Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    Borjan54
    Gäst

    innre drivknutar Golf 2 GTI 16v.

    Ska byta oljetätningarna i slutväxeln vid de innre drivknutarna och behöver ta bort de båda innre drivknutarna, jag undrar nu om det bara är att bända ut dem eller måste man demontera lådan för att få ut dem?
    Senast redigerad av Borjan54 den 2011-01-10 klockan 20:32. Anledning: felskrivet

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Lådan kan sitta kvar. Bort med drivaxlar, ta bort den lilla svarta plastkåpan som sitter i drivflänsen. Nu börjar minnet svika lite men jag har för mig att det sitter en insexskruv där med M8-gänga. Ev också en låsring. Skruva bort skruven, nu kan (om den inte sitter fast) drivflänsen dras ut. Om den sitter fast kan man göra ett avdragningsverktyg med en gängstång och bockat plattjärn. Finns även att köpa, finns bilder på det så man kan göra ett eget. Kolla denna länk, verktyget längst ut till vänster på bilden: http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se

  3. #3
    Borjan54
    Gäst
    Tack så hjärtligt för det snabba och detaljerade svaret, ska ta en titt på det imorgon. /// Borjan54

  4. #4
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Lådan kan sitta kvar. Bort med drivaxlar, ta bort den lilla svarta plastkåpan som sitter i drivflänsen. Nu börjar minnet svika lite men jag har för mig att det sitter en insexskruv där med M8-gänga. Ev också en låsring. Skruva bort skruven, nu kan (om den inte sitter fast) drivflänsen dras ut. Om den sitter fast kan man göra ett avdragningsverktyg med en gängstång och bockat plattjärn. Finns även att köpa, finns bilder på det så man kan göra ett eget. Kolla denna länk, verktyget längst ut till vänster på bilden: http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=se
    Specialverktyget behövs för att man ska kunna ta bort/sätta dit låsringen. Verktyget håller in flänsen (man skruvar in gängstången där insexskruven satt) medan man pillar med låsringen, ut åker flänsen av sig själv på grund av en stark fjäder innanför och ska inte behöva dras loss.
    Förövrigt så sa jag ord jag inte visste att jag kunde när jag skulle få dit dit låsringen. ;-)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Ah, now it´s all coming back, så är det ju! Gammal är äldst heter det ju Nisse

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin