Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36
  1. #21
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 130
    Vare sig man kör ”R” eller annan modell, färddatorn ger på sin höjd en hint om förbrukningen, den stämmer inte. Mätning måste ju ske mellan fulla tankar relativt körsträckan mellan tankningarna.

    /Peter

    PS Uttalandet ovan är baserat på diskussioner runt bensinförbrukning vid kaffebordet på jobbet som endast rör VW / AUDI bilar. Så vetenskapligt är det :-)
    Senast redigerad av Peter-C den 2012-07-05 klockan 21:32. Anledning: PS....
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Det är lite det jag far efter Samtidigt så stämmer min färddator över en hel tank jfr med trippmätare och tankad mängd, så helt fel är det nog inte..

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    DSG skall ju annars dra mindre...

  4. #24
    Lindhuirst
    Gäst
    10,9 l / 100 km blandad

    Motorväg = 130-140 = 9,5l/100 km

    100 kmh landsväg 8,4l/100 km

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    En fråga, hur gör du för att få den att dra +20 l/100 km? När jag har åkt mycket inspirerat så kan jag få min att dra typ 15,0 l/100 km. I 200 km/h vill den ha typ 13 l/100 km (medelvärde över en sträcka på ca 100 km). Är det bara stadskörning med blydoja?!
    Hej DPC
    Vad jag menar med att den drar 2 liter är ju inte att den drar konstant eller att man konstant kör som en fartgalning . Utan mer att om jag ligger och cruisar i 110 och skall köra om så sticker ju bränslefröbrukningen iväg något hiskeligt även vid lätt gaspådrag.. för att sen falla tillbaka givetvis.

    Det jag tycker är intressant med att testa i en exakt fart gärna över så lång sträcka det går är ju att då är faktorn körbeteendet bortplockat. T.ex. så kommer jag ca 47 mil på en 52 liters tankning. Men det säger ju ingenting om jag har kört mestadels snålt och sen gasat lite eller tvärtom. Även snittfarten där säger inte så mycket om hur man kört.

    Men tittar man på en specifik fart så blir ju resultatet väldigt jämförbart helt plötsligt.
    Senast redigerad av golfhenke den 2012-07-06 klockan 09:40.

  6. #26

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    DSG skall ju annars dra mindre...
    Men det är väll bara enligt papper, i verkligheten så drar ju DSG mer än manuella?
    Så jag uppfattat det iallafall när man jämfört.

  7. #27

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    DSG skall ju annars dra mindre...
    I stan stämmer det tack vare klokare växlingar, men på motorväg är den torsk pga långsammare utväxling (högre motorvarvtal).

  8. #28

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Hej DPC
    Vad jag menar med att den drar 2 liter är ju inte att den drar konstant eller att man konstant kör som en fartgalning . Utan mer att om jag ligger och cruisar i 110 och skall köra om så sticker ju bränslefröbrukningen iväg något hiskeligt även vid lätt gaspådrag.. för att sen falla tillbaka givetvis.

    Det jag tycker är intressant med att testa i en exakt fart gärna över så lång sträcka det går är ju att då är faktorn körbeteendet bortplockat. T.ex. så kommer jag ca 47 mil på en 52 liters tankning. Men det säger ju ingenting om jag har kört mestadels snålt och sen gasat lite eller tvärtom. Även snittfarten där säger inte så mycket om hur man kört.

    Men tittar man på en specifik fart så blir ju resultatet väldigt jämförbart helt plötsligt.
    Aha, då förstår jag vad du menade. Trodde först du menade att du lätt har en snittförbrukning över 20 l/100 km över en sträcka

    Provade att köra 7 mil motorväg i 120 km/h på farthållaren idag. Fick ett snitt enligt datorn på 8,4 med tre personer i bilen, packning och AC aktiv.

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Provade att köra 7 mil motorväg i 120 km/h på farthållaren idag. Fick ett snitt enligt datorn på 8,4 med tre personer i bilen, packning och AC aktiv.
    Hej

    Det var inte dåligt. Jag har märkt att man kan spara lite om man kör med "D Manuell" (spak till höger) och använder paddlarna mer i stads/blandad körning framförallt. Antar att det har att göra med att man använder färre växlingar och kör på lägre varv.

    Känns som min R drar "onödigt" mycket vid minsta fartökning. Skall göra fler och längre tester så fort midsommarvädret är över.

    Ps. jag gillar min R DSG skarpt trots lite högre förbrukning .

  10. #30

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Tycker att det verkar skilja en del från dag till dag. Idag gick den snålt. Men visst är R:en törstig om man använder effekten. Den blir dessutom extra törstig om man använder hela registret (5-6500 rpm). Växlar man istället vid 5000 rpm så är det stor skillnad. Men ärligt talat, spelar förbrukning så stor roll för en sådan här bil? Om man inte kör mycket så är värdeminskning den absolut största kostnaden.

  11. #31

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    TIM0 SU0NIEMI
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av Merlinen Visa inlägg
    Men det är väll bara enligt papper, i verkligheten så drar ju DSG mer än manuella?
    Så jag uppfattat det iallafall när man jämfört.
    Numera så anger VW att DSG6 drar lika eller något mer än en manuell, DSG7 något mindre än en manuell..

  12. #32

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Fredrik D
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    79
    Jag hade tidigare en Golf GTI 2010 med DSG och steg 1 mjukvara som gav ca 250hk.
    Den drog otroligt lite bensin jämfört med min nuvarande Golf R DSG 2010.

    Kan bara konstatera att min Porsche 997 Turbo med ca 600hk drar lika mkt som min original Golf R.

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Emil
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av debren Visa inlägg
    Jag hade tidigare en Golf GTI 2010 med DSG och steg 1 mjukvara som gav ca 250hk.
    Den drog otroligt lite bensin jämfört med min nuvarande Golf R DSG 2010.

    Kan bara konstatera att min Porsche 997 Turbo med ca 600hk drar lika mkt som min original Golf R.
    Vad har du för snittförbrukning? Jag ligger nästintill konstant på 1,2 l / 100km.

  14. #34

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Fredrik D
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av emilson Visa inlägg
    Vad har du för snittförbrukning? Jag ligger nästintill konstant på 1,2 l / 100km.
    Har inte haft Golfen så länge ännu men återkommer när jag kört upp några tankar, men 1,2 låter lite bekant..

  15. #35

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av debren Visa inlägg
    Jag hade tidigare en Golf GTI 2010 med DSG och steg 1 mjukvara som gav ca 250hk.
    Den drog otroligt lite bensin jämfört med min nuvarande Golf R DSG 2010.

    Kan bara konstatera att min Porsche 997 Turbo med ca 600hk drar lika mkt som min original Golf R.
    Gti:n går betydligt snålare. Jag gick från en Gti till en r och skillnaden märks tydligt. Sen går r:en att köra ganska snålt men då gäller det att man tänker sig för när man Cruisar. R:en är helt enkelt känslig på hur man kör. Sen har jag förstått att R rullar väldigt tungt nu när jag jämför med min nya bil.

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    för att bara hålla upp farten krävs inte så mycke soppa, runt 12-15hk åtgår för att hålla uppe en golf IV/V i 100km/h.
    (ökar sedan progressivt/olinjärt vid högre hastigheter pga dragcoefficient och fartvind)

    att accelerera däremot.. när du använder alla 270hk eller vad det nu är i spisen.. DÅ åtgår det soppa.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin