Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 71
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Bultarna har väldigt tunna klackar och är porösa i godset. Drar man dessa med muttermaskin, som man inte skall...
    Men då är det ju fortfarande den som dragit med mutter snurran som är vållande till att den går sönder...inte bultens fel...och det var det vi prata om.
    Jobbar oxå på VW och har inte heller stött på problem med det du beskriver...det trots 10 år inom märket som tekniker.

    Kan du inte utveckla dina argument lite...jag förstår verkligen inte vad du är ute efter.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Men då är det ju fortfarande den som dragit med mutter snurran som är vållande till att den går sönder...inte bultens fel...och det var det vi prata om.
    Jobbar oxå på VW och har inte heller stött på problem med det du beskriver...det trots 10 år inom märket som tekniker.

    Kan du inte utveckla dina argument lite...jag förstår verkligen inte vad du är ute efter.

    Precis som jag säger, godset är poröst och klackarna i "mönstret" på hylsan är tunna, den tål inte alls lika mycket som den gamla typen. Det sitter en lapp i hylssatserna att man inte får använda muttermaskin, något som verkar okänt för er..?
    Eftersom man inte kan använda muttermaskin när man skall lossa hjulbultar (som ofta sitter hårt) så använder man ofta ett ganska långt skaft. då går det inte att dra exakt rakt, följaktligen kuggar hylsan över och dras sönder.




    Ni får gärna tips mig om hur man lossar en hjulbult som sitter hårt utan muttermaskin eller ett längre skaft...?
    Senast redigerad av Crille82 den 2010-12-18 klockan 21:22.

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Det sitter en lapp i hylssatserna att man inte får använda muttermaskin, något som verkar okänt för er..?
    Känns ju nästan som du på allvar är ner på riktig pajasnivå just nu.
    Det är ju VI som från första början säger att dom INTE ska dras med muttermaskin.
    Men du fortsätter diskuttera om den saken i alla fall.


    Ni får gärna tips mig om hur man lossar en hjulbult som sitter hårt utan muttermaskin eller ett längre skaft...?
    Man börjar först och främst med att inte dra dom så jävla hårt , och om man förmodan lämnar bort jobbet till någon annan så talar man specifikt om detta för denna person eller så behåller man dom 4 låsbultarna i fickan och monterar dom själv på gården.

    Om dom mot förmodan sitter hårt och du ska lös med dom , se till att låsbulten är fri från snö och is eller annan skit INNAN du stoppar dit adaptern.
    Se till att adaptern ligger ann ordentligt mot låsbulten , med den passformen den har mot ORGINAL fälgen kan den ej monteras snett , däremot fel , så det är viktigt att se så den verkligen greppar mot bulten.
    Sen är det bara att rycka lös bulten.

    Adaptern du visar på bild är klart och tydligt misshandlad med en muttermaskin , där något av det jag i ovanstående rader beskrivit inte följts.
    Det är handhavande fel som orsakat haveriet inte matrialet.
    Dom ska inte dras hårdare än att man får lös dom med handkraft........vet ej vad problemet är att förstå det?

    Sen att det finns dom som inte fattar det är en annan diskussion , men hur du än vrider och vänder på det är det inte matrialet det är fel på , vilket diskussionen handlade om från början.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Känns ju nästan som du på allvar är ner på riktig pajasnivå just nu.
    Det är ju VI som från första början säger att dom INTE ska dras med muttermaskin.
    Men du fortsätter diskuttera om den saken i alla fall.
    Du säger ju själv att du drar bultarna med maskin, så kalla inte mig för pajas...

    Bilden på hylsan har inget med mig att göra utan är bara ett exempel på hur de ser ut...

    Jag personligen vet naturligtvis att inte bultarna skall dras hårt, men jag har hittills inte träffat på en enda mekaniker/däckgubbe som verkar veta...

    Nu skiter vi i låssatserna och återgår till tråden...

  5. #25

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Du säger ju själv att du drar bultarna med maskin, så kalla inte mig för pajas...
    I mina ögon fortsätter du disskutera och kasta skit med div girlingar , då är man en pajas.
    Försök att acceptera att det inte är matrialfel på låsbultarna OCH att vi flera gånger sagt att man inte ska VÅLDSDRA dom med muttermaskin.
    120 Nm är det du ska sikta på MAX på en vanlig personbil , håller du dig där är det inga problem med trasiga låsbultar eller att lossa dom för hand.
    Finns något som kallas för momentstag även till muttermaskiner , väldigt fin sak till att dra låsbultar med.

    LÄS GÄRNA DOM SISTA RADERNA I MITT FÖRRA INLÄGG ANG HUR HÅRT MAN SKA DRA.



    Jag personligen vet naturligtvis att inte bultarna skall dras hårt, men jag har hittills inte träffat en enda mekaniker som verkar veta...
    Kan ju bero på att du inte vill lyssna eller lära dig när man FÖRST i trevlig ton försöker förklara för dig , nu har jag gett dig ett moment som du kan dubbelkolla och testa om du vill , återkom gärna med ett resultat.
    Jag vill gärna veta om jag snackar skit eller ger dig konkreta fakta som inte vill ta åt dig.

    Har du i övrigt personliga saker du vill ta upp med mig så gör det över PM eller så låser jag tråden.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Ni som upplevt ryckighet från DSG-lådan, är det vid kallt väder eller i allmänhet? DSG6 eller DSG7? Den omtalade Polon som PRO-tidningen Vi Bilägare dissar har DSG7...

  7. #27
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 300
    Jag upplever en tydlig ryckighet i min Passat de första 2 minuterna nu på vintern, växlingarna är inte alls snygga och dessutom på ganska konstiga ställen. Men så fort man kört 2min så är allt som vanligt. Detta uppstår när det är -5 eller kallare. Jag har såklart DSG6.

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Ni som upplevt ryckighet från DSG-lådan, är det vid kallt väder eller i allmänhet? DSG6 eller DSG7? Den omtalade Polon som PRO-tidningen Vi Bilägare dissar har DSG7...
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Ni som upplevt ryckighet från DSG-lådan, är det vid kallt väder eller i allmänhet? DSG6 eller DSG7? Den omtalade Polon som PRO-tidningen Vi Bilägare dissar har DSG7...
    Min mor och fars GT 160 DSG växlar mycket jämt och fint, det är just när man skall köra iväg som den är lite bökig...

  9. #29
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 130
    DSG egenskaperna – man vänjer sig vid dem, tänker mest på det när jag kört manuell låda några dagar och går tillbaks. Man får kanske ifrågasätta om man över huvudtaget ska ha DSG. Som förare styr man ju inte helt vad den gör (även i man läge) Men det hör nog inte hemma i tråden eftersom det knappast är ett fel. Som automatlåda är den suverän. Ev. småryckighet märks mer på de lägre växlarna i låg fart.

    De anmärkningar som framkommit i övrigt denna tråd är ju av typ slarvfel än så länge. Jag vet inte vad det är i dörrarna som skramlar…har inte märkt något uttalat på min bil.

    I senaste numret av Automobil (1.11) är där en artikel om Golf R. De menar att detta definitivt är en premium bil med särskilt påpekande på dovt ”dörrtjoff” vilket får gälla för GTI med. Just dörrklangen är viktig! Vet någon vad är det som skramlar?

    Notering: De flesta bilar är föremål för någon justering som får betraktas som garantireparation, så även Audi, BMW, Mercedes, osv. Så länge kunden inte behöver öppna börsen är det väl ok.
    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #30
    jockem
    Gäst
    Jag har haft oljud från luft utblåset på höger sida.
    Sen i går slutade bältespåminnaren att fungera.
    Knäppljud ljud från kopplingspedalen när de är ca 10 minus ute eller mer. jävligt irriterande!

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    DSG egenskaperna – man vänjer sig vid dem, tänker mest på det när jag kört manuell låda några dagar och går tillbaks. Man får kanske ifrågasätta om man över huvudtaget ska ha DSG. Som förare styr man ju inte helt vad den gör (även i man läge) Men det hör nog inte hemma i tråden eftersom det knappast är ett fel. Som automatlåda är den suverän. Ev. småryckighet märks mer på de lägre växlarna i låg fart.

    De anmärkningar som framkommit i övrigt denna tråd är ju av typ slarvfel än så länge. Jag vet inte vad det är i dörrarna som skramlar…har inte märkt något uttalat på min bil.

    I senaste numret av Automobil (1.11) är där en artikel om Golf R. De menar att detta definitivt är en premium bil med särskilt påpekande på dovt ”dörrtjoff” vilket får gälla för GTI med. Just dörrklangen är viktig! Vet någon vad är det som skramlar?

    Notering: De flesta bilar är föremål för någon justering som får betraktas som garantireparation, så även Audi, BMW, Mercedes, osv. Så länge kunden inte behöver öppna börsen är det väl ok.
    /Peter
    Det är klart att man får acceptera att det är någon justering, problemet med missljud från inredningen som kommer och går är att de brukar vara svårt att komma tillrätta med.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Jag upplever en tydlig ryckighet i min Passat de första 2 minuterna nu på vintern, växlingarna är inte alls snygga och dessutom på ganska konstiga ställen. Men så fort man kört 2min så är allt som vanligt. Detta uppstår när det är -5 eller kallare. Jag har såklart DSG6.
    Ungefär samma för mig. Nu när det är minusgrader ute så smäller den i 1:an och 2:an lite väl brutalt kan jag tycka... Men det är kanske inget fel, oljan är ju kall även i en dubbelkopplingslåda. Allt som allt kan jag inte tänka mig en bruksbil utan DSG

  13. #33
    Siesta ST
    Gäst
    Några saker som irriterar mig men som kanske inte är några fel egentligen

    1) Den automatiska klimatkontrollen...
    Nu när det är kallt tycker jag det tar en bra stund innan värmen infinner sig i kupén (lite motsats till andra här på forumet). Tar ett tag innan fläkten startar, väntar iaf tills motorn blivit lite varm, men sedan går den bara upp till läge 3-4 (även om det finns 7 lägen) när jag satt värmen till 23 grader. Provat att sätta den till 26 grader (sedan blir det ”High” och full fläkt) men ingen skillnad
    Märkte även i höstas att bilens rutor kan bli ganska immiga i bilen om det är lite blött ute och man hoppar in i bilen och är några stycken. Vid inställt 21 grader ställer sig fläkten i läge 2. Får då gå över till manuell fläktläget för att kompensera för imman. Hur upplever ni andra detta? Trycker man in knappen för defroster går fläkten ”bara” upp till läge 5. Borde ”maxa” tycker jag
    Har aldrig märkt dessa tendenser i min Passat. Så fort motorn fått lite värme i den bilen blir det bra fart på fläkten

    2) Värme i stolarna…
    Tycker det tar väldigt lång tid innan det händer något i ändalyktan. Har lädersäten om det kan spela in här

    3) DCC...
    Lampan börjat blinka i KNAPPEN (inte symbolen i instrumentpanelen). Ingen vet varför. Gjorde som när datorn hängt sig: Ctrl+Alt+Del dvs startade om bilen och den slutade blinka. Får tacka Bill Gates för hjälpen/rådet, frågat vw-verkstaden men inget har hört om detta innan. Bara hänt en gång men har det inspelat i kamran

    4) Felinställda hjulvinklar men fixat på garantin (drog åt höger)


    Alles so far, inget skrammel än förutom när tänderna skakar när ESP:n träder in som tyvärr inte går att stänga av till 100% (men det vet nog de flesta om vid detta laget)…

  14. #34
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 130
    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    Några saker som irriterar mig men som kanske inte är några fel egentligen

    1) Den automatiska klimatkontrollen...
    Nu när det är kallt tycker jag det tar en bra stund innan värmen infinner sig i kupén (lite motsats till andra här på forumet). Tar ett tag innan fläkten startar, väntar iaf tills motorn blivit lite varm, men sedan går den bara upp till läge 3-4 (även om det finns 7 lägen) när jag satt värmen till 23 grader. Provat att sätta den till 26 grader (sedan blir det ”High” och full fläkt) men ingen skillnad
    Märkte även i höstas att bilens rutor kan bli ganska immiga i bilen om det är lite blött ute och man hoppar in i bilen och är några stycken. Vid inställt 21 grader ställer sig fläkten i läge 2. Får då gå över till manuell fläktläget för att kompensera för imman. Hur upplever ni andra detta? Trycker man in knappen för defroster går fläkten ”bara” upp till läge 5. Borde ”maxa” tycker jag
    Har aldrig märkt dessa tendenser i min Passat. Så fort motorn fått lite värme i den bilen blir det bra fart på fläkten

    2) Värme i stolarna…
    Tycker det tar väldigt lång tid innan det händer något i ändalyktan. Har lädersäten om det kan spela in här
    Jag kan bara bekräfta dina iakttagelser.

    Man får öka fläkten då man är fler i bilen. STD är nog anpassat för en person, (vanligaste antalet i en bil). Defrost samma sak, går inte ända upp direkt. Oftast ok.
    Nu kör jag väldigt lugnt innan bilen blivit halvvarm. Det fördröjer uppvärmningen.

    Stolvärme. Har också skinninredning med ”långsam” värme. Jmfr med vår andra bil, tillika skinninredning, så är denna långsammare. Skit samma, det är bättre det, än stolvärme som brinner av efter några år, därför gillar jag att den är långsam.
    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Något jag noterat är att det blir successivt varmare i kupén efter man kört ett tag. Har man klimaten iställd på 20 grader så är det uppskattningsvis 22-23 grader efter ett par timmars körning.

  16. #36

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    Några saker som irriterar mig men som kanske inte är några fel egentligen

    1) Den automatiska klimatkontrollen...
    Nu när det är kallt tycker jag det tar en bra stund innan värmen infinner sig i kupén (lite motsats till andra här på forumet). Tar ett tag innan fläkten startar, väntar iaf tills motorn blivit lite varm, men sedan går den bara upp till läge 3-4 (även om det finns 7 lägen) när jag satt värmen till 23 grader. Provat att sätta den till 26 grader (sedan blir det ”High” och full fläkt) men ingen skillnad
    Märkte även i höstas att bilens rutor kan bli ganska immiga i bilen om det är lite blött ute och man hoppar in i bilen och är några stycken. Vid inställt 21 grader ställer sig fläkten i läge 2. Får då gå över till manuell fläktläget för att kompensera för imman. Hur upplever ni andra detta? Trycker man in knappen för defroster går fläkten ”bara” upp till läge 5. Borde ”maxa” tycker jag
    Har aldrig märkt dessa tendenser i min Passat. Så fort motorn fått lite värme i den bilen blir det bra fart på fläkten

    2) Värme i stolarna…
    Tycker det tar väldigt lång tid innan det händer något i ändalyktan. Har lädersäten om det kan spela in här

    3) DCC...
    Lampan börjat blinka i KNAPPEN (inte symbolen i instrumentpanelen). Ingen vet varför. Gjorde som när datorn hängt sig: Ctrl+Alt+Del dvs startade om bilen och den slutade blinka. Får tacka Bill Gates för hjälpen/rådet, frågat vw-verkstaden men inget har hört om detta innan. Bara hänt en gång men har det inspelat i kamran

    4) Felinställda hjulvinklar men fixat på garantin (drog åt höger)


    Alles so far, inget skrammel än förutom när tänderna skakar när ESP:n träder in som tyvärr inte går att stänga av till 100% (men det vet nog de flesta om vid detta laget)…
    Angående fläktfart, du vet att det finns två autolägen, ett med liten fläkt och ett med stor? Det skiljer förvisso bara ett steg mellan dem, men betyder åtminstonde att fläkten går upp på femmans fart i autoläge.

  17. #37
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    Några saker som irriterar mig men som kanske inte är några fel egentligen

    1) Den automatiska klimatkontrollen...
    Nu när det är kallt tycker jag det tar en bra stund innan värmen infinner sig i kupén (lite motsats till andra här på forumet). Tar ett tag innan fläkten startar, väntar iaf tills motorn blivit lite varm, men sedan går den bara upp till läge 3-4 (även om det finns 7 lägen) när jag satt värmen till 23 grader. Provat att sätta den till 26 grader (sedan blir det ”High” och full fläkt) men ingen skillnad
    Märkte även i höstas att bilens rutor kan bli ganska immiga i bilen om det är lite blött ute och man hoppar in i bilen och är några stycken. Vid inställt 21 grader ställer sig fläkten i läge 2. Får då gå över till manuell fläktläget för att kompensera för imman. Hur upplever ni andra detta? Trycker man in knappen för defroster går fläkten ”bara” upp till läge 5. Borde ”maxa” tycker jag
    Har aldrig märkt dessa tendenser i min Passat. Så fort motorn fått lite värme i den bilen blir det bra fart på fläkten
    Det där med fläkten har jag också tänkt på men inte ödslag någon större tid på. Men angående de immiga rutorna så vart jag tillslut så trött att jag gjorde slut på nästan en hel flaska fönsterputs och en sådan där rulle med grövre handtorkpapper som brukar finnas på offentliga toaletter. Efter det så är all imma borta. Men man kände att det var en fet hinna på insidan av rutan.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  18. #38

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Jonas Bodin
    Medlemsnr
    5284
    Ort
    Solna
    Inlägg
    11
    Hej!

    Ny här på forumet, hämtade min nya Golf GTI i Oktober och hittills väldigt nöjd, Fast man längtar till det blir lite bättre väglag så man får åka på sommarsulorna, :-)

    Har också upplevt knarren från framdörrarna. Även vänster solskydd knarrade när jag åkte hem från fjällen i tisdags, men det slutade när bilen blev ordentligt varm i kupén.

    Har haft ett svagt knarr ifrån plastpanelen i taket precis framför där knapparna till kupélyset sitter. Trycker man lite med handen där under färd slutar knarrandet. Blir väl också en grej man får ta när man besöker verkstan. Hörs bara om man inte har musik på och kör långsamt.

    En annan sak som hände i tisdags var att mittarmstödsluckan fastnade i sitt översta läge. Bilen hade stått ute i 4 dagar i -30 till -20 grader. När jag skulle åka och öppnade luckan var det ca -11 ute. Men luckan gick inte att få ner, så tog i lite mer än man skulle då böjde sig en plastbit vid högra gångjärnet och gick av. Men det går dock inte att stänga, tror att det blev något fel på det högra gångjärnet när luckan var helt öppen så den kom ur läge eller så, antagligen beroende på kylan. Ska in på expressservice nästa vecka, får försöka förhandla mig till en garantirep...

    Men förutom detta så är jag mycket nöjd med bilen så här långt, :-)

    /Jonbod

  19. #39
    sinisa
    Gäst

    Golf GT 1,4 tsi 160

    Har köpt en golf gt 1,4 tsi 160, än så länge så är jag nöjd med den, 2600 mil. Inga problem som jag märker, har inte haft den under vintern än men ska bli kul att se om det är något som krånglar.

    När jag trycker på gasen lite, då efter ett tag så kan det komma konstigt ljud, (som att nåt slits i små delar) antagligen under bilen eller avgassystemet för då kommer svart rök från avgassystemet med, undra om det kan bero på att jag kör på V-power vilket är renare bensin men det borde inte bli så, liknande ljud uppkommer när jag kör sakta och bromsar sakta, känns som att nåt slits sönder, det har uppkommit 1g.

    Har inte lift på bilen ska göra det, men några tips vad det kan vara?

  20. #40
    viobebe
    Gäst
    Har en GTI 2010 som är 20 månader gammal och har gått över 2600 mil.
    Har också oljud/skrammel från framdörrarna.

    Byte av övre dörrlist höger bakdörr.

    Ratten bytt 2 ggr, först för att ett stygn hade släppt i nederkant, på ratt nr 2 så hade lädret börja släppa från den högra knappsatsen. På det andra ratt bytet började airbag lampan lysa vilket resulterade byte av airbag också. BTW på den nya ratten jag fick så har GTI emblemet en mattsvart bakgrund :-)

    Bältet på förarsidan utbytt, hade fransat sig riktigt ordentligt.

    Oljud vid start på 1:an och backen, kom från lamell fjädrarna, komplett kopplingsbyte.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin