Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    adler
    Gäst

    Amatörljudbygge i en Golf 4-motion hjälp!

    Tjena!
    Ska ta o köpa lite nya högtalare och en ny huvudenhet, dock vet jag inte vilka som är bra...vilken prisklass man skall lägga sig på. Har en budget på ca 4000kr för bla ,en huvudenhet som helst ska ha aux-utgång som de flesta nya enheterna har och högtalare fram och bak plus hatthyllan om budgeten håller.
    Nu kommer jag till min fråga, tips på ett ljudpaket som man kommer hyfsat billigt undan med, som ändå är nått att ha.
    Vad anser ni, ska man ha en dubbel "din" eller en enkel (min är orginal dubbel "din") ? I så fall vilken är bra osv.?
    Tips på en bra,billig Baslåda som inte är allt för stor för min Golf? 12 eller dubbla 10r?

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Barbapappa
    Gäst
    4000 spänn kan nog bli tufft för ett helt system... Jag kör med Pioneers 5200sd-spelare i flera av mina bilar, funkar riktigt bra och har usb och sd-kort möjlighet, funkar även bra om man kör med iphone/ipod då den laddas genom usb och man styr spelarn genom luren bl.a. En annan rätt käck finess med den spelarn om man ändå ska köra snikinstallation är att du kan bryggkoppla de bakre utgångarna och hänga dit en baslåda (en väldigt lättdriven bas är att föredra), förvänta dig inte tinnitus bara... Tror jag gav 1700:- på brl.se sist jag köpte en.

    När det gäller högtalare så är det inte så dumt att provlyssna, då hör du ju vad du tycker låter vettigt. Det är inte fel att satsa på ett vettigt framsystem, räkna med en tusing och uppåt om du ska få nåt bra, personligen har jag alltid kört med svenska dls grejer, finns i alla storlekar och prisklasser.

    Baslåda, räkna med 30L låda för en tolva kanske, vissa vill ha mer vissa vill ha mindre... För 3-4 papp borde man väl få nån vettig bas och ett steg som ruskar på lite. Sist köpte jag dls rw12 i sluten låda med nåt gas monoblock till, spelade väl rätt okej i en bullrig stor sedanbil, i en liten golf lär det ju funka alldeles utmärkt.

  3. #3
    adler
    Gäst
    Okej tack så jätte mkt för svaren!grymt då ska jag kolla runt lite o provlyssna!

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Finns en del på blocket och Tradera.

    Man kan göra fynd om man vet vad man vill ha och ev kan åka o provlyssna grejorna.

  5. #5
    Glader60
    Gäst
    Hej.

    Satsa på ett bra framsystem, alltså diskanter i instrumenpanelen, midbass i dörrarna fram och en baslåda.
    Köp ett slutsteg som driver allt.
    Jag tycker att det låter bra så. Höga frekvenser framifrån och bas bakifrån.

    Låga frekvenser (bas) sprider sig långt medans höga (diskant/midbas) är mer riktade.
    En 12" bas (kan) spela djupare frekvenser än en 10". Dock så (brukar) 10" vara snärtigare, dvs spela snabbare.
    En Golf är en liten bil och en 10" i en väl byggd och anpassad låda räcker gott och väl.

    Iaf om du vill lyssna på musik i bilen och inte spela för de som står utanför...

    Ditt val av system är även lite beroende av vilken musik du lyssnar mest på.
    Är det mycket drum and bass eller dubstep, kanske en större bas som gräver djupt är det du ska ha!
    Om det mest är pop/rock är inte basen det viktigaste utan detaljerikedomen i de övriga frekvenserna.

    Ta med ett par egna CD till lyssningen och lyssna på flera olika firmor. Ljudet kommer tyvärr låta annorlunda i en bil, men man får en uppfattning.
    Det är dina pengar och dina öron. Välj med öronen och inte en försäljares mumbo jumbo; hertz hit och watt dit.

    Sen måste jag tyvärr säga att man får vad man betalar för... MEN en bil är iofs en rätt usel plats att lyssna på musik i, så
    man behöver inte köpa värsting prylar ändå!

    Lycka till!

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Ta med ett par egna CD till lyssningen och lyssna på flera olika firmor.
    Undvik att ta med endast nedkomprimerad musik (mp3) ta med en vanlig skiva och en MP3 , gärna favoritskivan som du kan utan och innantill.

    MP3 ha en tendens att inte låta bra i en bil oavsett vad folk säger.
    Ipod är värst...........jag vet av egen erfarenhet för jag kör själv 95% ipod 4% USB och 1% cd-skiva (Pioneer enhet med tillhörande orginalkabel för ipod)
    Testa komprimera ner ett album till mp3 , spela sedan samma album med samma inställningar från orginalskivan , då vet du vad jag snackar om.

    Sen är billjud en djungel , det som låter skit i mina öron kan låta bra i dina och tvärt om.

    Men det generella tipset är : Ta med en gamal hederlig CD-skiva som du tycker om att lyssna på.

    Sen brukar faktiskt orginalsystemet i MK4 hänga på rätt bra om man har en bra och rätt inställd huvudenhet.
    Räcker långt att bara komplettera med ett steg och en lite bas i baken om man gillar det.

  7. #7
    adler
    Gäst
    Grymt! Låtter jätte bra, nu vet jag vad jag ska titta lite extra på! Tack för alla svar jag fått!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Angående Golf och billjud.
    Här en sida med en av de mest seriösa billjudsgolfbyggarna.
    Har byggt både Golf Mk 3 & Mk 4 , även Beetle.

    När intresset fanns hittades mycket inspiration där.
    Kanske inte ledande i finish numer men då var han främst i ledet.


    Länk: http://bilstereo.just.nu/

    Länk: http://www2.hemsida.net/bilstereo/index2.html

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin