Sidan 4 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 122
  1. #61

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Senaste info: VW kommer inte erbjuda urkopplingsbar ESP till Golf R 2010-11. Hårdvara behöver bytas.

  2. #62
    kotten
    Gäst
    Jag har nu sett flera Golf R med en knapp på mittkonsollen där det står ESP OFF och som INTE är av 2012 årsmodell.

    Har jag missat något eller är inte denna knapp samma sak som i 2012 modellen?

  3. #63

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Det står ESP OFF på samtliga årsmodeller. Dock är det endast på 2012 det verkligen fungerar på!

  4. #64

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    ESP OFF i 2010 och 2011 innebär att "sportesp" är aktiverad. Dvs fortfarande esp aktiv men den tillåter en viss sladdvinkel (ca 15°) innan den griper in samt antispinnet blir avstängt. Man kan glömma bredda powerslides på vintern med en 2010 eller 2011 (det går att åka lite brett).

  5. #65
    kotten
    Gäst
    aha, då förstår jag hur det ligger till. Ni som har en 2010 och 2011, tycker ni att det är så bedrövligt som testerna säger?

  6. #66

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Nej. Den enda gången det blir tråkigt är om man vill åka riktigt brett på snö (det går som sagt åka lite på ställ innan esp lägger sig i). De klagomål tidningarna framfört är uteslutande från när de velat köra rallystyle typ på kallsjön (AMS).

  7. #67

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Evil E
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    aha, då förstår jag hur det ligger till. Ni som har en 2010 och 2011, tycker ni att det är så bedrövligt som testerna säger?
    Jag tycker att det utöver att det är väldigt lätt att få ESP'n att reagera, är farligt och totalt kontraproduktivt till syftet med ESP. Syftet och originaltanken med ESP är ju att ge föraren kontroll, vilket säkert funkar bra för Britta 60 bast när hon kör på hala underlag, men något säger mig att Britta inte tillhör målgruppen för denna bil, samt att målgruppen för denna bil till stor del består av entusiaster som till ganska stor del vill kunna nyttja bilen till dess fulla potential.

    Säg att du är van 4wd-förare och kör på vintern, du vet exakt hur mycket gas du ska tillföra för den vinkel du vill ta kurvan med och lägger upp bilen. Mitt i kurvan aktiverar bilen ESP'n och hjulen tappar drivkraft varpå bilen börjar glida i sidled istället för att med kontrollerad gas / sladd drivas genom kurvan.
    Kan leda till en del mycket obehagliga situationer där man istället för på ett kontrollerat sätt framföra sin bil hamnar i en situation där bilen tar kontrollen och du iochmed detta tappar den.

  8. #68

    Reg.datum
    sep 2007
    Namn
    Tomas Lindvall
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    3
    Lyfter min gamla tråd lite. Någon med en Golf R årsmodell 2012 som kan ge lite input hur "nya" ESP känns på vinterväglag vid aktiv körning? Eller om någon har läst någon test som jämför tidigare ESP med senare?

  9. #69
    Jocke Grön
    Gäst
    Den som påstår att det går att åka brett med en R -10 har aldrig kört fyrhjulsdrift på riktigt....

    Vilken besvikelse

  10. #70

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Är nog ingen som påstått att det går att åka brett.. (Jag må ha överdrivit lite ovan då jag skrev riktigt brett) Lite sladd sen smäller det till i ESP. Jag stör mig personligen mer i år än tidigare.

  11. #71

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Evil E
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Jag stör mig personligen mer i år än tidigare.
    Då är vi två! JAG HATAR ESP!! Vad är det för mening att ha 4WD och 270 hk om man inte kan utnyttja bilen till det den är, eller rättare sagt borde vara bäst på? Även fast vi inte haft snö så ha det vart lite halt och så fort man försöker ställa upp liiiite så är den förbannade ESP'n där och avbryter det roliga! Som att ****** men inte få *****!

  12. #72

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Con Fide
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    194
    Kramas / dansa x)???

    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk

  13. #73

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Evil E
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Confide Visa inlägg
    Kramas / dansa x)???

    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk
    Haha, ungefär!

  14. #74
    silam
    Gäst
    Update.
    Har genom kontakt kollat med ABT och dom hade heller ingen mjukvaru mod för det, tydligen är det integrerat så man behöver döda ABS också för att koppla förbi det. Däremot fick jag tips att man ska kunna koppla ur G mätaren och då kommer inte systemet få någon info för att ta beslut. Denna skall finnas någonstans centralt i kupen vid golvet.
    Det kommer antagligen att loggas felmedelanden men det kan man juenkelt kolla/nollställa med vagcom.

    Om man bara hittar skiten skulle jag lätt prova, så hjälp till och leta.
    Den ska vara fyrkantig liten box, typ som en tändsticks ask eller lite större och ha en sladd som går att koppla ur.

    /N

  15. #75

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    tror inte riktigt att någon firma vill vara inblandad i bortkodning av ESP-funktionen då detta är olagligt på många ställen i världen.. och firman ifråga kan ställas ansvarig vid en olycka.. men det GÅR säkerligen att göra det.

    tror att ABS:en använder givaren ifråga som du vill dra ur.. både ESP och ABS använder samma signaler till mycket, pga att ESP bara är en ren mjukvaru-funktion.. därav går den säkerligen att koda bort om någon orkar sätta sig och gå igenom styrdonet ifråga.

    ..finns det intresse för att koda bort ESP helt? eller är det så att folk vill kunna slå av funktionen HELT på knappen?

    finns många sätt att göra det på.. dels in å gräva i mjukvaran.. dels å sätta i ett relä, styrt ifrån knappen, med en enkel krets som filtrerar signalen som känner av sido-läget/sladden och filtrerar ner denna så att den helt enkelt aldrig kan komma över ett visst max-värde.. som ligger inom ramarna för vad esp-systemet anser godkänt innan ingrepp..

  16. #76
    silam
    Gäst
    Helst hade man velat ha det via en knapp, men jag hade även accepterat att dra ut en sladd :-)
    Det är ju mest på vintern det är aktuellt, vid torr o fin väg får man ligga på rätt bra för att smälla på ett fyrhjuls ställ :-)

    /N

  17. #77

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282

    Samma skit i Golf GTI Edtion 35

    Tyvärr är denna "Sport ESP" även inkluderad i Golf GTI Edtion 35, rycker man i handbromsen nu när det är snö ute så griper den in vid en viss vinkel.. förbannat tråkigt även om det suger än mer på en R.. riktig jävla glädjedödare och en totalmiss från VW!! Varför inte ha 3 lägen på ESP om de känner att en "Sport" ESP behövs: PÅ/SPORT/AV???

    Antar att vanliga MK6 GTI har samma skit!

  18. #78

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Samuel
    Medlemsnr
    5368
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    211
    Citat Ursprungligen postat av Kingen Visa inlägg
    Tyvärr är denna "Sport ESP" även inkluderad i Golf GTI Edtion 35, rycker man i handbromsen nu när det är snö ute så griper den in vid en viss vinkel.. förbannat tråkigt även om det suger än mer på en R.. riktig jävla glädjedödare och en totalmiss från VW!! Varför inte ha 3 lägen på ESP om de känner att en "Sport" ESP behövs: PÅ/SPORT/AV???

    Antar att vanliga MK6 GTI har samma skit!
    Kingen, fast vad är egentligen problemet med att vara tvungen att hålla inne knappen för att stänga av ESP. Du behöver bara ha lite framförhållning så att du stänger av ESP innan sladdsuget sätter in. Det fungerar i alla fall på min ED35.

  19. #79

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av samuel2 Visa inlägg
    Kingen, fast vad är egentligen problemet med att vara tvungen att hålla inne knappen för att stänga av ESP. Du behöver bara ha lite framförhållning så att du stänger av ESP innan sladdsuget sätter in. Det fungerar i alla fall på min ED35.
    Tycker den griper in rätt bra när ESPn är "AV" och med att hålla inne... Har provat hålla inne i 5-6s och det var ingen skillnad mot att bara trycka på den, efter en viss vinkel så griper den in rätt tydligt.. Får väl prova att hålla inne ca 30s även om displayen säger att ESP är av.

  20. #80

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Det enda som händer om man håller in knappen länge är att esp aktiveras igen..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin