Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 123456 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 122
  1. #41
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    "en vore kanske att begränsa sensorn/erna som känner av hurpass mycke bilen "vridit ut sig" och helt enkelt blockera av spannet så att signalen alltid ligger inom ramarna för "ESP AV"-knappens läge, på det viset triggas aldrig esp-funktionen.. relativt enkelt.. bara en tanke."

    Just så tror jag att det är hårdvaran som tuningfirmorna använder sig av funkar. Den filtrerar signal från ett antal av bilens givare.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  2. #42

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    hade varit jätteskojj att titta närmare på.. hoppas nån i närheten köper sig en golf R här under våren/sommaren.. =)

  3. #43
    silam
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av silam Visa inlägg
    Jag mailade med Dinbil om detta även kommer gå att få via mjukvaru uppdatering på 2010/2011´or, detta skickades vidare till svenska VW och dom hade hört att detta skulle komma men kunde inte bekräfta något då dessa modell förändringar spikas först i Maj.
    Mailade igen nu då det skulle vara klart nu, men inte fått något svar.
    Någon annan som kan kolla med en VW kontakt ?
    Fan va nice det vore om det gick att upgradera mjukvaran.

    /N

  4. #44

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Evil E
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av silam Visa inlägg
    Mailade igen nu då det skulle vara klart nu, men inte fått något svar.
    Någon annan som kan kolla med en VW kontakt ?
    Fan va nice det vore om det gick att upgradera mjukvaran.

    /N
    Bra att du påminde mig! Kollar under nästa vecka med min VW-filur. Återkommer!

  5. #45
    silam
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Bra att du påminde mig! Kollar under nästa vecka med min VW-filur. Återkommer!
    Bra!
    Jag ska påminna min också, vill ha konkret svar!

  6. #46
    jonis
    Gäst
    Jag byggde om en Audi A4 i veckan, Nu sitter den en knapp där ESP stängs av helt.

    Om vw släpper en uppdatering till nya golf r så borde man kunna kopiera över inställningarna rätt lätt till dom äldre.

  7. #47

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Evil E
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    135
    Kopierar man över hela programvaran (om vårdvaran är densamma) eller bara valda delar ?

  8. #48
    silam
    Gäst
    Jag har mailade vagcom support ang ESP disable men dom sa att ESP settings ligger i flera olika moduler och integrerat med andra system och dem har ingen möjlighet att fixa så man kan plocka bort det med vagcom.

    /N

  9. #49

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av silam Visa inlägg
    Jag har mailade vagcom support ang ESP disable men dom sa att ESP settings ligger i flera olika moduler och integrerat med andra system och dem har ingen möjlighet att fixa så man kan plocka bort det med vagcom.

    /N
    Brukar var integrerat med 4-5 olika "hjärnor" dvs styrdon.

    Abs styrdon (03) känner av Pedaltryck , hastighet etc

    Rattaxelstyrdonet (16)
    känner av rattläge (hur mycket du vrider på kringlan).

    Motorstyrdon (01) : känner av gaspådrag , koppling (om sådan finns) etc

    Gatewaystyrdonet (19) : binder samman ovanstående 3 med varandra oftast via Instrumentpanelinsatsen (17)

    Har du en DSG så får du kasta in ett till styrdon i soppan nämligen Växlingsstyrdonet (2) till lådan som kännner av moment etc.

    Det är dom styrdonen som samverkar med ESP , sen har dom styrdonen ett X-antal givare som matar information till respektive styrdon.

    Detta innebär att en mjukvaru uppdatering/modifiering MÅSTE modifiera mjukvaran i alla dessa styrdon och blockera dom signaler som har med ESP att göra UTAN att störa ut övrig vital information........inget du knåpar ihop på en "pizza kvart".

    Nu förstår man kanske problemet lite mer.

    Jobbar man på VAG & någongång uppdaterat ett motorstyrdon på ex en Golf Mk6 så har man märkt att den inte bara uppdaterar mjukvaran i 1 styrdon , den gör det i 3-4 olika styrdon. =)


    Nu pratar jag ren mjukvaru uppdatering dvs ingen moddad hårdvara inblandad.

  10. #50

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Evil E
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg

    Nu pratar jag ren mjukvaru uppdatering dvs ingen moddad hårdvara inblandad.
    Rent krasst känner jag iafl (utan någon vidare fördjupad kunskap i ämnet förvisso) att om hårdvaran är exakt densamma i som i mitt fall en Golf R av årsmodell 2011 som i årsmodell 2012 och bara mjukvaran är av uppdaterad modell borde det ju rent krasst bara vara att kopiera 2012'ans programvara och pasta in den i 2011?, eller har jag missat något av väsentlighet?

    Mvh / E

  11. #51

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Evil E Visa inlägg
    Rent krasst känner jag iafl (utan någon vidare fördjupad kunskap i ämnet förvisso) att om hårdvaran är exakt densamma i som i mitt fall en Golf R av årsmodell 2011 som i årsmodell 2012 och bara mjukvaran är av uppdaterad modell borde det ju rent krasst bara vara att kopiera 2012'ans programvara och pasta in den i 2011?, eller har jag missat något av väsentlighet?

    Mvh / E

    Då borde det funka i TEORIN , men med tanke på hur VW skiftar både hård och mjukvara mellan årsmodellerna tror jag det är en liten sannolikhet att du kommer att åka in på VAG och få mjukvaran uppdaterad med orginalmjukvara.
    Dom har nämligen en tendens till att låsa mjukvaran till specifik bil , dvs tycker inte ingenjörerna i tyskland att ditt chassinr är den bil som ska ha en mjukvaru uppdatering.......då går det inte att uppdatera din bil heller på VAG.
    Tror det är mer sannolikt att tuningfirmorna tar fram anpassad mjukvara för specifik årsmodell/tillverkningsperiod.

    Nu var inte meningen med mitt inlägg att peka på vad som är möjligt och icke möjligt , allt är möjligt.
    Bara belysa var "problemet" sitter
    .

    Handlar alltså om att knacka fungerande kod till fler styrdon än 1 & få detta att fungera.

    Sen är inte jag heller någon tuningexpert , men jag har hållt på så länge med VAG bilar & mjukvaruuppdateringar/omkodningar så att jag kan säga att jag vet hur systemen fungerar/hänger ihop samt hur tysken tänker.

  12. #52

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Evil E
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    135
    Aha! Knivigt värre alltså... Får vi väl hoppas att våra VW killar på något vis kan hjälpa till eller att det kommer en eftermarknadslösning så småningom!

    Tack / E

  13. #53
    silam
    Gäst
    Fick ett bifogat svar från Volkswagen Sverige, och dom påstod att dom inte hade fått någon info om detta fortfarande.
    :-(

    /N

  14. #54
    Jake
    Gäst
    köpte min Golf R DSG, RECARO i höstas, underbar bil.. har just läst hela tråden, vad säger man.. satan också..
    Vore fantastiskt bra om det hela vore löst innan nästa vinter, det är ju trots allt jävligt kul att "ligga" på ställ.
    Förlåt OT men är det någon som kan uppdateringarna gällande GOlf R, min ska in på service imorgon, tänkte uppdatera dsg men är det ngt annat man ska be om?

    mvh Jakob

  15. #55
    Oskarius
    Gäst
    Testade att köra Superstage på Emmaboda flygfält igår med min Golf R DSG 2012, både med ESP avstängt "kort tryck" på knappen och "långt tryck" (helt avstängt). Rätt stor skillnad, men bilen är verkligen lättkörd utan hjälpsystem.

  16. #56
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Oskarius Visa inlägg
    Testade att köra Superstage på Emmaboda flygfält igår med min Golf R DSG 2012, både med ESP avstängt "kort tryck" på knappen och "långt tryck" (helt avstängt). Rätt stor skillnad, men bilen är verkligen lättkörd utan hjälpsystem.
    Och vad blev det för tid?

    .

  17. #57
    Jake
    Gäst
    Hej sladdglada! Kylan börjar analkas,
    är det NÅGON som har någon nyhet gällande antisladd? Hur blev det på -12orna, går det helt att koppla ur eller är det oförändrat?

  18. #58
    Jake
    Gäst
    För i satan, KAN JU INTE Bara vara jag som har en Golf R av icke -12 som VILL VILL VILL stänga av ESP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    SNälla återkom med goda nyheter-

  19. #59
    silam
    Gäst
    Samma sits men inga nyheter, du kan ju börja med att som mig ringa o prata med din VW säljare och be dem kolla om det går att uppdatera.
    Hittils har det inte kommit nåt klart besked ang det, jag läste att någon VW säljare i europa sagt att det inte gick för att det var olika hårdvaror men det är obekräftat. Mailade min säljare i sommras och frågade (för andra gg) och vi fick då till svar från VW sverige att dom inte visste ännu.

    /N

  20. #60

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag har vägarna förbi min ÅF inom kort och kan då prata med min kontakt som har bra vägar in till generalagenten. Återkommer om jag får tag i ny info.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin