Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 122
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    För ca 72 euro kan Hohenester i Tyskland deaktivera ESP. Om ACE Competition som har Hohenester i Sverige gör det vet jag inte tyvärr (bara ringa om man känner sig manad)

  2. #22
    RGerman
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    Funkar helt okej med spikdäck åxå . Finns naturligtvis bättre bilar om man nu är ute efter en ren driftbil.

    http://www.youtube.com/watch?v=TY8hOOPUhhM
    Grabbar, lyssnade ni på vad han i filmen sa om ESP? Han tyckte ju att den dödade körglädjen eftersom den i snäva kurvor ströp kraften när den började glida. Fritt översatt "Facit: bilen är långsam på snö"

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av RGerman Visa inlägg
    Grabbar, lyssnade ni på vad han i filmen sa om ESP? Han tyckte ju att den dödade körglädjen eftersom den i snäva kurvor ströp kraften när den började glida. Fritt översatt "Facit: bilen är långsam på snö"
    Stämmer till viss del. Fast det är inget "jätte problem" som det förstoras upp till. Ett fel många säkert gör när man kör en R och det börjar släppa lite och man känner esp, är att folk släpper gasen . Man får köra bilen fullt även då och bara hålla i gasen, precis som på alla 4wd bilar. Inget fega när det "hugger" bara gasa å styra =)

  4. #24
    RGerman
    Gäst
    Problemet är ju trots allt precis samma som på min GTI, ESP stryper gasen när bilen glider så du kan stampa hur mycket du vill, ändå tappar du fart.

    När han i filmen kör på isbanan ha de gjort något, fritt översatt, "hemligt trick som avaktiverar ESP helt".

  5. #25

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    R:en har en mer generös ESP om man kör i off-läge som tillåter en viss sladdvinkel (sport-ESP på VW-språk) och fullt spinnande hjul om man önskar. GTI VI däremot har defensivt ställd ESP oavsett läge. Jag håller med Jerker det är inget jätteproblem även om jag hade velat ha möjligheten att stänga av helt när andan faller på.

  6. #26
    RGerman
    Gäst
    OK, i videon sade föraren att bilen stryper gasen när han gör handbromssväng och vill komma ut ur kurvan. Sedan ger den gas igen när bilen inte glider i sidled längre.

    GTIn kan spinna, men då får vinkeln inte vara för aggressiv, tyvärr

  7. #27
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    För ca 72 euro kan Hohenester i Tyskland deaktivera ESP. Om ACE Competition som har Hohenester i Sverige gör det vet jag inte tyvärr (bara ringa om man känner sig manad)
    Stänger de bara av ESP'n eller kan man själv slå av/på den efter omprogrammeringen?


    .

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Stänger de bara av ESP'n eller kan man själv slå av/på den efter omprogrammeringen?


    .
    Jag vet inte hur det fungerar. Troligtvis så går det via ESP knappen. Jag ska maila Hohenester i dagarna själv. Jag fick informationen från ett tuner test i Tyskland.

    Jag vet åxå att Rothe Motorsport utför ESP deaktivering

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Det blev ett snabbt svar från Hohenester i Tyskland =)

    Komplett deaktivering (alltid urkopplad) 80 euro
    Deaktivering via knapp 300 euro




  10. #30
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    Det blev ett snabbt svar från Hohenester i Tyskland =)

    Komplett deaktivering (alltid urkopplad) 80 euro
    Deaktivering via knapp 300 euro

    Står det inte för framhjulsdrift på den där offerten?

    .

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Jag ansökte om offert på min Golf R via mitt chassi nummer, och jag tror nog Hohenester kan sin sak !

    Offerten gäller väl alla VAG bilar med ESP av samma slag

  12. #32

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Evil E
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    Stämmer till viss del. Fast det är inget "jätte problem" som det förstoras upp till. Ett fel många säkert gör när man kör en R och det börjar släppa lite och man känner esp, är att folk släpper gasen . Man får köra bilen fullt även då och bara hålla i gasen, precis som på alla 4wd bilar. Inget fega när det "hugger" bara gasa å styra =)
    När man är van att köra 4WD i halt väglag så blir det nuvarande ESP systemet snarast kontraproduktivt då man är van att bilen uppför sig på ett visst vis, kommer man ex. med kontrollerad sladd i en kurva och ESP'n griper in blir resultatet att bilen tappar momentum framåt / genom kurvan och istället börjar glida i sidled vilket lätt kan omvandlas till en riktigt farlig situation även om man fortsätter trycka ur kurvan!
    Känns rent spontant som om ESP i dess nuvarande format / funktion är utformad för folk som inte kan köra bil så bra, men jag tror inte att dessa individer är Golf R'ens målgrupp utan snarast då fartglada entusiaster med en viss rutin gällande framförandet.

  13. #33
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Kan tillägga att jag pratade med ACE i förra veckan och att hohenester ESP deaktiveringen endast funkar på tysksålda bilar så ACE utför ej detta längre!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Kan tillägga att jag pratade med ACE i förra veckan och att hohenester ESP deaktiveringen endast funkar på tysksålda bilar så ACE utför ej detta längre!
    Märkligt, vad är skillnaden på bilar sålda i Tyskland?

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    hmm.. på alla tidigare glofar, mk4, mk5 etc, så går det att koda bort ESP/ASR/EDL om man så önskar, och bara köra med ABS, alternativt ABS/EDL.. undrar om inte detta går även med mk6 och golf R:en?

  16. #36

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Mattias Lindström
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    78
    Att rycka ESP-säkringen är ingen höjdare, för då tappar ni även drivning på bakhjulen iaf. Utan ESP-info från datorn kommer Haldexen aldrig jobba det minsta.
    Hur det blir om man kan koda bort ESPn vet jag dock inte, för då kanske signalerna finns kvar ändå...? Det borde ju vara som på äldre bilar med ESP av tycker jag spontant? (Funkade kanon med avstängd ESP på min TTq -01 iaf)

  17. #37
    silam
    Gäst
    På 2012´orna (tillverkning Juli tror jag) kommer ESP gå att stänga av helt, dock kommer den aktiveras igen om en "panik bromsning" inträffar.
    Jag mailade med Dinbil om detta även kommer gå att få via mjukvaru uppdatering på 2010/2011´or, detta skickades vidare till svenska VW och dom hade hört att detta skulle komma men kunde inte bekräfta något då dessa modell förändringar spikas först i Maj.
    Så först då kommer man antagligen kunna få svar på detta.

    Jag håller verkligen tummarna.

    /N

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    matteeee: jo, OM den går att koda bort så är den helt puts väck och allt övrigt funkar som det ska, detta har gått på alla tidigare VW/ådis.
    slår man däremot av den med ESP-knappen på mk6 generationen så blir den aldrig helt avslagen, tror däremot att man kan slå av ASR funktionen om man håller ESP knappen intryckt några sekunder, men ESPn går aldrig att slå av.

    hade varit kul att ha numret på abs styrdonet till R:en så man kunnat gräva lite mer i mjukvaran å se om det går att koda bort, det bör inte vara omöjligt.

  19. #39
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Mattias: Om du lyckas koda bort ESP på bilar tillverkade efter 2009V26 då har du lyckats med något som ingen annan i hela världen har lyckats med! De få företag som påstår sig kunna göra detta gör det med hårdvara som lurar bilen, inte kodning.
    Alla varianter av kodning, ryckta säkringar mm kan förvisso avaktivera ESP helt, men då även AWD......

    Marcus: Detta vet varken Hohenester eller ACE, i teorin är det samma, bil, motorkod osv. Men något skiljer som gör att det inte funkar. ACE är väldigt olyckliga för detta eftersom trycket på att få detta gjort en vinter som denna har varit högt!

    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    matteeee: jo, OM den går att koda bort så är den helt puts väck och allt övrigt funkar som det ska, detta har gått på alla tidigare VW/ådis.
    slår man däremot av den med ESP-knappen på mk6 generationen så blir den aldrig helt avslagen, tror däremot att man kan slå av ASR funktionen om man håller ESP knappen intryckt några sekunder, men ESPn går aldrig att slå av.

    hade varit kul att ha numret på abs styrdonet till R:en så man kunnat gräva lite mer i mjukvaran å se om det går att koda bort, det bör inte vara omöjligt.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    så, om den nu inte går att koda bort, vilket låter helt otroligt för att vara nått som vw använder sig av, så får vi väl ändra tillvägagångssätt.. lödpennan får assistera, det är ju trots allt bara elektronik.
    det finns flera vägar att göra detta på..
    en vore kanske att begränsa sensorn/erna som känner av hurpass mycke bilen "vridit ut sig" och helt enkelt blockera av spannet så att signalen alltid ligger inom ramarna för "ESP AV"-knappens läge, på det viset triggas aldrig esp-funktionen.. relativt enkelt.. bara en tanke.

    Dessa sensorer bör även gå att kalibrera med mjukvaran, och med rätt inställningar lura den att bilen inte vridit ut sig så mycke som den rent fysiskt har.. man sätter max-värdet innanför ramarna.. så när bilen går på 90graders jättehäng tror ABS/ESP enheten att den bara går på tex 20grader, som den tycker är helt okej i ESP-av läge.

    inget av dessa ingrepp skulle påverka haldexen eller övriga säkerhetsystem.
    självklart är det bättre med en helt omskriven mjukvara, som säkerligen kommer i nyare modeller, där ESPn har möjlighet att koppla in igen vid paniksituationer.. även om detta med just panikbromsning helt är en ABS-funktion.. men just efter man panikbromsat, för den där älgen som skuttade ut, så kan det ju vara trevligt om esp-funktionen slår på å rätar upp bilen innan man plogar ner i diket..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin