Sidan 1 av 7 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 122
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Namn
    Tomas Lindvall
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    3

    Någon som ryckt ESP-säkringen på nya Golf R?

    Som rubriken lyder, skulle vilja höra synpunkter av någon som själv har ryckt ur ESP-säkringen på Golf R och testat på snö och is med riktiga (läs dubbade) däck? Gärna då en bil med manuell låda.

    Har försökt läsa på om Golf R i olika tester, både svenska och utländska, och många klagar över ESP´s ingrepp. Läste svenska AMS test och de fick något problem och hann inte testa att rycka säkringen på snö och is som de planerat innan de var tvungna att avbryta testet.

    Nu sist var det i senaste numret av Teknikens Värld som de vintertestade Golf R mot bl.a. Audi TT-RS och Porsche 997 Carrera 4S, och mycket klagomål kom mot ESP´s ingripande.

    Har själv bara haft tillfälle att testa Golf R på torr sommarväg och då också tyvärr med DSG-lådan. Höll på att kosta mig körkortet. En Golf R kan vara ett alternativ när den börjat bli 2-3 år gammal och kommit ned i mina prisnivåer, men då måste det gå att göra nånting åt ESP.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    OBS, Har inte provat att ta ur ESP säkringen och tänker inte göra det. Du får felkoder efteråt!

    Däremot kan jag säga att bilen funkar utan problem att drifta lätt med bara ESP urkopplat, jag har i dagarna kört min Golf R i snö och kan säga att den är grym som den är, ESP kan hacka till,men då står bilen nästan helt på tvären. Å man vill ju gärna se den som behärskar den tekniken på asfalt i 120kmh å ratta upp den sen . Det är nog bra att ESP fungerar även urslagen.

    Så jag förstår inte oron över ESP på Golf R ? Bara köpa å "smila" på vintern =)
    Senast redigerad av wolfbane1967 den 2010-11-24 klockan 19:38.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Funkar helt okej med spikdäck åxå . Finns naturligtvis bättre bilar om man nu är ute efter en ren driftbil.

    http://www.youtube.com/watch?v=TY8hOOPUhhM

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2007
    Namn
    Tomas Lindvall
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    3
    Wolfbane, tack för input. Har också kikat på den filmsnutten tidigare. Det väl ingen oro direkt över ESP, och är såklart bra att den finns. Vill bara ha möjligheten att leka ordentligt på vintern när andan faller på, gillar personligen inte elektroniska hängslen. Skulle gärna köra utan ABS också.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Jag förstår dig.

    Men bilen är riktigt rolig i alla fall nu när snön är här, underbart grepp =)

  6. #6
    Freffe
    Gäst
    Jag håller inte med Wolfbane om ESP. Visst, ESP tillåter en del driftande, men som idag när möjligheterna var riktigt bra för att drifta, så går ESP in alldeles för tidigt.

    Om man bara vill vifta lite med bakänden så är bilen riktigt bra, för att går det över styr så tar ESP tag i läget. Men som sagt, man får inga långa ställ, ESP griper in och rätar upp bilen och det blir inget flyt i körningen.

    Nu kanske detta låter mycket negativt, men detta är den enda negativa jag har att säga om min R, I övrigt är bilen grym.

  7. #7
    itouch
    Gäst
    Faktiskt riktigt tråkigt att busa på vintern när man inte kan koppla bort hjälpsystemen helt, halva nöjet om man skaffar en haldex gen4 controller till golf R är ju lekandet på vintern.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Kim N.
    Medlemsnr
    5409
    Ort
    Ålesund
    Inlägg
    114
    Har funderat på ett köpa av Gti eller R, men jag kämnner mig väldigt tveksam till köp om det inte finns nåt enkelt sätt att koppla ur ESP när man vill köra lite aktivt med bilen. Speciellt om man har en R o det är vinter. Går det inte att koda om nåt så att det blir ESP off.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Jag tycker ni ska köra en R i snö eller halt innan ni oroar er å spekulerar om att R skulle bli tråkig. Observera ESP:n är absolut inget problem på R. Att journalister nämner ESP och att den inte går koppla ur helt är i extrem fall å körning på snorhal is.
    jag säger som TV reklamen, sluta noja nu.

    Bilen är grym kan jag säga.Det går att sladda utan problen genom en kurva för den som nu tvunget måste det. Annars finns ju gammal "skit" att köpa som är bakhjulsdrivet om man nu bara är ute efter att sladda med sin bil.

  10. #10
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    Jag tycker ni ska köra en R i snö eller halt innan ni oroar er å spekulerar om att R skulle bli tråkig. Observera ESP:n är absolut inget problem på R. Att journalister nämner ESP och att den inte går koppla ur helt är i extrem fall å körning på snorhal is.
    jag säger som TV reklamen, sluta noja nu.

    Bilen är grym kan jag säga.Det går att sladda utan problen genom en kurva för den som nu tvunget måste det. Annars finns ju gammal "skit" att köpa som är bakhjulsdrivet om man nu bara är ute efter att sladda med sin bil.
    Bra sagt och sammanfattat!

    Eller som i den gamla "Knäckehäxanreklamen" - Sluta jiddra börja trolla!

    mvh Per

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Bryter den ut i överstyrning av sig själv om man gasar på, eller måste man hjälpa den lite på traven?

    .

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Bryter den ut i överstyrning av sig själv om man gasar på, eller måste man hjälpa den lite på traven?

    .
    Den går lätt att överstyra genom att bara gasa på hårt i en kurva!

  13. #13
    Siesta ST
    Gäst
    För mig höll det på att sluta illa…
    Körde lite ”aktivt” häromdagen. Bakänden började, enligt ESP:n, drifta lite för mycket och började kompensera med det faktum att bilen började glida i sidled istället. Det var jag inte alls beredd på för jag var beredd att ge lite mer gas för att ligga kvar i det ”uppställ” (hoppas ni förstår vad jag menar) jag hade. Var inte alls bra för det var inte många millimetrar att jag gled in i ett staket. Kunde slutat illa. ESP:n var av och det var på snö.
    Drar man lite i handbromsen för att hjälpa till lite går ESP:n för tidigt då också så personligen tycker jag att ESP urkopplad går in alldeles för tidigt. Grym bil annars men några stjärnor försvann där när det gäller den aktiv körning på vintern. Har inga planer på att plocka bort säkringen. Får helt enkelt lära mig hur bilen uppträder istället men hade definitivt föredragit att ESP:n kunde kopplas ur helt.

    (Btw min är manuell)

  14. #14
    Siesta ST
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av tomlin Visa inlägg
    Nu sist var det i senaste numret av Teknikens Värld som de vintertestade Golf R mot bl.a. Audi TT-RS och Porsche 997 Carrera 4S, och mycket klagomål kom mot ESP´s ingripande.
    Har precis inhandlat sensaste numret jag också och håller med vad Teknikens värld skriver om Golf R:n. Det som dock slog mig efter mitt förra inlägg i tråden var att bilen vid det tillfället var inställd på "comfort-läget". Om det har någon betydelse jämfört med "sport-läget" gällande ESP:n vet jag inte. Någon som vet? Blir till att prova om inte annat...

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Fredrik D
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    79
    På dom första bilarna som tillverkades kunde man slå av ESP helt och hållet. Minns dock inte fram tills vilken produktionsvecka det var så.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av debren Visa inlägg
    På dom första bilarna som tillverkades kunde man slå av ESP helt och hållet. Minns dock inte fram tills vilken produktionsvecka det var så.
    ESP har aldrig varit helt urkopplingsbart på någon produktions färdig Golf R som gått ut till konsument!

  17. #17
    Jonken
    Gäst
    går det inte bara rycka säkringen och sen tabort felkoden med antingen verkstads utrustning eller handhållen OBDII läsare?
    eller vara riktigt bråkig och ta bort matarsäkringen till styrboxen (har för mig att de finns en maxi säkring till de där)?

    Sen bara fråga snällt på mekonomen eller nåt om de kan radera. värre kan det väl inte vara?

  18. #18
    Siesta ST
    Gäst
    ...jag märker ingen skillnad på de olika lägena för DCC:n

    ESP:n går in för tidigt iaf men säker (vinter)körning blir det men lite tråkigt...

  19. #19
    Jesse66
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    ...jag märker ingen skillnad på de olika lägena för DCC:n

    ESP:n går in för tidigt iaf men säker (vinter)körning blir det men lite tråkigt...
    Menar du allvar? Är ju en påtaglig skillnad mellan comfort o sport. Både i hårdhet och styrning. Bara för att det heter comfort vill du ju inte åka i en svävare.

  20. #20
    Siesta ST
    Gäst
    Min kommentar ovan gäller ESP:n och om den reagerar olika i DCC-lägena och det verkar den inte göra. Annars skillnad mellan de comfort/sport precis som du skriver, skulle inte vilja vara utan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin