Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    GTI-nissen
    Gäst

    Fel på airbag

    Airbaglampan slocknar inte på min Passat -00, men det varnar inte i textdisplayen för något fel och det piper inte heller. Däremot så kommer varningen och pipet när jag accelererar och den kom även när jag körde upp i en brant uppfart.
    Detta får mig att tro att det finns någon accelerometer som mäter g-krafter och/eller lutning. Stämmer det och är det isåfall en givare som är lätt att byta?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Detta får mig att tro att det finns någon accelerometer som mäter g-krafter och/eller lutning. Stämmer det och är det isåfall en givare som är lätt att byta?
    Sitter inbyggd i airbagstyrdonet , dvs du får byta hela styrdonet och den sitter placerad längst fram på "ramtunneln".
    MEN som jag ALLTID skriver : Ta en felkod före du gör något.

  3. #3
    GTI-nissen
    Gäst
    Japp, jag ska ta en felkod, tänkte bara att det kanske var ett "standardfel".

    Menar du att styrdonet sitter under mittkonsollen närmast torpeden?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Japp, jag ska ta en felkod, tänkte bara att det kanske var ett "standardfel".

    Menar du att styrdonet sitter under mittkonsollen närmast torpeden?
    Japp , går med lite trixa att komma åt om man river bort stereo/ac panel alternativt plasten vid fotutrymmerna.

    Tips : Läs av befitlig kod på airbagstyrdonet och anteckna det , det sparar dig 45 minuters huvudvärk eftersom styrdonet måste sitta monterad på ramtunneln innan du kommer in i det. (Det ska sitta plant och jordat mot chassiet-
    Lite tråkigt att komma på när du sitter med ditt gamla styrdon i handen och kommer på att du glömt anteckna koden.

    Jag har gjort det........mer är en gång.


    Om du tänker dig att du tittar snett ner i hålet mot torpedväggen så ser man airbagstyrdonet.
    NU SER DET EJ UT SÅ HÄR I DIN BIL EFTERSOM JAG SÅGAT SÖNDER PANELEN I MIN , MEN OM DU LOSSAR STEREO + CLIMAPANEL SÅ KAN DU SKYMTA AIRBAGSTYRDONET.Dom stora bokstäverna är enbart där för att jag vill att text uppmärksammas extra , ej i annat syfte.

    Senast redigerad av Henrik.M den 2010-11-23 klockan 17:11.

  5. #5
    GTI-nissen
    Gäst
    Ett stort tack Henrik! Det blir felkodsavläsning nästa vecka, jag återkommer med resultatet!

  6. #6
    GTI-nissen
    Gäst
    Det blev en lång "nästa vecka", men här är nu felkoden:

    Chassis Type: 3B - VW Passat B5
    Scan: 01,02,03,08,15,16,17,19,35,36,37,46,55,56,58

    Address 01 -------------------------------------------------------
    Controller: 3B0 907 551 Q
    Component: 2.8L V6/5V G 0003
    Coding: 04201
    Shop #: WSC 05311
    1 Fault Found:
    17931 - Crash Signal from Airbag Controller: Implausible Signal
    P1523 - 35-10 - - - Intermittent
    Readiness: 0000 0000

    Jag googlade men fattade inte riktigt vad man kunde göra åt saken... Det verkade iallafall inte vara ett helt ovanligt fel.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Orimlig signal från airbagstyrdon , går det ej att radera är det mest trolig airbagstyrdonet alt släpringen i ratten. (Kablaget till airbag)

  8. #8
    GTI-nissen
    Gäst
    Då börjar jag (min kompis alltså) med att nolla felet och sedan gå vidare om inte det hjälper. Det dyra alternativet med styrdonet sparar jag till sist. ;-)

    Återkommer!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    OM det nu är styrdonet som är paj så kan det vara värt att slå en signal till www.innosund.com, dom lagade ABS-styrdonet till svärmors passat tillfredställande.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av mtm Visa inlägg
    OM det nu är styrdonet som är paj så kan det vara värt att slå en signal till www.innosund.com, dom lagade ABS-styrdonet till svärmors passat tillfredställande.
    Är ganska säker på att dom inte lagar airbagstyrdon.

  11. #11
    GTI-nissen
    Gäst
    Här var det dags för ett informationslyft!

    Efter radering så har det nu fungerat ett tag, hoppas att det står sig!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin