Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1
    Siesta ST
    Gäst

    Ändra rotationsriktning däck?

    Har precis lyft in sommardäcken till garaget och kunde då konstatera att hjulen inte var märkta var de varit monterade på bilen. Inget problem att se om de suttit bak eller fram MEN vänster eller höger…

    Har Continental Sportcontact2 och, mig veterligen, saknar de rotationsriktning.
    Man har ju en gång blivit lärd att man kan skifta bak- och framhjul på samma sida av bilen men man skall INTE ändra rotationsriktning när man väl monterat ett däck för första gången.

    Spelar det egentligen någon roll? Naturligtvis om de har en viss rotationsriktning som anges på däcket men annars? Andra regler/teser som gäller nuförtiden som man missat? Vad skulle kunna hända om de, som i mitt fall, hamnar fel vänster/höger?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    Har precis lyft in sommardäcken till garaget och kunde då konstatera att hjulen inte var märkta var de varit monterade på bilen. Inget problem att se om de suttit bak eller fram MEN vänster eller höger…

    Har Continental Sportcontact2 och, mig veterligen, saknar de rotationsriktning.
    Man har ju en gång blivit lärd att man kan skifta bak- och framhjul på samma sida av bilen men man skall INTE ändra rotationsriktning när man väl monterat ett däck för första gången.

    Spelar det egentligen någon roll? Naturligtvis om de har en viss rotationsriktning som anges på däcket men annars? Andra regler/teser som gäller nuförtiden som man missat? Vad skulle kunna hända om de, som i mitt fall, hamnar fel vänster/höger?
    Är de inte konstigt sneslitna så spelar det ingen som helst roll.

    .

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel jönsson
    Medlemsnr
    3641
    Ort
    malmö
    Inlägg
    329
    om du lägger handen på däcket och känner lite fram och tillbaka så kan man känna att mönstret är lite taggigt på ett håll.. ett bra sätt att se var dom suttit innan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin