Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30
  1. #21

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Ni som köper Bluefin till er GTI, får gärna komma med en kommentar om hur det funkar, om det funkar. BSR har ju den fördelen att man kan chippa den och av-chippa den lite som man vill. Typ inför servicear om man nu har garanti kvar man vill behålla. Det är iaf lite sånt jag själv tycker och tänker.. Möjligt att det kan ses som lite löjligt, men garanti är garanti..

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Hooloowoo Visa inlägg
    Ni som köper Bluefin till er GTI, får gärna komma med en kommentar om hur det funkar, om det funkar. BSR har ju den fördelen att man kan chippa den och av-chippa den lite som man vill. Typ inför servicear om man nu har garanti kvar man vill behålla. Det är iaf lite sånt jag själv tycker och tänker.. Möjligt att det kan ses som lite löjligt, men garanti är garanti..
    Bluefin fungerar på precis samma sätt som PPC.

  3. #23
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Bluefin / PPC – Vem orkar att hålla på och köra pgm vara fram och tillbaka…det är ingen som kollar det på verkstaden vad jag märkt på tidigare fordon. Å andra sidan har jag inte åberopat maskin garanti i samband med chippning…Däremot vid service har jag påpekat att bilen är chippad och att jag inte vill ha inläst någon uppdatering som avser motorstyrningen. Man kanske får ändra på det i framtiden.

    Just nu är jag nog sugen på Bluefin men känner ingen som gjort det på GTI VI. Superchip är ju gamla i gamet så det ska nog inte vara någon fara med det.
    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #24

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Ett tips är att beställa direkt från www.mybluefin.co.uk istället för att betala ca. 2000 spänn mer hos Motornord. Effekten som Superchips själva anger är föresten 274 BHP och 372 nm http://mybluefin.co.uk/curves/GolfMk6GTi%20Stage1.pdf . Det är det väl upp till var och en att själv bedöma Superchips ovanligt höga originalsiffror. Flera andra "oberoende" tester vittnar dock om betydligt högre effekt än vad fabriken uppger...

    Om man nu skall försöka ge sig på en jämnförelse mellan MK6 GTI och R i uppdaterat skick, så kan man för skojs skull jämnföra mellan Superchips uppgivna siffror. GTI 274 hk och 372 nm mot R:ens 308 hk och 408 nm. Jag tror faktiskt inte R:en, med sin högre transmissionsförlust och 150 kg högre vikt, är snabbare än GTI i intervaller t.ex. 80-160 km/h.

    Jag tror att man i valet av Golf skall koncentrera sig på mer fundamentala saker som ekonomi kontra komfort och detaljkvalitet. Min åsikt är att Golf MK5 GTI är en hel del "burkigare" än MK6 men ändå är svindyr och börjar bli till åren kommen.

    Transmissionsförlusterna på fullast skiljer mindre än en procentenhet. Vikt spelar däremot ganska stor roll under acc i rel låg fart.

    Jag har personligen fått möjlighet att köra från 100- mot en trimmad GTI MK6 med min manuella original R. Skillnaden mellan 100-180 är inte stor men sen glider R:en ifrån GTI:n.

    Jag delar helt och hållet din syn i valet mellan MK5 och MK6. Det är större skillnad mellan dem än man kan tro.

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Bluefin fungerar på precis samma sätt som PPC.
    Likaså Giac som har en Flachloader eller Apr som sköter alla programändringar via farthållaren..

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Jo jag har läst det, men är deras programvaror anpassade för den Europeiska marknaden?

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Jo jag har läst det, men är deras programvaror anpassade för den Europeiska marknaden?

    Både Apr och Giac är anpassade för den Europeiska marknaden, man kan inte jämföra dessa bolag mot tex vissa svenska
    tuningföretag på just 2,0t fsi/tsi dom är liksom på en helt annan nivå, men det är väl mest om man vill gå vidare
    efter chippningen..

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Både Apr och Giac är anpassade för den Europeiska marknaden, man kan inte jämföra dessa bolag mot tex vissa svenska
    tuningföretag på just 2,0t fsi/tsi dom är liksom på en helt annan nivå, men det är väl mest om man vill gå vidare
    efter chippningen..
    Menar du att de anpassar programvarorna för t.ex. grövre avgas och större intercooler? Det kan väl de flesta enligt min mening seriösa trimfirmor...

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Menar du att de anpassar programvarorna för t.ex. grövre avgas och större intercooler? Det kan väl de flesta enligt min mening seriösa trimfirmor...
    De jag grundar på är att giac och Apr skriver om alla filer i org programvaran, de gör inte andra företag
    i och med det får du ett program som inte kan fela, du har en bil som känns som orginal förutom
    när du gasar till ordentligt, du får en progressiv effektkurva med stabil effekt. Andra företag ändrar
    på vissa fildelar i org programvaran men inte alla som Apr och Giac därför är det i princip omöjligt
    att se att den varit chippad om man återställer till orginal..

  10. #30
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Hooloowoo Visa inlägg
    Ni som köper Bluefin till er GTI, får gärna komma med en kommentar om hur det funkar, om det funkar. BSR har ju den fördelen att man kan chippa den och av-chippa den lite som man vill. Typ inför servicear om man nu har garanti kvar man vill behålla. Det är iaf lite sånt jag själv tycker och tänker.. Möjligt att det kan ses som lite löjligt, men garanti är garanti..
    Det blev en BSR/ PPC 3 installation + filter i går vilket innebär att jag tyvärr inte kan svara hur Bluefin är. Helt klart lyckat med BSR i alla fall, över hela registret. Har just varit ute en sväng och provat. Fick byta till vinterhjul (dubbfria) innan, då vädret har inte är det bästa. Man ska ju få stopp på bilen med….
    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2010-11-20 klockan 19:12.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin