Sidan 4 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 83

Ämne: Caddy Gti 16v

  1. #61
    Andreas.latth
    Gäst
    Japp då har uppsnyggningen av motorn börjat!


    Har rensat motorn på i princip allt löst och tvättar och målar upp allt.


    Ventilkåpan fick sig en omgång


    Har även börjat slipa rent blocket, ska tvättas och målas sen


    Generatorn och remskivorna


    Insuget fick samma lack som karossen






    regulator från en 240turbo


    Här är den nya oljefiltershållare


    Har anslutning både till vatten och luftkylning

  2. #62
    Andreas.latth
    Gäst
    Då va motorn färdigmonterad och klar!














  3. #63
    Andreas.latth
    Gäst
    Nu var det länge sedan de va någon update.
    Har inte hänt så mycket men den nya motorn är på plats iaf.




    Har hållt på och lurat på var jag ska sätta intercoolern och vart tryckrören ska gå.
    men efter ett tag så kom jag på att den kan sitta här!
    passade prefekt om man vände på orginalslangen som sitter mot insuget.




    och eftersom turbon är vänd neråt så kommer tryckröret gå under grenröret och sen upp till intecoolern.




    Här kommer även det nya oljekylet sitta. kommer byta kyl till den från golf 2 också eftersom som det är lite kortare.



    Funderar fortfarande på vart jag ska ta oljan till turbon, men tror det kommer bli till att sätta en förgrening här och sen en hydralslang bort till turbon.

  4. #64
    Andreas.latth
    Gäst
    Då va k-jeten från 240 turbo på plats! allt är rengjort och fint.
    använde golfens bränsleledningar men har 240 spridare och styrtrycksregulator


    har även gjort klart downpipen
    köpte fläns från kl racing och rör från biltema



    rören är 3" och ska sen gå ner till 2,5" efter downpipen

    Va ganska tajt att få dit rören, hade bara en halv cm att spela på, men fick dit det bra sen
    ska linda in i bandage sen och så de skyddar andra grejer som är i närheten...



  5. #65
    houk
    Gäst
    Hej! Ser bra ut, men du det e inget 240 turbo sprut ,det kommer från 740GLE, de sa jag till dig men det kanske du missad i allt. bara så du inte spikar i sönder motorn. dock så köpte jag det som ett 240 turbo sprut men när jag kollade upp siffrorna på det så stämde dom bara med 740GLE

  6. #66
    mrpete
    Gäst
    Tänkte precis på det. Har haft sprut från 240 turbo på min golf, och det bränslehuvudet har utgångar till 6 cylindrar, varav 2 är pluggade. Sen har det även större luftvåg. Styrtrycksregulatorn skall gå att borra upp på undersidan, där ska det sitta en insex som man kan reglera mottrycket på.

    För övrigt ser det riktigt ball ut, snyggt jobbat! / Peter

  7. #67
    Andreas.latth
    Gäst
    Jasså är det så... jag för jag kollade upp numret där och, och då fick jag som du att det var mycket 740, men jag tänkte att de kanske satt samma som på 240, men så är det då inte... då kanske man ska börja leta reda på ett från 240 istället då.
    för jag kollade styrtrycksregulatorn och den va nog till 240 i alla fall och den är redan borra på baksidan.

    Någon som vet någon som har ett 240 sprut liggandes eller?

  8. #68
    mrpete
    Gäst
    Kan ju vara så att styrtrycksregulatorn är bytt mot antingen 16v eller volvo/saab turbo. Det sitter nämligen exakt samma grejer även på saab med k-jet.

    Vet att Erland Cox har ett turbo-jet från saab liggandes (topplocksverkstan).

    Den enda bilden jag har på det turbo-jet jag hade (från volvo 240t) Men du ser att det finns möjlighet att ha 6 cylindrar.

    Sen ser du också att stigningen i luftvågen är annorlunda, på sugmotorn tror jag det bara är två vinklar, denna har fler vilket innebär brantare stigning och högre lyft för samma luftflöde. Det ger mer soppa vid högre flöde pga vågen måste lyftas mer.


  9. #69

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Citat Ursprungligen postat av Andreas.latth Visa inlägg
    Funderar fortfarande på vart jag ska ta oljan till turbon, men tror det kommer bli till att sätta en förgrening här och sen en hydralslang bort till turbon.
    Jag tar oljan från givaren som sitter på baksidan av toppen, kolla bilder i länken på min signatur. Tummen upp för ditt bygge, mycket snyggt!

  10. #70
    Andreas.latth
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mrpete Visa inlägg
    Kan ju vara så att styrtrycksregulatorn är bytt mot antingen 16v eller volvo/saab turbo. Det sitter nämligen exakt samma grejer även på saab med k-jet.

    Vet att Erland Cox har ett turbo-jet från saab liggandes (topplocksverkstan).

    Den enda bilden jag har på det turbo-jet jag hade (från volvo 240t) Men du ser att det finns möjlighet att ha 6 cylindrar.

    Sen ser du också att stigningen i luftvågen är annorlunda, på sugmotorn tror jag det bara är två vinklar, denna har fler vilket innebär brantare stigning och högre lyft för samma luftflöde. Det ger mer soppa vid högre flöde pga vågen måste lyftas mer.

    Okej, tack för tipset!
    ja de såg ju lite annorlunda ut de klart...
    är det samma bosch nummer till saab och 240 då eller?
    vilka saab modeller hade detta?


    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Jag tar oljan från givaren som sitter på baksidan av toppen, kolla bilder i länken på min signatur. Tummen upp för ditt bygge, mycket snyggt!
    okej! där kan man ta och ja!
    riktigt grymt bygge! precis så jag har tänkt att min motor ska gå och. men du kör med orginal k-jet då fast det är gnistat. Hur står sig det jämfört med ett 240 turbo k-jet i prestanda och pris mm?

  11. #71
    mrpete
    Gäst
    Kan tyvärr inte kolla boschnummer då jag sålt mitt insprut. Skulle dock gissa på att det är samma på både saab och volvo. Det är Saab 900, 81-86 som har turbo k-jet. Såg att det finns bränslefördelare på bildelsbasen för 4-600:-

  12. #72

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Citat Ursprungligen postat av Andreas.latth Visa inlägg
    Hur står sig det jämfört med ett 240 turbo k-jet i prestanda och pris mm?
    Prestandamässigt vet jag inte men vad jag hört är att ett gnistat 16V-sprut levererar ungefär samma mängd bränsle som ett 240 turbo-sprut. Att gnista ett sprut är dock ganska dyrt, 3000-5000 kr har jag sett på olika forum.

    Mitt sprut lever på gränsen, på höga varv och fulllast går den lite för snålt så där bör man inte ligga för länge och pressa, får växla lite tidigare bara. Upp till drygt 6000 varv går den helt perfekt bränslemässigt och laddar då 0.4-0.5 bar.

  13. #73
    mrpete
    Gäst
    Såg precis bränslehuvud med våg till salu för 500:-

    http://www.gtiklubben.nu/index.php?s...howad&id=11161

  14. #74
    Andreas.latth
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mrpete Visa inlägg
    Såg precis bränslehuvud med våg till salu för 500:-

    http://www.gtiklubben.nu/index.php?s...howad&id=11161
    Hehe, ja de kom som på beställning!

  15. #75
    houk
    Gäst
    Fint att du fick tag på rätt grejer. det va jag som borrade styrtrycksregulatorn ;-)

    Jag har kommit över ett extrasprut som jag tror kan funka mycket bra när man vill ha extrabränsle.
    Jag hittade en som heter Peter på volvo 360 forumet som gjorde ett eget extrasprut som han säljer.
    Det ska fungera så att man ställer vilket turbotryck det ska starta vid och sen kan man ställa hur mycket det ska ge vid varje 1000varv med början vid 2000varv

    Man kopplar 1-4st vanliga spridare i passande storlek till det.

    Har inte hunnit få i det i min 245 med b230fk än men det kommer nog i inom några veckor.

    Återkommer med mer info när jag provat det.

    Just de, jag fick betala 1800:- + frakt för det.

  16. #76
    Andreas.latth
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av houk Visa inlägg
    Fint att du fick tag på rätt grejer. det va jag som borrade styrtrycksregulatorn ;-)

    Jag har kommit över ett extrasprut som jag tror kan funka mycket bra när man vill ha extrabränsle.
    Jag hittade en som heter Peter på volvo 360 forumet som gjorde ett eget extrasprut som han säljer.
    Det ska fungera så att man ställer vilket turbotryck det ska starta vid och sen kan man ställa hur mycket det ska ge vid varje 1000varv med början vid 2000varv

    Man kopplar 1-4st vanliga spridare i passande storlek till det.

    Har inte hunnit få i det i min 245 med b230fk än men det kommer nog i inom några veckor.

    Återkommer med mer info när jag provat det.

    Just de, jag fick betala 1800:- + frakt för det.
    Ja men det vet ja en som körde med, Åkesson som bygger en 360 turbo med typ 400hk. han hade de i sin när han hade den andra motorn och de funkade fint!

  17. #77
    Andreas.latth
    Gäst
    Passade på att fräscha upp alla kylen så dom blev fina.
    jag kör med kyl från golf 2 nu, är lite mindre än caddyns orginal, men nu när jag har oljekyl så får jag inte plats med caddyns, eftersom den nya oljefiltershållaren är i vägen.

    trångt men de går

    Intercoolern fick sig en omgång och



    sen har jag även vart och pressat mig en oljeslang till turbon
    får tacka David för tipset om anslutningen mot motorn

    oljeretur


    Och här har vi då 240 k-jeten som jag var och handlade av Per i sollebrunn i helgen

  18. #78
    houk
    Gäst
    Det blir kanonsnyggt, inte långt bort med provstart nu eller?
    Tänkte nämna att jag läste att man bör ha en restriktor på oljan före turbon, alltså en strypning.
    Typ en igensvetsad slangkoppling som man borrar ett 3mm hål i, annars kan man få problem med att den trycker olja i genom lagrena. värt att kolla upp ia fall.

    Mvh Håkan

  19. #79

    Reg.datum
    sep 2007
    Namn
    Ole Bryde
    Ort
    Vollsjö
    Inlägg
    246
    Det kommer bli ganska varmt under IC'n där du..
    hade jag varit som dig så hade jag tagit olja från sidan på toppen, där tryckgivaren sitter, kläm dit ett t-stycke bara.

  20. #80
    houk
    Gäst
    Hej! händer det nåt med bilen?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin