Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28
  1. #1
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613

    Avställning över vintern fråga

    Hejsan!

    Läste guiden här på forumet men har en fråga. Hur viktigt är det att ställa bilen på pallbockar om man tänker ha den ståendes i ca 5 månader?

    MVH

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Tommy H
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    26
    Det finns risk för att däcken kan bli platta om de står på samma ställe under lång tid. Jag har aldrig råkat ut för detta så jag tror nog inte det förekommer så ofta med dagens moderna däck. Dock så kan det ju vara bra att se till att däcken är välpumpade. Så släng i ett halv kilo extra luft i däcken o låt den stå.

  3. #3
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Tack för rådet! det ska jag göra

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    De gånger ja ställt av bilen så har jag använt några skitfälgar med skitdäck =)

    Glöm inte sätta in nån torrboll i bilen.

  5. #5
    haaga
    Gäst
    En kompis ace fälgar blev lite smått skeva efter att han hade bilen avställd en vinter. Gick inte att köra speciellt fort innan det började skaka i hela bilen så han fick skrota dom och köpa nya. Men nu pallar han upp bilen eller ser till att flytta lite på den med jämna mellanrum så det inte ska ske igen.

  6. #6
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Hmm, låter scary, man kanske borde palla upp den ändå. Har inga skithjul liggandes i alla fall!

    Teddy: Yes, har förberett det! läste hela guiden

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Citat Ursprungligen postat av haaga Visa inlägg
    En kompis ace fälgar blev lite smått skeva efter att han hade bilen avställd en vinter. Gick inte att köra speciellt fort innan det började skaka i hela bilen så han fick skrota dom och köpa nya. Men nu pallar han upp bilen eller ser till att flytta lite på den med jämna mellanrum så det inte ska ske igen.
    Kanske är därför som min bil skakar så förrebannat då när jag kör fort. Den hade ju stått i typ 2 år på samma ställe när jag köpte den..
    Hjälpte inte att balansera skiten så det måste ju vara därför. Jävla skit, måste jag ha nya fälgar då kanske.

  8. #8
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Lät inte som goda nyheter! men det verkar som bäst att vara på den säkra sidan o sätta den på pallbockar!

    Tack för råden alla!

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Jag har haft min jetta stående på både gatdäck och R-däck och har aldrig haft några problem, visserligen har jag flyttat på bilen ett kanske fem gånger per vinter...
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  10. #10
    daniel_sandberg
    Gäst
    Jag tycker att det låter otroligt att ett par fälgar ska kunna bli skeva/vinda/skadade av att stå stilla på. Ska dom inte klara av den belastning hur ska dom då kunna klara av att användas?
    Ett par däck kan jag tänka mig att dom kan bli lite platta av att stå stilla men det är väl isåfall om man har lite luft i dom.

    Bara min åsikt...

    kim_gulle: Har du balanserat dom och fått bra värden så borde det ju inte bli någon obalans. Har du dock försökt balansera dom och ändå inte fått till så kan det ju vara något som har hänt.

  11. #11
    haaga
    Gäst
    Det kan nog låta otroligt men uppenbarligen så var dessa 17" aluminium fälgar från Ace såpass mjuka att de deformerades efter ett halvår på en stillastående s40. Men kan ju hända att kvalitén skiljer mycket mellan olika sorters fälgar?

  12. #12
    daniel_sandberg
    Gäst
    Kanske tur att det hände under tiden den stod avställd och inte efter motorvägen eller liknande. Tänk ett litet gupp i 110. Dom krafterna måste vara mycket kraftigare än när den är stillastående.

  13. #13
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Får väl hoppas att det inte händer med någon här! livsfarligt med dåliga fälgar och man tänker inte på det. Frågan är hur man tar reda på om det är bra eller dålig kvalité?

  14. #14
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    När jag plockar ut min bil på våren när den stått still länge kan jag ibland uppleva viss vibration i däcken, men det brukar släppa efter nån kilometer och allt blir som vanligt.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Jag har hör att man bör undvika hårda ytor tex. betonggolv just för att hjullagrena kan bli dåliga av att bilen står stilla länge, särskilt om det på samma golv

    finns någon maskin av något slag som skapar vibrationer, ett mjukt golv tex. av trä är mera skonsamt ,

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Ställer av min bubbla varje vinter, gjort i 13 år i rad nu, sommardäcken sitter på 15 tums plåtfälgar.
    Den står still från september till maj(flyttas ej), varmgarage, betonggolv. Inga problem med obalans/skeva fälgar eller hjullager.
    Ner med rutorna lite och av med ena batteripolen, sedan laddar jag på batteriet innan påställning.

    Känns lite överskattat att ställa bilen på pallbockar, dock nämns vissa större alufälgar med lågprofildäck som verkar tagit skada, låter som dålig kvalitet...?

  17. #17
    GTI-nissen
    Gäst
    Näe, nu kan jag inte se detta längre utan att kommentera. ;-)
    Fälgar som blir skeva och hjullager som tar skada. Ja, ja, alla får ju tro på det de vill...

    Om bilen så stod med hjulen på luftkuddar så blir det ingen skillnad på de krafter som påverkar hjullagren. De tar lika lite stryk i vilket fall som helst.

  18. #18
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Hälften säger att det inte spelar roll och andra halvan är emot

    Men en sak är säker, det skadar nog inte att palla upp bilen (kommer inte kunna flytta på bilen emellanåt ändå).

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Eftersom ingen tänkt på det eller åtm inte skrivit det gör jag det.
    Rota fram ett par gamla fälgar med däck eller åk på skroten och införskaffa en uppsättning billiga kompletta hjul.
    Pumpa 3,5 bar i däcken & ställ undan bilen.
    Då eliminerar ni problem med platta däck , skeva fälgar , fan och hans moster & ni kan enkelt flytta bilen vid eventull akut evakuering.........villet inte är lika enkelt om bilen står uppallad.

    Sen att bilens hjullager tar stryk av att bilen står still en längre tid ,vad gör då isf bilens drivknutar och hjulupphängning vid en längre tids "onormal " vinkel på pallbockar. ;-)

  20. #20
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Kan du vara snäll o lägga till det i FAQn?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin