Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1
    marianne
    Gäst

    Någon här som fått sin bil påkörd bakifrån?

    Min nya GTI blev påkörd för cirka 3 veckor sedan. Bakaxeln har gått av och hela bilen är sned. Bakdörren går inte att öppna på ena sidan, framdörren går att öppna men är väldigt svår att stänga. Dörrstolpen har troligtvis tryckts framåt. Diverse plåtskador minst fram till baksätet. Gissar att även ljuddämpare och tank har fått en smäll. Plåten har skurit sönder bakdäcket och fälgen är skev. Min parkerade bil stod med växeln i och den blev flyttad 10 meter av den påkörande bilen. Bilen har gått knappt 1500 mil och jag hade haft den ungefär 2½ månad vid olyckstillfället.

    Försäkringsbolaget vill reparera och jag vill ha bilen inlöst. Jag vill inte köra omkring med en wobblande bil i ett antal år. Och hur är det med brandrisken? Någon här som har erfarenhet av bil som varit med om liknande krock och som blivit reparerad?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Känns som det är osäkert att denna går att reparera seriöst

    men hade ni lagt ut lite bilder på den så är dett lättare för oss medlemmar på detta forum att ge er fortsatt konsultation i detta ärende

    stå på er för att få denna inlöst, kan inte vara väsentlig dyrare för bolaget att så fall reparera den och sälja vidare ( stackare som köper den :-( )

    någon plikt att upplysa köpare om att den har varit krockad finns inte i Sverige,( i Tyskland ska större reparationer av krockskador föras in i reg.-beviset)

    vad är det för oseriöst bolag som kommit på denna tanke ?

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Försäkringsbolaget vill reparera och jag vill ha bilen inlöst. Jag vill inte köra omkring med en wobblande bil i ett antal år. Och hur är det med brandrisken? Någon här som har erfarenhet av bil som varit med om liknande krock och som blivit reparerad?
    Försäkringsbolagen ersätter upp till 80% av bilens marknadsvärde på en såpass ny bil.
    Vi har som exempel en ganska ny och dyngsmälld audi , den repas just nu för ca 260.000:- , byte hela väsnter sida + tak samt bakvagn.
    Kund ville ha den inlöst , försäkringsbolag inte.

    Sen ang din fråga om hur bilen blir : Beror ju på vem som gör jobbet , är det en seriös plåtis med yrkesheder blir det garanterat lika bra som från fabrik.
    Det som däremot brukar vara svårt att få till & som dom flesta anmärker på är lacken , helst om man bara lackerar partier av bilen.

    Sett många dyngsmällda bilar som blivit som nya igen efter rep.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Som sagt, är det en duktig reparatör så blir det nog bra.
    Men det kan ju alltid bli nyans skillnad i lacken om man inte lackar om hela bilen.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Det finns väl fabriksspecifikationer på hur "rak" karossen ska vara från fabrik, går det att begära att dessa mäts upp i bänken och bokförs både före och efter och jämförs mot fabriksspecifikationen?

    På en såpass ny bil skulle jag aldrig nöja mig med dellack, du får väl försöka vara hård med dem på den punkten att hela bilen ska lackas om då den SKA ha exakt samma värde som en andrahands bil i samma skick/ålder som den var i innan krocken. Svärfar hade lacksläpp på sin 1 år gamla BMW, lackfirman gjorde om det som garantijobb, blev nyansskillnad (mellanblåmetallic), varvid svärfar påpekade det lackfirman slipade ner och förtunnade och sa att nu är det bra, men det var förtfarande nyansskillnad varvid bilfirman påstod att det var runt tröskeln och innuti dörröppning och inte syntes = sämre andrahandsvärde och han bytte bil och skaffade Audi istället.

  6. #6
    marianne
    Gäst
    Det är Länsförsäkringar som har vagnskadegarantin på bilen. Bilen står på märkesverkstad.

    Bilen är blågrå metallic och man säger att det kommer att bli nyansskillnader. Hela bilen kommer inte att lackeras.

    Har tyvärr inga bilder, men de värsta skadorna syns ju inte utvändigt. Bakaxeln är helt av och bilen sned, det är det jag tycker är det värsta plus att man inte vet hur skadad tanken är. Smällen har tagit på ungefär 50-60% av bredden baktill av en bil som verkstaden uppskattar har hållit 50-70 km/tim och att man har tagit fel pedal och kört på med gasen i botten.

    Hur kan det ha gått med växellådan? Polisen sa att den slagits ur till friläge.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Ni skiver ej vad det är för årsmodell och typ tex. MKV eller MKIV dyl.

    om det blir nyansskillnader kan det påverkar hur mycket ni får för bilen den dagen ni tröttar på den och vill köpa en annan
    om det är en skada som ska betalas av motparten bör ni ha kompensation för detta

    växellådans hävarm med lod kan har bidragit till att den hamnat i friläge, men även att den kan ha försökt att lägga i motstående växel med drevskada
    som följd samt att motorn har dragits runt tex. åt fel håll med våld

    när det gäller soppatanken så får man helt enkelt kolla över den så den ej har skavanker, eftersom den är av plast så är den ganska seg och det går ej hål i den utan vidare

    när man byter plåtdetaljer öppnar man skavar där det finns risk för framtida rostskador
    en efterföljande rostskyddsbehandlig kan vara att fördra tex.: http://www.dinitrolcenter.se/ som kompesation för taskig lack

    igentligen borde bolaget lösa in den och sedan reparera i sin regi och bjuda ut den till försäjning, borde inte kosta dom varken mer eller mindre
    Senast redigerad av a128 den 2010-10-31 klockan 15:09.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Det finns väl fabriksspecifikationer på hur "rak" karossen ska vara från fabrik, går det att begära att dessa mäts upp i bänken och bokförs både före och efter och jämförs mot fabriksspecifikationen?
    Nej finns inga sådanna specar.
    Däremot får man en rejäl uppfattning om hur bra bilen är repad när den sedan hjulmäts , där har du toleranser & dom toleranserna är snävare än tillverkarens egna.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2010-11-01 klockan 21:37. Anledning: Raderna tillför inget i diskussionen.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Nä den matten förstår jag ej hur ni får ihop 540.000:-

    vi låter oss säga att kunden får sin bil inlöst för 300.000:- bilen övergår härmed i försäkringsbolaget ägo som gör vad dom vil med den tex. sälja den till en bildemontering eller på export till något låglöneland för rep. och bilägaren är dämed ersatt av bolaget för ca 300.000:- minus vad bildemonteringen betalar för den = < 300.000:-

    alt. är att bilen repas för < 240.000:- på spilltid på en annan verstad med lägre timpeng, men när bilen är klar kan den ju säljas för nästan vad det kostade bolaget att lösa in den ( ca 300.000:- )

    hade du tagit 300.000:- - 240.000:- = 60.000:- hade jag lättare fått ihop ekvatioen som bör vägas mot kundens krav på ersättning för minskat värde

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Nä den matten förstår jag ej hur ni får ihop 540.000:-

    vi låter oss säga att kunden får sin bil inlöst för 300.000:- bilen övergår härmed i försäkringsbolaget ägo som gör vad dom vil med den tex. sälja den till en bildemontering eller på export till något låglöneland för rep. och bilägaren är dämed ersatt av bolaget för ca 300.000:- minus vad bildemonteringen betalar för den = < 300.000:-

    alt. är att bilen repas för < 240.000:- på spilltid på en annan verstad med lägre timpeng, men när bilen är klar kan den ju säljas för nästan vad det kostade bolaget att lösa in den ( ca 300.000:- )

    hade du tagit 300.000:- - 240.000:- = 60.000:- hade jag lättare fått ihop ekvatioen som bör vägas mot kundens krav på ersättning för minskat värde
    Jag ser att du inte greppar fast jag drog ner det på en väldigt enkel nivå.
    Kanske någon annan då kan förklara ännu lättare hur VERKLIGHETEN fungerar.

    Börja med att hitta en auktoriserad verkstad som repar ett säg 100 timmars jobb på spilltid mot en låg debitering.
    Lägg därtill en reservdelskrängare som kränger orginaldelarna gratis till bilen & en billackerare som lackar den otroligt billigt.
    När du hittat det så hitta någon som sen köper den bilen till marknadsvärde.

    Det kommer inte att ske.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2010-11-01 klockan 21:37. Anledning: Raderna tillför inget i diskussionen

  11. #11
    Dennis Örnell
    Gäst
    Saxat från Lf:s villkor:

    Nyvärdesersättning lämnas under förutsättning:
    • att skadan skett inom ett år från det att bilen registrerades
    första gången och
    • att du ägt bilen oavbrutet sedan den registrerades första
    gången och
    • att bilen har körts längst 20 000 kilometer och
    • att skälig reparationskostnad för bilen och den utrustning
    som ingår i bilens inköpspris beräknas överstiga 50 procent
    av detta pris vid skadetillfället. Om motsvarande bil inte
    längre finns på nybilsmarknaden sker beräkningen efter
    senast kända cirkapris (nypris) inklusive mervärdesskatt.
    Om det finns särskilda skäl har vi rätt att i stället betala skadan
    kontant med ett belopp som motsvarar vad det skulle ha
    kostat oss att anskaffa en ny bil.

    Utifrån dessa villkor utgår jag ifrån att om du kör en sprillans ny GTI och om det kostar 240.000kr att reparera, kommer du inte ha gågonting mer med din krockade bil att göra.

  12. #12
    marianne
    Gäst
    Det är en Golf GTI 2008 där nybilsgarantin gick ut 2 veckor före olyckan. Jag vill ha bilen inlöst till det värde den har idag. Jag har endast haft bilen i 2½ månad. Helt ny bil är jag helt med på att det inte blir.
    Senast redigerad av marianne den 2010-10-31 klockan 20:11.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om det är en 2008 då borde det finnas en 3 årig vagnskadegaranti med bilen rätta mig om jag har fel

    bolaget har då förmodligen rätt att reparera bilen åt er

    jag har faktisk fått en parkerad bil påkörd bakifrån på gatan en Volkswagen Golf 1,6 CL från 1987 dett skedde 1997

    det slutade med att bolaget löste in bilen det skulle kosta 17-18000 någonting att fixa på VAG bilen värderades till 24-26.000:- någonting

    det hängde på om jag skulle ha ersättningsbil eller inte, jag hade den helförsäkrad i LF-blekinge , köpte en 1,6CL-88 som ersättare NAP 508

    jag frågade meken som hade hand om besiktningen av åket vad han tyckte att jag skulle begära av bolaget som kompesation för värdeminskningen, men han medade att det har ingen inverkan på bilens värde, eftesom det skötts på ett sådan professionellt vis, den var menade han förr i tiden fuskreparationer förkomm, jag frågade han om man tennspaklade evt. skarvar, men det gör man inte utan man använder spackel eftersom tenning är en arbetsmiljöfråga, han sade även att det blir nyanskillnader i lacken som försvinner efter ett tag

    men som sagt stå på er , det kan vara svårt att innan reparationen få en uppfattning om evt. värdeminskning
    bilen bör provköras noga efter reparation och känn efter på växlarna som dom känns som dom ska

    om motorn har dragits runt med våld pga iliggande växel, kanske kamaxelkuggremmen kan ha kuggat men det bör då absolut visa sig med motorn i gång vid evt. provkörning, men detta kan dock vara konsperationsteori
    Senast redigerad av a128 den 2010-10-31 klockan 20:27.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Det är en Golf GTI 2008 där nybilsgarantin gick ut 2 veckor före olyckan.
    Du har 3-års vagnskade garanti på bilen & det är den som reglerar ersättning vid olycka , nybilsgarantin har inget med saken att göra.
    Inte för att det ändrar situationen nämnvärt men det kanske kan vara värt att veta.

  15. #15
    marianne
    Gäst
    Det är motpartens försäkring som ska stå för det hela. Hon har försäkrat i Länsförsäkringar. Även vagnskadegarntin är i samma bolag. Jag har själv försäkrat i If. Motparten (87 år som inte borde köra bil) är helt vållande till krocken. Jag hade parkerat inom P-område och anses vara helt utan skuld.

    Jag har tidigare haft en annan bil som fick betydligt mindre skador efter påkörning bak. Den wobblade så det gick knappt att hålla ratten när man kom upp i 70 km/tim. Så rök växelföraren efter bara ett litet tag. Så jag har dålig erfarenhet.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Har svårt att tro att du kommer uppleva såna problem med en bil som är lagad på Auk.verkstad.
    Alla stora bolag drar sina bilar till respektive märkes verkstad i mycket större utsträckning nu.

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Har svårt att tro att du kommer uppleva såna problem med en bil som är lagad på Auk.verkstad.
    Alla stora bolag drar sina bilar till respektive märkes verkstad i mycket större utsträckning nu.
    Så är det här uppe , vi har gått från att ha en liten plåtverkstad med 3 skadereparatörer och 1 verkare till ett skadecenter med 7 skadereparatörer och 2st verkare.
    Utökning pågår dessutom , detta ha enbart att göra med att försäkringsbolagen kräver auktoriserade skadeverkstäder nuförtiden.
    Så jag är övertygad om att även denna bil kommer att bli reparerad på auktoriserad verkstad.

  18. #18
    Dennis Örnell
    Gäst
    Önskar dig lycka till och återkom gärna med resultat efter den utförda reparationen på din auktoriserade verkstad.

    /Dennis

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag hade varit på verkstan för att kontrollera att allt blir uppmätt osv.
    Sen när bilen är klar och du har den hemma o den är OK, så sälj bilen.

    Så blir du av med problemet i framtiden som någon annan får.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Jag hade varit på verkstan för att kontrollera att allt blir uppmätt osv.
    Sen när bilen är klar och du har den hemma o den är OK, så sälj bilen.

    Så blir du av med problemet i framtiden som någon annan får.
    Hur ska man ha tid och möjligt att vara ledig för att vara med på verkstaden och kontrollera då? Det är ju för att slippa sådant skit man betalar för en försäkring.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin