Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27
  1. #21
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    om motorn har dragits runt med våld pga iliggande växel, kanske kamaxelkuggremmen kan ha kuggat men det bör då absolut visa sig med motorn i gång vid evt. provkörning, men detta kan dock vara konsperationsteori
    Vad har det med frågan att göra? Kanske skall kolla så dom inte använt askkoppen också eller att dom inte har skurit lite i däcken med en kniv för skoj skull? Människan är här och frågar råd, jag utgår ifrån att konspirationsteorier och allmäna negativa åsikter om det mesta efterfrågas. Troll.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  2. #22
    Siesta ST
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Jag ser att du inte greppar fast jag drog ner det på en väldigt enkel nivå.
    Kanske någon annan då kan förklara ännu lättare hur VERKLIGHETEN fungerar.

    Börja med att hitta en auktoriserad verkstad som repar ett säg 100 timmars jobb på spilltid mot en låg debitering.
    Lägg därtill en reservdelskrängare som kränger orginaldelarna gratis till bilen & en billackerare som lackar den otroligt billigt.
    När du hittat det så hitta någon som sen köper den bilen till marknadsvärde.

    Det kommer inte att ske.

    Sen ang ekvationen , om jag lägger upp den så här i stället.

    Jag köper din dyngsmällda bil för 300.000:-
    Sen måste jag repa den bilen för 240.000:-.
    Då har jag lagt ut 300.000:- + 240.000 = 540.000:-

    Sen kanske jag lyckas sälja den för 200.000:-

    Då hamnar jag på 540.000:- för utlägg MINUS 200.000:- som jag får när jag säljer den = 340.000:- BACK.


    MAO är det betydligt billigare för mig att direkt repa bilen för 240.000:- och låta dig behålla den.

    Men jag hör att du är killen man ska göra bilaffärer med. ;-)
    Annan matematik på enkel nivå...

    * Ersätt bilen med med en ny bil för 300 000:-
    * Försäkringsbolaget lagar inte den ersatta bilen, som de nu äger, utan säljer den krockade bilen för
    60 000:- (om det nu går men det är annan fråga...)

    Försäkringsbolaget går plus minus noll om du jämför om de istället skulle reparerat bilen för 240 000:-.

    Så tolkar jag signaturen "a128". Fel i resonemanget eller???
    Senast redigerad av Siesta ST den 2010-11-01 klockan 20:01.

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Annan matematik på enkel nivå...

    * Ersätt bilen med med en ny bil för 300 000:-
    * Försäkringsbolaget lagar inte den ersatta bilen, som de nu äger, utan säljer den krockade bilen för
    60 000:- (om det nu går men det är annan fråga...)

    Försäkringsbolaget går plus minus noll om du jämför om de istället skulle reparerat bilen för 240 000:-.
    Så kan det mycket väl fungera om bilen är såpass skadad att försäkringsbolaget anser att det ej är lönt att repa den.
    MEN bilen denna tråd ursprungligen handlade om är inte såpass skadad
    Ditt resonemang är inte fel utan mycket bra formulerat.

    Så tolkar jag signaturen "a128"
    Har du läst allt från början , dvs från inlägg nr1?
    Om inte så gör det , så förstår du varför jag gör mina räkneexempel.
    Jag har iaf städat bort mina räkneexempel ur tråden eftersom jag anser att dom tar bort fokus från huvudfrågan.
    Räkneexemplet blev ett stickspår och det var inte meningen att det var den som skulle diskuteras i tråden , meningen med räkneexemplet vara bara att påvisa att om man driver ett försäkringsbolag så repar man bilen in i det sista innan man löser in den.
    Sen gled det iväg.......
    Senast redigerad av Henrik.M den 2010-11-01 klockan 20:42.

  4. #24
    Siesta ST
    Gäst
    Jodå. Jag har läst tråden från början dvs från inlägg 1...

    Min tolkning är att Marianne är skeptisk till att bilen går att reparera överhuvudtaget till ett pris som understiger 80% av marknadsvärdet. Därav frågan om någon har erfarenhet av liknande skada.
    Personligen skulle jag inte acceptera ett sådant beslut om jag skulle vara av annan uppfattning och därför se över mina möjligheter att överklaga försäkringsbolagets beslut.

  5. #25
    Nisse
    Gäst
    Kan bara hålla med Henrik, en bra plåtmek kollar toleranser så bilen mycket
    väl kan bli bättre än ny. En bekant jobbar med sånt och det finns nogranna
    toleranser angivet på precis allt från tillverkaren. Angående lack så kan det
    bli nyansskillnader på äldre bilar, jag talar av egen erfarenhet, men jag tog
    det med försäkringsbolaget och de godkände inte lacken så den fick de
    göra om.

    En fråga bara, kan någon svara på hur zinkade plåtdelar återställs? fixar de
    ny zink på bilen eller blir det vanlig grund på delarna?

  6. #26
    Nisse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    Jodå. Jag har läst tråden från början dvs från inlägg 1...

    Min tolkning är att Marianne är skeptisk till att bilen går att reparera överhuvudtaget till ett pris som understiger 80% av marknadsvärdet. Därav frågan om någon har erfarenhet av liknande skada.
    Personligen skulle jag inte acceptera ett sådant beslut om jag skulle vara av annan uppfattning och därför se över mina möjligheter att överklaga försäkringsbolagets beslut.
    Överklaga ska man inte börja med, min erfarenhet är att besiktningsmännen på bolagen är bra att prata med och
    lyssnar på synpunkter, de har stor erfarenhet så de kan förklara saker också, sen är det ju tveksamt om de
    medvetet skulle reparera bilen för mer än marknadsvärdet, bolaget begär ju in en offert från en auktoriserad
    verkstad.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Visa inlägg
    ...sen är det ju tveksamt om de
    medvetet skulle reparera bilen för mer än marknadsvärdet, bolaget begär ju in en offert från en auktoriserad
    verkstad.
    Man får ju inte glöma att försäkringsbolag är vinstdrivande företag, så de är mycket noga med att de beslut de tar är beslut som de tjänar på. Självklart med hänseende till deras "image" bland kunder.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin