Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    dorian
    Gäst

    Hjälp med Köpråd Golf V6 4-motion -00

    Vad ska man tänka på vid begagnat köp av golf v6? Motor? håller de bra? vanligt med kedjeras el andra ras?
    drivlina och haldex? är det bra bilar eller håller de samma mått som tidigare vr6 ?
    skriv och berätta gärna av era egna erfarenheter om denna modell.
    bilen har rullat ca 20.000mil vad ska man titta på extra noga och vilka fel är vanliga`
    mvh

  2. #2
    itouch
    Gäst
    Motor, drivlina och haldex är stabila på dessa. Dock så brukar kedjespännarna börja bli dåliga vid 20.000 mil, kostar en hel del att byta, egentligen det enda du ska akta dig för om bilen är servad som den ska enligt bok.

  3. #3
    dorian
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av itouch Visa inlägg
    Motor, drivlina och haldex är stabila på dessa. Dock så brukar kedjespännarna börja bli dåliga vid 20.000 mil, kostar en hel del att byta, egentligen det enda du ska akta dig för om bilen är servad som den ska enligt bok.
    Är det väldigt vanligt med dålig kedjespännare eller bara på bilar med dålig service historik?
    Är det så att mer än 5 av 10 bilar vi pratar om? annars fins det ju dåliga exemplar av alla märken

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Det svåra är att på plats avgöra konditionen på dessa prylar, när man provkör bilen, är det hos en bilhandlare så kan man evt. förhandla om förlängd garanti på tex. kamaxeldrivningen med dess tillhörande detaljer,
    som betingar ett pris på 10.000tals kronor för åtgärd eftersom dess växellåda+svänghjul måste tas bort när man gör det, man kan ringa runt för bästa pris, men märkesverkstaden är som regel alltid dyrast,

    om man köper av privatperson kanske man kan kolla konditionen på dessa prylar genom fiberoptik hos någon välrustad verkstad
    men som regel är det maggropskänlsan som avgör köp

  5. #5
    itouch
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av dorian Visa inlägg
    Är det väldigt vanligt med dålig kedjespännare eller bara på bilar med dålig service historik?
    Är det så att mer än 5 av 10 bilar vi pratar om? annars fins det ju dåliga exemplar av alla märken
    Vanligt är det nog svårt att säga, men det är en slitagedel som slits även om du servar den ofta, dvs behöver det inte vara bra bara för att bilen varit servad ofta och precis enligt bok. När det är riktigt illa börjar man höra att det rasslar när bilen står på tomgång.

    Precis som a128 skriver så rör det sig om över 10 tusen att byta slitdelarna om det är illa.
    Du borde kolla upp om blocketgarantin täcker detta, isåfall kan ju säljaren skicka med det om ni gör upp så, tryggare.

  6. #6
    dorian
    Gäst
    Men den ska inte ryka ur olje påfyllnings hålet? jag öppnade locket och det kom ut rök, plus att man kunde se kamkedjan genom hålet, drevet såg ut att va skev på nåt sätt. han hade också varit inne för motor elektronik fel massa gånger, sedan 2005 och senast 2009, jag såg alla kvitton.
    Annars va den kanon , hur go som helst att köra väldigt väldigt bra väghållning med de fjädrarna som satt på.
    Jag fastna för den bilen. mycket bättre väghållning än GT tsi -07 som jag har.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Ska du verkligen byta bort GT tsi -07:an till förmån för denna ??

  8. #8
    dorian
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Ska du verkligen byta bort GT tsi -07:an till förmån för denna ??
    Nä inte min tsi, tänkte byta mot min saab 9-3a med 260hk 419nm bara för att leka med 4 hjulsdriften.
    men ska den ryka ur hålet där man fyller på olja?

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Röken är ju bilens vevhusgaser så det ä nog inte ornormalt

  10. #10
    itouch
    Gäst
    Ingen fara om det ryker lite, helt normalt när du öppnar locket och bilen är varm.

  11. #11
    dorian
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av itouch Visa inlägg
    Ingen fara om det ryker lite, helt normalt när du öppnar locket och bilen är varm.
    med motorn igång?

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Oljan kan ju vara uppemot 100 grader varm så att det ryker måste vara helt normalt. Testa varmköra någon av dina andra bilar så ska du se att det säkert kommer ånga från oljepåfyllningen om du öppnar.

  13. #13
    dorian
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Gti Visa inlägg
    Oljan kan ju vara uppemot 100 grader varm så att det ryker måste vara helt normalt. Testa varmköra någon av dina andra bilar så ska du se att det säkert kommer ånga från oljepåfyllningen om du öppnar.
    På min lilla tsi så sitter det plast under locket, kan inte se in. men ingen rök.
    På saaben så är det lite anorlunda.
    Jag har grejat mycket med saab motorer de kan jag.

    På vissa motorer exempel bmw så går den jätte dåligt om man skruvar av locket, vissa kan till och med dö.
    Ska lära mig mer om hur vw sexans vevhus funkar.
    man kunde också se att drevet som kedjan går på såg ut att va lite skev medans den va igång, men det va ingen rassel eller så. motorn gick jätte tyst och jämt.

    de va väl det med röken och att han hade varit inne genom åren för chek engine lampan lyst, och så saknades lite kylar vatten det luktade lite glykol under huven.

    ny sänksats och fina 18 tum med bra däck gav bilen en fruktansvärt bra väghållning och kör känsla mycket bättre än bmw 330i

  14. #14
    itouch
    Gäst
    Ja det ryker även med bilen igång. Ingen fara att öppna locket på dessa motorer när motorn är igång, påverkar ej tomgången.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin