Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93

    Knakande framdörr GTI VI

    När jag kör över ojämnheter eller vid acceleration från stillastående knakar det från förardörren. Nästan helt säker på att det är dörren som behöver justeras och att knaket har med låskistan/mekanismen att göra och hur det ligger an mot själva "ögglan" i ramen som låser dörren.

    Nu till frågan: Hur snabbt kan en verkstad justera dörren och kan det räcka med att smörja med något? Isåfall vad? På Amerikanska forum hänvisas till "lithium grease" men vad detta motsvarar på Svenska vet jag inte...

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Återkoppla gärna när du vet mer, jag har samma fenomen på min R. Det låter som att ljudet kommer från B-stolpen och av mina tidigare erfarenheter så beror det på en feljusterad dörr. Har personligen varit lat inte och tagit tag i det..

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Lithium grease är väl sånt däringa Litiumfett.

    Jag har det också, men bara ibland. Men man kanske skulle ta tag i det nån dag å få dörrn rättjusterad...

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag hade en 206 GTI för många år sedan och den led av knarr i b-stolpen. På Peggan var det dock lätt att justera järnet (infästningen) vid b-stolpen så oljudet försvann (behövdes spännas in lite), på Golfen har jag ingen aning om hur det ska gå till. Konstruktionen ser annorlunda ut med dold infästning i b-stolpen.

  5. #5
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av Gti Visa inlägg
    När jag kör över ojämnheter eller vid acceleration från stillastående knakar det från förardörren. Nästan helt säker på att det är dörren som behöver justeras och att knaket har med låskistan/mekanismen att göra och hur det ligger an mot själva "ögglan" i ramen som låser dörren.

    Nu till frågan: Hur snabbt kan en verkstad justera dörren och kan det räcka med att smörja med något? Isåfall vad? På Amerikanska forum hänvisas till "lithium grease" men vad detta motsvarar på Svenska vet jag inte...
    Jag har samma på min GTI och hade det även på min Audi A3 från 2001. Då var det listerna som spökade. Jag "smörjde" in listerna med sådan där "silikongrejs" som man har för att listerna inte skall frysa fast, då försvann nästan allt ljud. (På min A3:a så bytte de listerna).
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Aha! Det ska jag prova omgående!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Det har jag på min Golf R åxå.
    Det är inget ovanligt. Det beror med stor sannolikhet att gummilisterna knarrar mot karossen,det går inte undgå.Det är dörren som rör sig i förhållandet till karossen, mycket på grund av att det är hårt chassi på bilarna.

    Smörj listerna med vinter silikon så blir det bättre

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    2 gånger om året smörjer jag både lister och gångjärn m.m.

    Så jag har sluppit massa knarr på min IV.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av wolfbane1967 Visa inlägg
    Det har jag på min Golf R åxå.
    Det är inget ovanligt. Det beror med stor sannolikhet att gummilisterna knarrar mot karossen,det går inte undgå.Det är dörren som rör sig i förhållandet till karossen, mycket på grund av att det är hårt chassi på bilarna.

    Smörj listerna med vinter silikon så blir det bättre
    Aha, du är tillbaka i Golfträsket?!

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    676
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Aha, du är tillbaka i Golfträsket?!
    =) Jajjemän.

    Bilder kommer i R tråden.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Tack för alla svar! Vilket märke/produkt ska man köpa när det gäller sån där list-silikon-smörj? Intressant att det verkar vara så vanligt. Återkommer med resultat. Om det inte hjälper blir det ett besök på Vag.

    För övrigt, någon som lider av skramlande handskfack också? Har bytt mitt en gång men nu är det rassel igen

  12. #12
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av Gti Visa inlägg
    Tack för alla svar! Vilket märke/produkt ska man köpa när det gäller sån där list-silikon-smörj? Intressant att det verkar vara så vanligt. Återkommer med resultat. Om det inte hjälper blir det ett besök på Vag.

    För övrigt, någon som lider av skramlande handskfack också? Har bytt mitt en gång men nu är det rassel igen
    Nej, jag har haft inne min bil för skrammlande dörrar och höger solskydd.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Jimzon: Vet du hur de löste solskyddet..? Mitt vänstra skramlar lite då och då också..

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Hmm, det verkar som det finns en del irriterande typfel för Golf VI. Mitt solskydd skramlar också... Jag har dock varit lat och inte reklamerat ännu. Genom att öppna spegeln ca 2 cm, precis innan lampan tänds så försvinner skramlet..

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Bernt-Olav Berger
    Ort
    Nora
    Inlägg
    477
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Hmm, det verkar som det finns en del irriterande typfel för Golf VI. Mitt solskydd skramlar också... Jag har dock varit lat och inte reklamerat ännu. Genom att öppna spegeln ca 2 cm, precis innan lampan tänds så försvinner skramlet..
    Eller att ge det ett slag. I all välmening förstås..

  16. #16
    oph
    Gäst
    Har samma knak i vår GT, sprayade vanligt vaselinspray i alla dörrlåsen o lite på byglarna som sitter i karossen, o vips var den så tyst som man kan förvänta sig av en ny bil. Se hur länge det varar...

    Peter

  17. #17
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av Hooloowoo Visa inlägg
    Jimzon: Vet du hur de löste solskyddet..? Mitt vänstra skramlar lite då och då också..
    Jag vet inte vad de gjorde. Men nu skramlar även VÄNSTER solskydd! Jag tror Helmut var packad när han skruvade ihop min bil.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Du skulle låtit José skruva ihop din bil, det har jag gjort.. 3 år 5500 mil, inte ett skrammel..

    Jetta Tsi-07 (Mexicobyggd)

    P.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Chief Stroganoff
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    424
    En liten fundering, ni har ju nästan nya bilar där det ännu är garanti? Då är det ju bara att låta era lokala återförsäljare hantera detta som garantiärende.

  20. #20
    polomannen
    Gäst
    Finns ett speciel prej fett man anväder till lås kistorna.
    Kommer inte nammnet på det men det hjälper vid knackande vid gupp vid körning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin