Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Ezcobar
    Gäst

    Vassare Kamaxel mm mm

    Funderingar kring kamaxlar!!!

    Tittat runt lite på nätet ang. kamaxlar och hittar en hel del olika modeller. Tanken är att göra en enkel trimning med kamaxlar, extractor, avgas och portad topp men med original insprutning.

    Vilka kamaxlar rekomenderar ni om man vill ha en körbar bil som till att börja med klarar sig på original insprutning?

    Vad bör man byta ut/renovera för förslitningsdetaljer i blocket och toppen innan man börjar att trimma för att få ha en hållbar motor. Några svaga punkter eller så???

    GOLF II GTI 16V (KR)

    Tacksam för alla förslag, tips och råd.
    MVH En som heller kör än mekar
    Senast redigerad av Ezcobar den 2007-07-07 klockan 22:20. Anledning: Omformulering

  2. #2
    Corre_Foppa
    Gäst
    se över helheten på motorn först innan det börjar trimma. dv.s att den pallar me.En renovering alltså...
    Ingen ide att trimma en slut körd motor....

  3. #3
    Ezcobar
    Gäst
    Ingen som har några vettiga svar... Behöver all hjälp jag kan få!!!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Ezcobar Visa inlägg
    Ingen som har några vettiga svar... Behöver all hjälp jag kan få!!!
    Se svaret ovan!!!

    Sedan kan du ju SÖKA OM du vill.
    Detta ämne diskuteras ganska ofta och mattnyttig info finns.
    Sedan kollar du FAQ:en där finns mer att läsa.

  5. #5
    Ezcobar
    Gäst
    Lillen

    Jag vet inte om du inte läste mitt inlägg ordentligt för en av frågorna är just vad man bör gå igenom/byta vid en renovering eftersom jag inte kan dessa motorer särskilt bra!
    Senast redigerad av Ezcobar den 2007-07-09 klockan 21:22.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Du har väl sökt i gamla forumet också? Sen kan man ju tagga ner på attityden lite..

    Tja, vill du slippa "billigare" undan, så tar du isär hela motorn kollar efter slitage och mäter upp att alla grejer (tex ventiler/ventilstyrningar) etc ligger inom tillåtna värden. Byt ut allt som verkar slitet eller inte ligger inom de tillåtna gränserna.

    Lagret till mellanaxel brukar vara bra att byta då den tydligen vill ha en tendens att slitas efter ca 18000mil, vet dock inte om det fortfarande går att köpa eller om man måste be någon svarva till ett. Sen har du ju ramlager, vevlager (inkl omslipning av vevaxeln), ventilstyrningar, tryckare, ventiler, kolvringar (honing av cylinderloppen), riktplaning av toppen, slipa in ventilerna, nya ventilsäten.

    Du kan klara dig ifrån att byta vissa delar som tex ventiler, ventilsäten, ventilstyrningar, tryckare, lager etc om de ligger inom tillåtna värden och/eller ser bra ut. Men har du en gång börjat så är det väl lika bra att renovera allt.
    Senast redigerad av Janne.M den 2007-07-08 klockan 20:31.

  7. #7
    Ezcobar
    Gäst
    Tack Janne

    Äntligen ett seriöst svar. Visst det vart kanske lite för hårda ord men man blir så trött när folk alltid säger sök... Det är ju det första man gör för då slipper man ju massa dumma svar.

    Vi får helt enkelt ta och plocka isär motorn till vintern och se hur den mår. Har en känsla att den behöver en rejäl översyn!!!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Jag säger kamaxel med duration inte mer än 260g. Efter att ha läst om bilsportgolfen och själv ha kört 16v med 268 kam. Det var kul mellan 4000 o 6500. Men upp till 3500 var det tråkigt. Om det inte enbart är klubbträffar som gäller med bankörning då kommer nog 268 till sin rätt.

  9. #9
    KEJO
    Gäst
    Jo, ta och läs MickeR'utlägg om trimning av 16 V sugmotor.
    Det är riktigt att det första är att fräsch upp din befintliga rova.
    Hade den en gång 139 hk ( KR motor) s å har de blivit trötta på 20-30000 mil.
    Nya kolvringar +honade lopp,nya vevlager samt byta alla packningar är minimum. Lika bra att byta ramlagrena också. Sedan ta toppen och plana den ca 0.5 - 0.8 mm beroende på hur den är sedan förut. Byt styrnigarnas tätningar ta sedan och kolla om ventilstyrningarna är i skick. Om ej bara byta dessa! Om de är bra så spar du mycket pengar och kan kosta på omfräsning av ventilsätena med MIRA och minst trre vinklar. Ett proffsjobb kostar ca 3000 kr.
    Nu har du nog lagt ut 5-6000 kr. En ny topppackning från ABF motorn för ca 900 kr sitter bra. Montera ihop ställ in sprut o tändning så har du minst 140 friska hk. Dvs minst 20 hk plus på din gamla trötta motor.
    Totalt har du lagt ut ca 10 000 kr nu. Troligen är tryckarna slut på 20 000 mil men 16 x ca 250 kr kostar. Köp dessa från MKG Motoren Köln och spar mycket pengar. Du bör fundera ordentligt på detta då de kan var vettigt att byta tryckare om du byter kam.
    Bästa effektökningen på befintlig KR motor efter att jh aställt in allt är troligen att byta grenrör till en extraktor. Snikvarianten är ABF motorns ( 150 hk 2,0 l Golf III) som ger bra lågvarvstillskott. Snikavgas är Simons 2,5 "2 system som egentligen är för grovt.

    De flesta KR motorer är i toppeffekt mest begränsade av insprutet som ger max 160 ml/min. Byt till ett bränslehuvud från SAAB 900 Turbo (170 hk) ca 1983-86 som kan ge uppåt 240 ml /min och räcker uppåt 200 hk.

    Extraktorrör +SAAB sprut och allt rätt kan ge uppåt 150 hkoch bra botten.
    Effekt (=toppeffekt) är ett dåligt mått på hur bra en motor går.
    Vridmomentkurvan är det intressanta.

    Billiga kammar kan du köpa av DLI Teknik - köp snälla kammardet räcker.
    Optimala kammar till helt annat pris från Schrick eller Ultramotor.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Ezcobar Visa inlägg
    Lillen

    Jag vet inte om du inte läste mitt inlägg ordentligt för en av frågorna är just vad man bör gå igenom/byta vid en renovering eftersom jag inte kan dessa motorer särskilt bra!

    Jag har försökt söka men det kvittar vad man skriver i FAQ eller i sök i forumet så hittar den inte ett j....la skit.

    Kan man inte svara på frågan kan man ge f...n i och skriva!
    Sorry för att ja är oseriös då =)
    Känns som du borde tagga ner ganska mycket i attityd??
    Senast redigerad av Lillen den 2007-07-08 klockan 21:46. Anledning: Tillägg bara

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin