Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    Kangan
    Gäst

    Problem drivknutar och hjullager och Golf syncro mk2 Passar drivaxel från syncro mk3?

    Jag har lite funderingar kring drivaxlar och knutar fram.

    Bilen i fråga är en Golf Country -91 och motorkoden är 1P och chassinr: WVWZZZ1GZMW64...

    Damaskerna är paj på bägge inre drivknutarna och den högra yttre låter inte så fint. Min plånbok är inte så jättesugen på att köpa 4 nya knutar och jag har aldrig bytt drivknutar så ett byte av axlar låter för mig som enkelt och smidigt. Nu dräller det inte av axlar till mk2 syncro på skroten och det verkar vara kinkigt med årsmodell också. När jag kollat efter nya knutar verkar det vara en brytpunkt vid chassinr 1G-K-990000 och 1G-L-000001 gällande både axlar och knutar.

    Jag har läst i någon tidigare tråd om att mk3:ans axel är 15mm längre. Är det jämfört med äldre mk2-axlar eller nya? Finns det någon mk3 syncroaxel som passar eller är alla lika? Och en fråga till. Är det någon som vet om Country har samma längd som vanliga syncro på drivaxlar.

    Blir det en komplicerad operation att köpa begagnad axel på skroten och flytta över knutarna? Behövs specialverktyg?

    Jag har även ett hjullager som börjat knorra lite.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Inte svårt att flytta över byta drivknutar. Det du behöver är en kopparslägga (mjuk slägga inte stål som är lite tyngre än en hammare) till den inre knuten kan du även behöva ett dorn i mjukt material. En låsringstång med böjda käftar som öppnar käftarna när du klämmer ihop den. Du bör spänna upp axeln i ett skruvstycke när du slår ut knutarna från axeln , men den går utan.

    Du behöver nya damasker, fett samt låsringar och yttre centrummutter.

  3. #3
    Kangan
    Gäst
    Då vet jag att det är en möjlig lösning. Hade dock fortfarande varit smidigast att skifta över axel. Men mycket tack för svaret.

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2015
    Namn
    Alexander L
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    29
    Vänster fram är samma som vanlig Golf mk2. Spårvidden skiljer mellan mk2 och mk3 så de på mk2 är kortare. Bara byta drivknutarna, är ju inte speciellt dyrt
    https://spareto.se/produkter/g1w012p...ft-joint-outer
    https://spareto.se/produkter/g7w002p...it-drive-shaft

  5. #5
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Jämför kataloger och nummer, garanterat samma knutar som till nån helt annan bilmodell, bakhjulslagren är samma lager som till fram på nån audi 80 vill jag minnas.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2015
    Namn
    Alexander L
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Jämför kataloger och nummer, garanterat samma knutar som till nån helt annan bilmodell, bakhjulslagren är samma lager som till fram på nån audi 80 vill jag minnas.
    Enligt katalogen så har Country 91 med P1 6 olika drivaxlar Är samma lager fram och bak på syncro. Ofta är det samma knutar men med olika förstärkningar. Köp nya knutar och lager går på max 1000kr vilket är småpengar på en Country!
    Senast redigerad av a6lex den 2016-01-09 klockan 13:39.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin