Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Maxemus
    Gäst

    Vinande ljud Växellåda -02 Passat

    Japp!

    Tänkte höra om vi hade någon här på forumet som är duktig på oljor, Har ett vinande ljud från lådan mellan 95-105 km/h 4-5 växel, avtar och är borta vid 110-120km/h för att sedan återkomma vid högre hastigheter..

    bilen har gått 22 tusen och jag fick rekommendation från Mekonomen att ta kontakt med smörjteknik innan jag river lådan. dom tyckte att jag skulle byta olja till Omega 690 75w90 som ska vara ruskigt ljuddämpande och "superduper" olja, 449:-/litern =( tänkte om någon löst vinande ljud i växelåder förut utan att byta pinjonlager drev osv..


    Tack på förhand!

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Har du kontrollerat oljenivån i lådan ?

    Jag hade personligen åkt till vw och köpt lite orginalolja, tömt lådan på olja och fyllt i ny o fin olja.
    Sedan kört o provat innan jag gått vidare med problemsökningen.

  3. #3
    Maxemus
    Gäst
    Jag öppnade bottenpluggen försiktigt, och ja... olja var kvar. Dock svårt att veta vilken mängd... Nja vill helst undvika VW original då det måste finnas något bättre där ute..

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    En låda som viner kan inte lagas med olja oavsett vad som står på reklamen. Ja den kanske dämpar ljudet men det betyder ju inte att felet är borta.
    Och botten pluggen kommer det alltid finnas olja vid , även om den är tom (det samlas där).
    Du har en nivå plugg på diff huset. Oljan ska vara upp till kanten (bilen måste stå plant).

    Kan vara lager som är på G att ta slut eller ett drev tagit stryk.

    ...och original oljan är inte dålig utan framtagen till det som den används till.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Utan rätt mängd olja så kan det börja låta konstigt om din låda, och som mini_me säger, vw´s olja är hur bra som helst.
    Det viktigaste är att man servar med oljebyten, annars kvittar det vilken superolja du häller i för alla oljor blir gamla.

  6. #6
    Maxemus
    Gäst
    Jaha där ser man.. Jag försöker hitta i Serviceboken vilka intervaller som gäller ang byte av växelådsolja...? Jag hittar inga! Vad har jag nu missat..

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Du har inte missat någonting förutom HUR man beter sig på ett forum , spelar man dryg och "allan ballan" för att man inte gillar råden man får så bör man inte ställa frågan från första början.

    Åter till lådan.
    Finns inga serviceintervaller på VW:s manuella lådor och det har aldrig någonsin funnits.
    För den skull skadar det dock inte att byta olja även i dessa lådor med jämna mellanrum , dvs när man tycker det börjar bli dags typ vid större service.
    Sen bör man använda den oljan som rekomenderas till just den lådan för det finns rekomenadtioner från tillverkaren.

    Angående mirakeloljor som ska laga trasiga lager , möjligtvis tystar det ljudet men det löser inte problemet.
    Kör lådan till den rasar och införskaffa en bättre begagnad på skroten , det är betydligt billigare än att riva ner och laga.
    Eller så skaffar du en låda direkt på skroten brukar gå på omkring 3-4000:- för en manuell 3B/3BG passatlåda och för det priset får du inte ens halva lådan repad.

    Sen får var och en naturligtvis göra som dom vill.

  8. #8
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Det är inte meningen att man ska behöva byta växellådsolja men det är bra att göra det! rätta till om jag har fel


    EDIT: Henrik var visst lite före mig
    Senast redigerad av Sweeper den 2010-10-03 klockan 21:37.

  9. #9
    Maxemus
    Gäst
    Jasså vid hade någon som var vaken iaf..

    Man kan inte bli annat än dryg när man frågar om en olja och får svar på så väldigt mkt annat!
    Och att jag personligen inte köper att VW gör den absolut bästa oljan får ni ta för vad det är.
    Då både Omega och Redline är kända för att hålla ex gammla växelådor vid liv lite länger än vad "vanliga" oljor gör. Jag letade inte efter en olja som skulle vandra in i lådan och laga den..

    Utan ex en olja med bättre vidhäfningsegenskaper och därav tystar den.. Så jag kan köra den till den rasar lite tystare...

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Ditt vinande ljud kan du få om där är för lite olja, kolla det först.

    Sedan får du självklart ta vilken olja du känner för att du har råd med.
    Jag kör enbart vw för att jag inte har koll på något annat, men har bara hört goda saker om ex redline, så varför inte.

    Någon service finns inte, men hur kan någon tillverkare ens skriva att den aldrig behövs byta.
    Ex. Min gamla v70 AWD hade ingen service på 4hjulsdriften, men när vi borra hål o tappa ut oljan så kan man säga att det var allt
    annat än olja, snarare någon kletig sörja som hade 0 % funktion.

    Lika så gäller det växellådsolja, motorolja osv, allt måste bytas oavsätt vad tillverkaren skriver.
    Sen intervall kan man ju själv avgöra hur mycket man vill slita på sina prylar med gammal olja.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Jag har flera VW golf bla. en 87:a för en hel del år sedan gått ca 15.000-17.000mil och stortsett alltid servad på Vag-verkstad, kollade oljenivån på denna och det gick i nästan en hel liter växelllådolja i den innan det nådde upp till "nivåpluggens undre kant" enligt serviceplanen kollar man aldrig oljenivån, bara kolla efter evt. läkage, rekomendationen för vag,s vanliga manuella växellådor är SAE80W API-GL4 (alternativ SAE75W-90 G50) troligen är detta den vanligaste orsaken till att man får trubbel men lådan,

    men på senare modeller verkar det som det ska vara SAE75W troligen för att få bra bränsleförbrukningsvärden vid typgodkännande

    biltemas semisyntetiska 75W-90 API-GL4 GL-5 36986 är en universal transmissionsolja som man kan avändas till det mesta var det gäller vanliga slutväxlar och vanliga manuella växellådor som man kan liggandes hemma i garaget

    givetvis bör vag,s egna olja om sådan finns vara anpassad för fordonet i fråga om nu sådan olja säljs över disk till kund såvida inte aktuell verkstad endast har denna olja på fat för egen del, och man är hänvisad till macken eller "mekonomen"

    det är lite tokigt om det nu är så att lådan är dålig så man måste göra sig beroende av olja för 500Kr/L för att man slippa höra på eländet, men före allt annat kolla så att det finns olja i tillräcklig mängd genom att ta bort nivåpluggen där det då ska nå upp till hålets nedre kant

    i mitt fall var det gäller golfen från 87 så var det "konservburkslocket" på växellådans gavel som hade läckt under en mycket lång tid och tätat sig själv genom allt grus och damm som fastnat på denna gavel där läkaget efter en grundlig motortvätt tydligt framhävts då allt detta ingrodda smuts blev borttvättat
    Senast redigerad av a128 den 2010-10-04 klockan 10:52.

  12. #12
    Maxemus
    Gäst
    Tack för ett kanonsvar!!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin