Har en folkracebil med vassare kammar, planad o inslipade ventiler. Elcentralen är borttagen och all elstyrning för tomgång o bränsle mm är frånkopplade. Motorn har tidigare gått perfekt.
Nu startar den fint och låter bra på de lägre varven. Dock när andra porten i spjällhuset öppnar sig så börjar motorn bluddra och gå dåligt. Tänkte först på bränsletillförseln. Bytte hela bränslesystemet med luftmängdmätare, bränslefördelare, styrtrycksventil, spjäll, spridare samt även pumpen utan förbättring. Har även mätt systemtrycket, styrtrycket och spridarnas öppningstryck - alla korrekta. Har även rengjort spridarna som ger en fin dusch.
Bytte även tändstift, tändkablar, databox, tändmodul samt hallgivare utan effekt.
Har ställt in CO halten så att tändstiften ser fina ut (ej fet eller tunn blandning). Tändinställningen samt kammen är korrekt inställd.
Min fråga är:
1 Kan det vara för lite luftinflöde. Om så så finns det något som kan förbättra lufttillgången? (filter, fläkt mm?)
2 Kör med 95 oktan bränsle. Hjälper det att köra med 98 oktan eller att blanda etanol med 95 oktan?
Jag slår mig blodig på detta problem. Enormt tacksam om någon av er kan ge mig tips om hur gå vidare.