Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    Mobility
    Gäst

    Missljud från ac-kompressor

    Hej!

    AC-kompressorn i min bil har börjat ge ifrån sig ett högt knackade, riktigt otrevligt ljud.
    Ljudet finns endast där när man kör "auto-läget" och kompressorn är igång, på "econ" när den är avstängd så är den knäpptyst..
    Funderar på om det är lagret i kompressorn? Går det att byta i så fall?
    Bilen det gäller är en GOLF IV GTI -99.

    //Marcus

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Jag hade samma problem på min Golf, eller rättare sagt jag trodde att jag hade detta fel. Det visade sig vara fläkten till kondensorn som förde oväsen.

    Ett tips är ju att utesluta det, om du inte gjort det redan dvs.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Att hitta ett lager och någon som byter samt har rätt grejer att säkerhetställa funktionen på din kompressor (trycktesta) & ta isär den på ett korrekt sätt lär bli mycket dyrare än att ersätt den defekta kompressorn.

  4. #4
    Exelon
    Gäst
    Har samma "diesel"knack på från min kompressor men, men pratade med en som håller på med Ac system till fordon. Han var tveksam till att det var kompressorn som var slut utan trodde mer att det var en remskiva som var defekt. Han tyckte jag först skulle prova ta av remmen och snurra kompressorn själv och på så sätt se om lagret var slut osv. Min har nyss kommit upp i 11tusen mil, Men det är ju så förbannat trångt där remmen går i r32án så jag måste under för att komma åt den remmen.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Han var tveksam till att det var kompressorn som var slut utan trodde mer att det var en remskiva som var defekt.
    Med tanke på att remskivan ALLTID snurrar på kompressorn så kan man nog utesluta remskivorna.
    Isf skulle det alltid låta.
    Kan man man fastställa ett malande/knackande ljud på kompressorn , så är det oftast kompressorn som är slut.

    Sen är det VÄLDIGT svårt med remmen avhängd konstatera lagerljud eftersom kopressorn oftast låter under belastning , dvs när den pumpar.
    Detta går ej korrekt att simulera för hand , så vidare du inte kopplar in magnetkopplingen och virder upp kompressorn i X antal 1000 rpm så den arbetar under bealstning.

    DÄREMOT har jag varit med om kompressorer som låter illa/maler pga av att det varit för låg gasnivå i systemet , gasnivån har legat på gränsen till att ej utlösa lågtrycksvakten & förmodlgen har kompressorn då ej fått fullgjord smörjning av oljan som ska cirkulera i systemet , oljan cirkulerar med kylmediet i systemet.
    Efter påfyllning av olja och gas har det blivit tystare om kompressorn.
    DOCK så är en kompressor som maler/låter illa en defekt kompressor , den kan fungera en stund men det är bara en tidsfråga innan den skär med värre skador i systemet som följd , har repat många sådana system också genom åren.

    Enklaste sättet att konstatera om man har ett malande ljud på en arbetande kompressor är som att konstatera ett lagerljud på en generator.
    Man tar ett stetoskop eller en lång mejsel och lyssnar.........primitivt men effektivt.

  6. #6
    Exelon
    Gäst
    Ja en dum fråga till. Om jag slår av klimatanläggningen inifrån bilen, ska då ljudet från kompressorn sluta? alltså sluta knacka? för det gör min hela tiden men gasar man så tycker jag att det ljudet blir mindre. Då KAN det vara remskivan i mitt fall?

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Exelon Visa inlägg
    Ja en dum fråga till. Om jag slår av klimatanläggningen inifrån bilen, ska då ljudet från kompressorn sluta? alltså sluta knacka? för det gör min hela tiden men gasar man så tycker jag att det ljudet blir mindre. Då KAN det vara remskivan i mitt fall?
    Kompressorn på din bil aktiveras av en magnetkoppling.
    När du aktiverar magnetkopplingen så kopplar den in kompressorn , när du avvaktiverar mangetkopplingen "slirar" remhjulet på kompressorn.
    Isf är det din magnetkoppling som låter OM det inte är något annat ex generatorn.
    Väldigt svårt att konstatera bakom en datorskärm. =)

  8. #8
    Mobility
    Gäst
    Tack för svaren!

    Låter som om det får bli ett kompressorbyte då..
    Är det skadligt att åka runt utan gas i systemet ett tag? (Kompressorn går ju inte då tryckvakten säger ifrån alt. man kör på econ-läget)
    Tänkte mest på om det kommer in fukt/blir kondens om man inte kör in gas direkt efter bytet?
    Har hört att fukt inte är så bra för kompressorn..

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Tänkte mest på om det kommer in fukt/blir kondens om man inte kör in gas direkt efter bytet?
    Varför skulle du inte köra in gas direkt efter bytet!?
    Att ha ett system tomt som varit öppet är skadligt , det bildas fukt/kondens i systemet så fort man öppnar det detta vill man ha bort snarast möjligast.
    Dvs man vill ut med den gamla kompressorn och fort in med den nya , trycktesta , vakumsuga , fylla på.

  10. #10
    Mobility
    Gäst
    Byter kompressorn själv så tänkte hur viktigt det var att skaffa tid på verkstaden direkt efter så att de kan fylla systemet igen..

  11. #11
    Exelon
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Kompressorn på din bil aktiveras av en magnetkoppling.
    När du aktiverar magnetkopplingen så kopplar den in kompressorn , när du avvaktiverar mangetkopplingen "slirar" remhjulet på kompressorn.
    Isf är det din magnetkoppling som låter OM det inte är något annat ex generatorn.
    Väldigt svårt att konstatera bakom en datorskärm. =)
    Ska spana lite mer till nästa vecka då jag har ledigvecka, För jag tänker inte lämna in den på Bilmetro i Mora hellre åker jag till första bästa bysmed.=)
    Ska kolla om jag kan hitta varifrån det låter ifrån.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Byter kompressorn själv så tänkte hur viktigt det var att skaffa tid på verkstaden direkt efter så att de kan fylla systemet igen..
    Vad gör du med den gamla gasen?

  13. #13
    Mobility
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Vad gör du med den gamla gasen?
    Du har en poäng där ;-)
    Kanske bäst att låta verkstaden byta kompressorn också så blir det inte så många resor dit..

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264

    DIY-kit

    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Mycket intressant...
    Det går alltså att köpa R134A därifrån som privatperson?
    Är det någon som testat att göra detta?

    /Berlands

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin