Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561

    Återställning av varningslampa för slitna bromsbelägg Sharan/Alhambra -05

    Har bytt belägg runt om, varningskontakter sitter på alla fyra hjul, mätt på kontaktstyckena i hjulhusen att strömmen passerar genom kontakterna (0,15-0,20 volt, ska det vara så?) men trots detta så lyser varningslampan när tändningen slås på, är det möjligen så att någon hanpåläggning via VAGCom är nödvändig efter beläggsbyte?
    Och var sitter styrenheten till detta (om jag förstått elschemat så är detta hopbyggt med ABS styrenheten) och kan man mäta upp signalen på den?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    På de bilar jag bytt så har man aldrig behövt nolla datorn, utan det räckt att man bytt belägg.
    Detta har dock varit på Golf.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Slitage varnarna på din bil är seriekopplade mot jord.
    När dom är hela jordar dom mot kombiinstrumentet , när jorden bryts (belägg slitet/kabel av) så tänds lampan i kombiinstrumenetet.
    Tips är att söka kabelbrott kring fjäderbenen OM du nu har korrekta klotsar.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2010-09-23 klockan 17:46. Anledning: Rättat stavfel.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Ok!

    Jag har byglat alla fyra kontakterna vid kontaktstyckena på innerskärmarna och det släcker inte lampan, felet/brottet bör alltså ligga nånstans mellan dessa o styrenheten.

    Men då vet jag i a f att det inte ska gå spänning i slingan, då borde man kunna sektionera ut sektion för sektion till lampan slocknar (När jordningen försvinner)

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Men då vet jag i a f att det inte ska gå spänning i slingan, då borde man kunna sektionera ut sektion för sektion till lampan slocknar (När jordningen försvinner)
    Slinga hel = Lampan släckt.

    Slinga bruten = Lampa tänd.

    Tips : Kolla även nivån i bromsvätskebehållaren.
    Brukar vara samma gula lampa som för bromsklots indikeringen.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2010-09-23 klockan 17:45.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Slinga hel = Lampan släckt.

    Slinga bruten = Lampa tänd.

    Tips : Kolla även nivån i bromsvätskebehållaren.
    Brukar vara samma gula lampa som för bromsklots indikeringen.
    Ja det är bara att fortsätta och bygla kontaktstyckena hela vägen till styrenheten.
    Det är ingen lampa utan detta visas i MFD displayen tillsammans med txten "Check Brakepads", kollade nivån i huvudcylindern förut och den givaren ger en annan symbol i i MFD:n

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin