Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Setterberg
    Gäst

    Golf mk2 gti 16v, tröga växlar?

    Tja!

    Har haft ett problem med min gti ända sen jag köpte den.
    Har man precis startat bilen går alla växlar i lätt, men efter 10m körning så måste man trycka ner backväxel spärren för att få i ettans växel. Resten av växlarna börjar då bli tröga att få i.
    Sen när man kört ett tag med mycket växlande, ca 20min så blir det vårrensning i växellådan när man lägger i backen..

    Någon som kan tänka sig veta felet?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Byta växellådsoljan, justera in växellänkage och smörja detta kan lösa problemet,
    om inte växellådan tagit stryk.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    Setterberg
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Byta växellådsoljan, justera in växellänkage och smörja detta kan lösa problemet,
    om inte växellådan tagit stryk.
    Växellåds oljan har jag bytt nyligen.
    Någon som har en länk hur man justerar växellänkaget?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Det finns ett verktyg för att lättare ställa kunna in växellägena: http://techtonicstuninginc.com/main/...roducts_id=896

    Hör med den lokala VW-verkstad om du kan låna ett sådant. Det går naturligtvis att ställa in ändå men det tar längre tid iom att man får prova sig fram.

    I slutet av den långa växelföraren (i höjd med torpedväggen) som går under bilen sitter det en klämma som går att lossa. Den kan vridas och skjutas i längsled för att ställa in växlarna. Med verktyget fixeras växelspaken med en viss växel i och då drar man åt klämman.

    Bussningarna till växellänkaget brukar vara slitna. Be en kompis växla med växelspaken medans du tittar på växellänkaget i motorrummet, då ser du lätt var det glappar någonstans. Det sitter även bussningar som håller den ovan nämda växelföraren men dessa är något svårare att byta då avgassystemet först måste plockas bort.

  5. #5
    Setterberg
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Det finns ett verktyg för att lättare ställa kunna in växellägena: http://techtonicstuninginc.com/main/...roducts_id=896

    Hör med den lokala VW-verkstad om du kan låna ett sådant. Det går naturligtvis att ställa in ändå men det tar längre tid iom att man får prova sig fram.

    I slutet av den långa växelföraren (i höjd med torpedväggen) som går under bilen sitter det en klämma som går att lossa. Den kan vridas och skjutas i längsled för att ställa in växlarna. Med verktyget fixeras växelspaken med en viss växel i och då drar man åt klämman.

    Bussningarna till växellänkaget brukar vara slitna. Be en kompis växla med växelspaken medans du tittar på växellänkaget i motorrummet, då ser du lätt var det glappar någonstans. Det sitter även bussningar som håller den ovan nämda växelföraren men dessa är något svårare att byta då avgassystemet först måste plockas bort.

    finns det någon svensk sida man köpa bussningarna?

    Mvh

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Anders Delstam
    Medlemsnr
    4727
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    263
    Citat Ursprungligen postat av Setterberg Visa inlägg
    finns det någon svensk sida man köpa bussningarna?

    Mvh
    Autodelar.net

    http://www.sdekatalog.se/Autodelar/f...56&skvg=100239

    Köpte min sats där. Ej monterat än.

  7. #7
    Setterberg
    Gäst
    Jag hitta på skruvat.se men vet inte vilka bussningar jag behöver byta. Nån som kan peka ut?
    http://www.skruvat.se/Vaxellada-C448.aspx

    Är det ingen som har/har haft det här problemet?? Ska tydligen vara ett vanligt vwproblem har jag fått reda på.

  8. #8
    rosengren_
    Gäst
    hej har du löst problemet? har samma problem me min!

  9. #9
    Setterberg
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av rosengren_ Visa inlägg
    hej har du löst problemet? har samma problem me min!
    nej inte än, har lämnat in den för att plockas bort bussningarna och se vilka som man ska köpa.

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Foojken GTIs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Feuk
    Medlemsnr
    2695
    Ort
    Växjö/Ingelstad
    Inlägg
    69
    Citat Ursprungligen postat av Golfbjörnen Visa inlägg
    Autodelar.net

    http://www.sdekatalog.se/Autodelar/f...56&skvg=100239

    Köpte min sats där. Ej monterat än.
    Jag har en sådan här sats liggandes.
    Hör av er om det är intressant! foojken@hotmail.com
    300kr inkl frakt.
    Foojken Gti, mer Orange än en apelsin.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin