Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Otursgubben
    Gäst

    Höga avgasvärden på golf 1991 samt smårycker vid körning

    Har köpt en golf 1,6 (tidigare Import) och var och besiktigade. Fick höra i efterhand att tidigare ägare haft problem under tre år med höga avgasvärden, både HC- halt, CO-halt och lamda-värdet. Hittade att kamremmen satt en kugg fel och då blev bilen betydligt piggare men går fortfarande inte rent. Den går skapligt kall men blir sämre varm. Lamda-värdet var 0,96 och CO-halten 1,5 på besiktningen. Har provat att byta temp-censorn efter tips på Mekonomen men bilen uppför sig likadant. Har provat att kopplat bort batteriet men det hjälpte ej heller. Besiktningsmannen sa att om det läcker avgaser före katalysatorn skulle lamda-sonden ge fel signal till styrboxen. Fixat. Hjälpte inte heller.
    Den går hyfsat jämt på tomgång men gör någon extrapuff med oregelbundna mellanrum och rycker vid jämn hastighet.
    Jag blir snart tokig på bilen, men tycker det är synd att bara ställa den för en sån sak för den är hur fin som helst i karossen. Vad kan det vara? Någon som varit med om något liknande?
    Tror mer på bränslefel än tändningsfel...Får den för mycket när lamdavärdet är lågt?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Får den för mycket när lamdavärdet är lågt?

    svar ja

    för lite mera fakta vad är det för motorkod ? tex. PN på 69-70hK

    är det förgasare ? alltså inte centralinsprutare

    värderan kan putsas till med kopiösa mängder med E85 etanol

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    I vanlig ordning, har du läst av felkoder? Hur ser tändstiften ut?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Har en Saab 9000 CSE Turbo som också ryckte när man körde. Detta hände dock bara när man tryckte på och turbotrycket började komma. Bytte tändstift och bilen slutade att rycka. Iofs så har ju den motorn 200 turbohästar men jag ser ingen anledning till varför det inte skulle kunna hända på en Golf med monotronic också. Tändstift kan ju vara väldigt olika.

    När en bil har dåliga värden så brukar man ju börja med att byta tändstift och olja och oftast så brukar det visas direkt så börja med det. Förhoppningsvis så försvinner symptomen då.

    Annars kan det vara så att om din bil nu har monotronic insprutning så kan det behövas en rengörning av "förgasaren". Vi hade in en passat med monotronic på gymnasiet jag gick på. Den gick dåligt och ryckte så jag och en polare började plocka isär "förgasaren" och rengjorde så mycket som det gick ovanifrån utan att plocka av den från insuget. Vi skruvade lös nåt gummimembran och rengjorde under det med tryckluft och grejer. Men vi såg till att inte blåsa med tryckluften så att nåt gick sönder. Allmän rengörning av hela insprutningsförgasaren så gott det gick i princip. Efter det så gick den jättefint.

  5. #5
    Otursgubben
    Gäst
    Tack för alla bra tips! Ja, motorkoden är PN så det är en 1,6 liters. Kanske är förgasare fast jag trodde att alla bilar efter 89 (som har hårdare avgaskrav) hade någon form av insprutning för att klara kraven, men jag kan ha fel. E85 kanske skulle lösa en efterkontroll men ryckningarna kvarstår förmodligen. Ska nog prova det för att gardera mig lite. Är 50 /50 för dåligt?
    Idag testade jag att skifta lamdasond från en 1,8 golf2 GL 1992, som jag också har(skrämde liv i den idag och tog ut den ur garaget, den har stått några år), och upplevde att den gick annorlunda men ändå inte helt perfekt. Kan ju bero på att det är en 1,8 och inte en 1,6.Men oljan och stiften som ni tipsade om ska jag byta. Funderar på om universal-lamdasonden på biltema är något att ha. Den kostar bara 400 så det kanske vore värt att testa den...? För de kan väl inte sälja saker som inte ger godkänt på bilprovningen?

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    du har med största sannolikhet förgasare, jag hade själv en golf från 1988 (uttagen 87) i istruktionsboken fanns alla förgasarversioner uppräknade
    bla. eran som ska vara på 70Hk med katalysator , själv hade jag 75hk varianten utan katt med manuell choke minst 91okt blyfri/blyad bensin skulle den ha detta borde ni kunna se om ni titta i maskinrummet och se om den finns en mekanisk bränslepump som sitter på motorblocket vilket det ska vara enligt meca reservdelskalaog, så fall kan en regörning av förgasaren vara att föredra, men kolla hur många trådar det är på sonden som troligen har 1 tråd, som det ska finnas en spänning på från ca 50mV upp till ca 950mV, när motor/avgaserna är varma, denna har biltema i sitt sortiment, denna modell gissar jag på att om den inte skulle klara 100%E85 så mycket troligt 50/50% av detta billiga bränsle, där

  7. #7
    Otursgubben
    Gäst
    Stämmer exakt, Andreas. Sonden har en tråd och "förgasaren" har en himla massa elektriska komponenter med kablar kors och tvärs, dock ingen manuell choke. Hade en Golf-87:a förra året faktiskt, med manuell choke. Skulle behållit den bilen, för den gick åtminstone bra, även om karossen var sämre, men är det inte det ena så är dä det andra sa flickan som blödde näsblod...

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    karossen är väger mycket tyngre än en med dåligt fungerande bränslesystem när jag är spekulant på en så pass gammal bil
    så du gorde rätt som slopade/sålde den förra och köpte denna istället
    det bör absolut gå att fixa, börja med att mäta på sonden för att sdan kunna gå vidare
    drar bilen annars normala mängder med bränsle ?

  9. #9
    Otursgubben
    Gäst
    Har bara kört den hem samt till bilprovningen och hem i princip så ca 10 mil har jag kört. Tankat för 150 spänn och det finns soppa kvar... Inget jag har reagerat på att den drar mycket.
    Visst ledsnar man på att svetsa rost ju äldre man blir! Har många gånger varit sugen på att ta ett par dagar ledigt för att dra till Norrland och köpa bil för att slippa svetsen...

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    hellre 1000ggr felande bränslesystem än rost för min del, men man får räkna med att det kommer/finnas fel på det tilltänkta lik ni såfall kommer att köpa
    med tanke på lamba 0,96 så får bilen ca 1.05-1,2 ggr för mycket bränsle, jag är övertygar om att E85% för 50-100:- är en bra tillfällig lösning
    jag har kikat lite autodata och VAG-elsa men finner inget kopplingschema , förgasaren ska vara av fabrikat pierburg som är elektroniskt reglerad
    det är bara att ta fram multimetern och kolla av sonden för att utesluta den och åtekomma med resultat

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin