Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662

    Köper man DSG ytterligare en gång?

    Ni som ägt/äger DSG bilar, kommer ni köpa en DSG igen?

    Eller är man missnöjd/ längtar tillbaka till manuell....?


    .

  2. #2
    RGerman
    Gäst
    Nope, ingen mer manuell för mig. Det är klart, jag har knappt kört konventionell automatlåda men om jag har valet mellan DSG och manuell så väljer jag DSG alla dagar i veckan. Smidigheten, snabbheten och komforten är oöverträffbara tycker jag. Hade min GTI inne för service idag och körde Golf variant manuell som lånebil. Varje gång jag startade bilen glömde jag kopplingspedalen och bilen hoppade på startmotorn. Har haft min bil i 5 veckor och jag var ganska trött på att koppla när jag körde tillbaka bilen till bilhandlaren, så man vänjer sig snabbt.

    DSG för min del som sagt.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Aldrig mer manuell för mig heller. Körde en sån igår och insåg hur skönt det är att slippa koppla och växla

  4. #4
    Exelon
    Gäst
    Kan hålla med skaran ovan. Men om man ska plocka mycket effekt ur bilen så blir det en extra kostnad att fixa DSG så den pallar med. Och den är lite dyrare i service/inköp men det får man igen på komforten. Har varit anti automatlådor just för att det varvar och rycker och allmänt törstigare. Men efter jag haft DSG i r32 så ska jag ha det i nästa bil med troligen en r36(familjebil).

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Köper inte en DSG7 till om dom inte blir bättre...

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Tycker DSG är kanon, visserligen kör jag bara en caddy tdi, inte så sportigt...

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Bengt Erlandsson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    264
    Kör själv en Passat-TDI 2010 med DSG, och är extremt nöjd.
    Var också väldigt skeptisk från början, ville helst ha manuell. Men manuell var för dyr att plocka in som tjänstebil, VW-handlarna hade ett speciellt förmånligt paket och då ingick DSG i det.
    DSG-lådan växlar extremt snabbt, precis så som man själv skulle ha växlat om man fick bestämma. Så den känns inte alls slö och seg så som en vanlig automatare kan göra.
    Var på tjänsteresa i Tyskland för några veckor sedan och hyrde då en Merca med automat. Men den kändes helt fel i jämförelse med ens DSG-maskin, kändes som en slö gammal Volvo 240-automat.
    Körde iofs en Audi för någon vecka sedan medans bilen var inne på service, och den hade en vanlig automatlåda som kändes helt ok. Dock inte lika skön som DSG-lådan.
    Så jag är helt klart hooked on DSG, fastän jag var superskeptisk från början.

    /Berlands

  8. #8
    Zynodisk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Ni som ägt/äger DSG bilar, kommer ni köpa en DSG igen?

    Eller är man missnöjd/ längtar tillbaka till manuell....?


    .
    Jag hade DSG på min förra bil, min nuvarande är manuell igen....
    Hur nöjd som helst, trots en hel del stadskörning.
    Jag tycker att DSG dödar lite av körglädjen.
    Automat skall man ha i stora bilar och SUVar, inte i GTI bilar.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Viktor Czajkowski
    Ort
    Habo / Jönköping
    Inlägg
    118
    -Thomas, jag tillhörde skaran som sa, automat är för gubbar... det är sportigt att växla manuelt..

    Nu efter ett halvår i min Golf GT DSG så skulle jag aldrig byta till mauell låda igen. Mycket för den bekväma stads/kökörningen som man ofta drabbas av i denna stan..

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2009
    Namn
    Jonas Larsson
    Ort
    Rydboholm
    Inlägg
    23
    Har kört dsg i ca 4 månader och är extremt nöjd.
    Innerstadstrafik är ju nästan avkopplande nu med dsg.
    Har haft inställningen att manuell låda är det enda rätta,men jag har nog blivit gubbe.
    Det blir till 95% dsg i nästa bil med.

  11. #11
    tote
    Gäst
    Kör man inte i sportläge så växlar den som min morsa, innan 2000 rpm, vilket gör att man ligger på för hög växel rätt så ofta. Sen så är den inte helt optimal på varken D eller S i kökörning, den "gungar" sig fram ibland, har t.o.m. lyckats få kärringstopp en gång.

    Men trots det så är det bekvämt och man kan ju växla manuellt om man vill, men paddlarna är rätt oanvända.
    Så på bruksbil kommer det nog att bli DSG igen (om det blir något från VW/Audi igen), på busbil kommer det alltid att vara manuellt.

  12. #12
    Robban B
    Gäst
    Inne på min 3:e bil med DSG Men visst finns det nackdelar dock så överväger alla fördelar.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Pierre Thorsell
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    218
    Det som jag stör mig mest på är när man i D kryper fram till en korsning så att man nästan står still. Då vägrar den lägga i ettan utan ligger kvar på tvåan och därmed vill den slira lite på kopplingen för att kunna komma iväg. Lägger man den i S eller i manuellt läge så går den ner till ettan betydligt tidigare.

  14. #14
    Jocke_M
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av RGerman Visa inlägg
    Nope, ingen mer manuell för mig. Det är klart, jag har knappt kört konventionell automatlåda men om jag har valet mellan DSG och manuell så väljer jag DSG alla dagar i veckan. Smidigheten, snabbheten och komforten är oöverträffbara tycker jag. Hade min GTI inne för service idag och körde Golf variant manuell som lånebil. Varje gång jag startade bilen glömde jag kopplingspedalen och bilen hoppade på startmotorn. Har haft min bil i 5 veckor och jag var ganska trött på att koppla när jag körde tillbaka bilen till bilhandlaren, så man vänjer sig snabbt.

    DSG för min del som sagt.
    Illa om du glömmer så fort. Tänk om nån månad så klarar du inte ens av dragläget nåmer :P

  15. #15
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Jag tror jag aldrig köper en manuell igen. DSG is the shit!
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  16. #16
    Bobo
    Gäst
    Min bana med automat började på en BMW med SMG II, den var bra men var lite småstrulig i vissa områden. Nu har jag DSG i min Golf och den lådan är klockren, vill du busköra kan du alltid använda paddlarna och sportläget fungerar det också. Kommer nog aldrig gå tillbaka till manuell igen.

  17. #17
    Siesta ST
    Gäst
    Har både en VW med DSG (Passat V6 GT Sport) och en manuell (Golf R). Håller med signaturer "tote" om bruksbil/busbil. Gillar båda växellådorna och rekommenderar båda. Fick vänta ett tag på R:n innan den levererades så jag hade bara Passaten i 5 månder att köra omkring med. När väl R:n levererades och det var dags att växla manuellt igen kan jag bara säga att det är en fröjd att spaka själv! Har faktiskt saknat det. Förespråkar alltså båda beroende på vad man skall ha den till. Golfen kan man förresten inte starta om man inte håller ned kopplingen. Glömde bort det några gånger i början men då får man ett meddelande i displayen att man skall trycka ned kopplingen.

    Kan bara påpeka att hela DSG-växellådan på min Passaten byttes förra vecka så lite skeptisk är jag kanske till denna typen iaf gällande tillförlitligheten. Byttes på garantien så jag blev iaf inte ekonomiskt drabbad. Får hoppas den håller nu för det är stor skillnad på hur den är nu jämfört hur den var innan.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    roligt att läsa att det var endast en som var riktigt kritisk till dsg och han motiverade sig inte ens..... gti60 då. Själv vill jag inte gå tillbaka, dsg ligger rätt i utvecklingen och kan läga mer fokus på annat, o jag skulle tro förbrukningen blivit bättre med. själv växlar jag ionte ekonomiskt när jag kört manuellt

  19. #19
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 300
    Är man ute efter REN körglädje: manuell. Väger man ihop alla andra egenskaper också: DSG
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  20. #20
    RGerman
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jocke_M Visa inlägg
    Illa om du glömmer så fort. Tänk om nån månad så klarar du inte ens av dragläget nåmer :P
    Knappast. Man vänjer sig säkert lika fort tillbaka...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin