Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27
  1. #21
    RGerman
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Siesta ST Visa inlägg
    Får hoppas den håller nu för det är stor skillnad på hur den är nu jämfört hur den var innan.
    Vad är skillnaden nu mot då?

  2. #22
    Siesta ST
    Gäst
    Innan när man stannade och skulle köra iväg hände ingenting på ca 0,5-1 sekunder när man gasade. Sedan gick en växel in och man kunde köra iväg med viss ryckighet. Otroligt jobbigt när man vid stopptecken har stannat och snabbt skall ge gas igen. Detta verkar vara helt borta nu (hoppas jag). Har inte kört den så mycket men växellådan verkar vara botad. Den känns även mer "mjuk" nu när man kör iväg, svarar mer naturligt när man kör iväg vid gaspådrag. Svårt att förklara men den känns liksom mjukare än innan.
    Innan bytet kunde det även hända att 1:ans växel hoppade i när man gjorde en 90-graders sväng. Jämför det med manuell låda när ni gör en sväng. Ryckigt! Om det berodde på växellådan eller den adaptiva funktionen vet jag inte. Har kört för lite efter bytet för att veta om den gör det eller ej. Återkommer...

  3. #23
    Bobo
    Gäst
    "the DSG gearbox can also be found in its other recently launched four-wheel-drive performance car, the Bugatti Veyron. Which should put paid to any worries over the longevity of DSG for anyone planning to increase the power of their R32, that’s for sure"

    Känns stabilt 1-0

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Den rycker mellan 1an och 2an, blir jojjo typ, skulle växla mycket mjukare med manuell, det är det mest störande, sedan är den allmänt knasig ibland när man kör sakta...
    Synd man köpte så fort, man skulle väntat på 2.0tsi till Superben, då är det DSG6 istället för den klena DSG7 jag har i min 1.8tsi, tror knappt jag vågar chippa

  5. #25
    RRW
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI G60 Visa inlägg
    Den rycker mellan 1an och 2an, blir jojjo typ, skulle växla mycket mjukare med manuell, det är det mest störande, sedan är den allmänt knasig ibland när man kör sakta...
    Synd man köpte så fort, man skulle väntat på 2.0tsi till Superben, då är det DSG6 istället för den klena DSG7 jag har i min 1.8tsi, tror knappt jag vågar chippa
    Så där gjorde min DSG6. Oftast när man kört 30-60min och allt blivit riktigt varmt.
    Den hackade fram, speciellt på 2:an vid krypkörning. Blev alltid tvungen att lägga in S alt. köra manuellt på 1:an.
    Det visade sig vara Mecatronic-enheten som dom bytte ut på garantin. Nu har jag haft bilen ett par dagar och allt fungerar perfekt. Lena och omärkbara växlingar. Jag fick även se 6:e växeln. Tidigare så ville växellådan sällan lägga in 6:an men nu åker den in så fort jag har stabil fart.

    Trots detta strul skulle jag nog köpa DSG-låda igen.
    Senast redigerad av RRW den 2010-09-17 klockan 20:35. Anledning: felstavning

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Jag kör DSG6 med TDI 170 och min åsikt är att DSG är att föredra i alla vardagssituationer. Stor komfort och lugn, behaglig körning. Stadstrafik är numera inte samma stök. Men även på landsväg, motorväg känns det bättre. Jag har dessutom upptäckt att DSG är en fördel vid rakt-fram-acceleration från trafikljus DSG växlar helt enkelt snabbt. Sportläget känns onödigt. Förutom DSG6 i min Passat har jag även testat DSG6 i Yeti TDI, Golf GTI, Golf R, Scirocco R och Passat R36. Jag skulle välja DSG till alla dessa modeller. Speciellt Scirocco R DSG matade på växlar i ett tempo som jag tror få skulle klara av manuellt. Det speciella launch-control läget (ESP off, DSG S) gör den mycket startsnabb, dessutom akompanjerat av sköna avgaspuffar.

  7. #27

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Anders Delstam
    Medlemsnr
    4727
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    263
    Jag kör Passat V6 07'a med DSG och skulle köpa DSG igen. Dock så kan jag tycka att mitt ganska lugna körtempo "såsar" till lådan lite - antar att det är den adaptiva styrningen som tycker att jag är en såsig typ och därmed petar i 6'an så fort jag kommit ut på huvudled så att säga.

    Sen är den väl inte ett under av smidighet när jag ska svänga 45 grader och krypa upp för trottoarkant på min uppfart. Den liksom "slår" i lådan ett ögonblick om det inte ligger moment i drivlinan för att jag är avvaktande med gasen. Ibland kan den "klonka" när jag gör parkeringsmanövrar och använder backen (d.v.s lägger i backen)

    Men som sagt, överlag är det en underbar låda.

    /Gb.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin