VCDS
Resultat 1 till 8 av 8
    Medlem kim_gulles avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872

5W-40 olja i 8v Gti motor?

Har en Mk1 Gti med motor från en Mk2 gti som jag tänkte köra med i vinter. Ska dock göra ett oljebyte för att jag hade av toppen och bytte topplockspackningen för ett tag sen och funderar på helsyntetisk 5W-40 som har bra egenskaper när det är kallt. Brukar bli en bit över -30 grader härikring och ibland kanske man måste göra en start utan att ha haft motorvärmarn på bilen i så låga temperaturer som -34 vilket hände mig i vintras med min 16v. Otroligt nog så startade den men det var nära att jag fick gå hem den natten. :P

Därför tänkte jag att en 5W-40 borde vara bättre eftersom pumpbarheten ligger på -35 grader på den oljan till skillnad från 10W-40 som ligger på bara -30 grader. Har även tänkt skaffa en startmotor från en diesel för dem är väl rätt mycket starkare än den vanliga startmotorn?

Nån som kör med 5W-40 i 8v gti motorn? Tror det är motorkod EV på den här. Ska inte stressa bilen någe egentligen utan den ska användas som brukstraktor under vintern.
    Mk2 Gti 16v Digifant 1, E85.

Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    SAE 5W-40 är den mest universala motorolja som finns och täcker dom alla flesta behoven
    men mackarna tar duktigt betalt för denna olja

CCarlsson
    Gäst
    239:- tror jag vi tar för en liter på jobbet... (statoil)

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Jag kör biltemas helsyntet 5w-40 eller 5w-50 kommer inte ihåg vilken och det funkar klockrent

Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    statoil lär har vartfall fram tills nyligen varit Biltemas leverantör av Olja

annas finns dessa alternativ för billig olja:
    http://www.mapodo.de/
    http://www.yatego.com/oil-center/452...41197_9,,,,2,2
    http://www.motor-öl-günstig.de/6-PKW....html?TreeId=1

den sitsnämda har jag ej handlat av dom 2 andra tar 200-300:- för frakt

5W-50 går att köra i en standardbil, undrar om inte dess viskositet är mera anpasad för prestandabilar som tex. formel 1 och andra åk som körs mycket hårt

sen kan man i förkommande fall titta i dess datablad och få fram dess lägsta flytandegräns

pekka kiiskilä
    Gäst
    Angående olja så har du fått bra svar och på startmotorn kan jag ge svar o den från dieseln är betydligt starkare dubbelt mot bensinarens och den passar perfekt.

Medlem kim_gulles avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Kanske vore värt att skaffa biltemas 5W-40 olja då. Kostar ju bara 229 spänn för 4 liter. Ska man bara ha tag på en diesel startmotor då.
    Mk2 Gti 16v Digifant 1, E85.

Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    en startmotor från en diesel ska inte behövas, det är vettigare se till att man har ett friskt batteri, och en olja med låg stelningspunkt tex. 0W-40 som även
    borde påverka bränsleförbrukningen till det positiva vid kallkörning

har själv nyligen handlat hem 24 liter Aral supertronic 0W-40 med lägsta flytgräns vid 63C- till ett pris av <75:- kr/l
    den är något tjockare än en 0W-30 vid varm motor som jag ska börja använda när vintern närmar sig,

den motor som ni nämner har ventiltryckare som är nedsänkta och ni skulle mycket väl använda en 0W-30 eftersom det stannar kvar en del olja när motorns stängs av, utan att kammnockarna riskerar gå torra vid start av motorn trots att denna olja är det tunnaste i laget

att tänka på vid kallkörning att när motorn är precis blivit driftvarm ca 85-90C+ kylvätsketempratur så har motoroljan en tempratur av högst ca 50C+
    detta av erfarenhet av den GTi-88:a 8V jag har haft en gång i tiden, som hade oljetempmätare i färddatorn

på många moderna motorer sätter man ett motorvärmarelement på motorns oljetråg som värmer oljan för allt annat

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin