Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995

    5W-40 olja i 8v Gti motor?

    Har en Mk1 Gti med motor från en Mk2 gti som jag tänkte köra med i vinter. Ska dock göra ett oljebyte för att jag hade av toppen och bytte topplockspackningen för ett tag sen och funderar på helsyntetisk 5W-40 som har bra egenskaper när det är kallt. Brukar bli en bit över -30 grader härikring och ibland kanske man måste göra en start utan att ha haft motorvärmarn på bilen i så låga temperaturer som -34 vilket hände mig i vintras med min 16v. Otroligt nog så startade den men det var nära att jag fick gå hem den natten. :P

    Därför tänkte jag att en 5W-40 borde vara bättre eftersom pumpbarheten ligger på -35 grader på den oljan till skillnad från 10W-40 som ligger på bara -30 grader. Har även tänkt skaffa en startmotor från en diesel för dem är väl rätt mycket starkare än den vanliga startmotorn?

    Nån som kör med 5W-40 i 8v gti motorn? Tror det är motorkod EV på den här. Ska inte stressa bilen någe egentligen utan den ska användas som brukstraktor under vintern.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    SAE 5W-40 är den mest universala motorolja som finns och täcker dom alla flesta behoven
    men mackarna tar duktigt betalt för denna olja

  3. #3
    CCarlsson
    Gäst
    239:- tror jag vi tar för en liter på jobbet... (statoil)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Jag kör biltemas helsyntet 5w-40 eller 5w-50 kommer inte ihåg vilken och det funkar klockrent

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    statoil lär har vartfall fram tills nyligen varit Biltemas leverantör av Olja

    annas finns dessa alternativ för billig olja:
    http://www.mapodo.de/
    http://www.yatego.com/oil-center/452...41197_9,,,,2,2
    http://www.motor-öl-günstig.de/6-PKW....html?TreeId=1

    den sitsnämda har jag ej handlat av dom 2 andra tar 200-300:- för frakt

    5W-50 går att köra i en standardbil, undrar om inte dess viskositet är mera anpasad för prestandabilar som tex. formel 1 och andra åk som körs mycket hårt

    sen kan man i förkommande fall titta i dess datablad och få fram dess lägsta flytandegräns

  6. #6
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Angående olja så har du fått bra svar och på startmotorn kan jag ge svar o den från dieseln är betydligt starkare dubbelt mot bensinarens och den passar perfekt.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Kanske vore värt att skaffa biltemas 5W-40 olja då. Kostar ju bara 229 spänn för 4 liter. Ska man bara ha tag på en diesel startmotor då.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    en startmotor från en diesel ska inte behövas, det är vettigare se till att man har ett friskt batteri, och en olja med låg stelningspunkt tex. 0W-40 som även
    borde påverka bränsleförbrukningen till det positiva vid kallkörning

    har själv nyligen handlat hem 24 liter Aral supertronic 0W-40 med lägsta flytgräns vid 63C- till ett pris av <75:- kr/l
    den är något tjockare än en 0W-30 vid varm motor som jag ska börja använda när vintern närmar sig,

    den motor som ni nämner har ventiltryckare som är nedsänkta och ni skulle mycket väl använda en 0W-30 eftersom det stannar kvar en del olja när motorns stängs av, utan att kammnockarna riskerar gå torra vid start av motorn trots att denna olja är det tunnaste i laget

    att tänka på vid kallkörning att när motorn är precis blivit driftvarm ca 85-90C+ kylvätsketempratur så har motoroljan en tempratur av högst ca 50C+
    detta av erfarenhet av den GTi-88:a 8V jag har haft en gång i tiden, som hade oljetempmätare i färddatorn

    på många moderna motorer sätter man ett motorvärmarelement på motorns oljetråg som värmer oljan för allt annat

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin