Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1
    Micke_t
    Gäst

    Fri service i 3 år för 99 kr/mån? Bra eller dåligt?

    Hej, jag undrar om denna "fria service under tre år" som man kan köpa till sin bil för 99 kr/mån är något som är vettigt att köpa till när jag hämtar nya bilen?

    Har aldrig ägt en bil så jag ingen koll alls när det kommer till service m.m.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    innerbär detta service vart 3000mil eller kan kan serva den vart 1500mil ? och slippa framtida problem med motorn

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Kolla vad det kostar till "din" bil.. misstänkler att det är FRÅN 99kr, tror inte en Passat r36 kostar så lite, det är möjligtvis en Polo 1.4 som kostar så lite, eller är jag ute och cyklar?
    Min Skoda skulle kosta ca 275kr/mån, bättre att sätta in dom pengarna på ett konto och betala när det är dax för service.

    Fast kostar det nu bara 99kr så kör på det..

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    innerbär detta service vart 3000mil eller kan kan serva den vart 1500mil ? och slippa framtida problem med motorn
    Det innebär på körstil och när serviceindikatorn indikerar på att du ska in.

    A128 --> Jag förstår vad du syftar på MEN jag ger bara ett svar på vad som gäller i denna fråga.

  5. #5
    Micke_t
    Gäst
    Från 99 kr/mån var det så klart. 99 kr känns väl okej men som på din skoda 275 kr är det inte lika intressant.

    Å andra sidan vet jag inte hur mycket en ny GTI ska behöva kosta i service på ett år? Det är väl bara oljebyte vid 1500 mil (om man inte kör longlife som alla verkar ogilla) som ska vara aktuellt?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av GTI G60 Visa inlägg
    Kolla vad det kostar till "din" bil.. misstänkler att det är FRÅN 99kr, tror inte en Passat r36 kostar så lite, det är möjligtvis en Polo 1.4 som kostar så lite, eller är jag ute och cyklar?
    Min Skoda skulle kosta ca 275kr/mån, bättre att sätta in dom pengarna på ett konto och betala när det är dax för service.

    Fast kostar det nu bara 99kr så kör på det..
    Citerat härifrån: http://www.engstromsbil.se/tjanster/...foer-99-kronor

    Volkswagen-kunder erbjuds serviceavtal för 99 kronor
    2010-02-16 08:44
    Nu kan den som köper en Volkswagen teckna avtal om ett fast servicepris för 99 kronor per månad. Erbjudandet gäller samtliga nysålda Volkswagen-modeller – från Polo till Phaeton. I höstas började Volkswagen erbjuda ett fast serviceavtal som går ut på att kunderna betalar 99 kronor per månad. Avtalet gällde då Polo, Tiguan och Touran. Erbjudandet blev snabbt populärt och bidrog till att antalet tecknade serviceavtal ökade med 40 procent.

    Nu utökas 99-kronorsavtalet till att gälla hela Volkswagens produktprogram.

    - Våra kunder ser bilköpet ur ett helhetsperspektiv och där är totalekonomikalkylen viktig. Servicekostnaderna är förstås en del i den. När vi nu kan utöka 99-kronorserbjudandet tror och hoppas vi på ett fortsatt stort kundintresse, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

    Avtalet gäller nysålda bilar under 36 månader och för en maximal körsträcka om 1500 mil per år, det vill säga maximalt 4500 mil. Eventuella övermil debiteras separat. Erbjudandet är tidsbegränsat till den 31 augusti 2010 och gäller endast i samband med service på någon av Volkswagens auktoriserade verkstäder.

  7. #7
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Svart på vitt !
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  8. #8
    Micke_t
    Gäst
    "99-kronorserbjudandet" kostar till en Golf 240 kr inkl. moms per månad. Att betala 2880 kr för en helt ny bil första året känns väl lite dyrt, eller?

    Skulle jag köra mer än de 1500 milen åker jag på en "straffavgift" oklart hur mycket.
    Senast redigerad av Micke_t den 2010-08-15 klockan 14:37. Anledning: s

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Hur får du det till 240kr per månad?

  10. #10
    Micke_t
    Gäst
    I en annons i gårdagens DN fanns det två uppgifter, dels "från 99 kr/mån" och "99 kr/mån". Gick därför in på vw.se för att få lite klarhet kring detta och läste då i service-avtalsinformationen att golfen kostar 192 kr exkl. moms och 240 kr inkl. moms. Det råder tydligen viss förvirring kring erbjudandet så det får väl bli till att ringa och fråga.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Det du kolla på var ett annat avtal och inte "99 kronan".

    Överstiger du 1500mil /1år (4500mil / 3år) kostar det typ 4-5 kr / mil utöver dom 99 du redan betalar.
    Så om du vet att du ligger inom detta så skulle jag säga att det är bra och praktiskt...du behöver inte krångla vid inlämning mm och får fel pris mm.

  12. #12
    Micke_t
    Gäst
    Pratade med säljaren idag och det var rätt avtal jag tittade på men de hade satt ned priset "just nu" från 240 kr/mån till 99 kr/mån.

    Han sa att det normalt var en service som behövde göras under de 3 åren och högst 4500 mil. En service kostar tydligen ca 3500 - 4500 kr.
    Då jag antagligen kommer att köra nästan 2000 mil första året går ekvationen inte riktigt ihop.

    Jag har läst här på forumet och andra om Longlife vs Tidsbestämsda intervaller och passade också på att fråga honom om detta. Han hade aldrig hört talas om att man kunde ändra ifrån Longlife-service till någon annan tidsbestämt variant.

    Hur gör ni andra? Kör longlife och byter sedan olja när vi tycker att det passar oavsett vad "bilen" tycker?
    Senast redigerad av Micke_t den 2010-08-17 klockan 12:37. Anledning: .......

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    jag kör alldig någonsin longlife, det har jag erfarenhet på min begagnade 07:a tsi

    som ni nämner går ekvationen ej ihop, man skulle kunna göra den lite större service hos Vag
    men sedan åka till en fristående och göra en mellanligande oljebyteservice efter ca 1500mil och få stämpel i boken tex. pickås depå eller liknande

    jag tror personligen att bilen är lättare att sälja om man gör detta när man väl tröttnar på åket
    unrar om det igentliget har någon betydelse om servicarna är gjorda på Vag eller inte för den som är spekulant på bilen, hur pass mycket mer bilen är värd om det är stämplad hos vag eller ej

    om evt. bil som jag är spekulant på är servad något i stil med vart 3000mil skulle jag tveka in i det sista att köpa den om priser inte är fördelaktikt
    Senast redigerad av a128 den 2010-08-17 klockan 14:18.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Longlife är (enligt mig) inte bra pga dom problem som det KAN med medföra.
    Problemet med stämplad på på VW eller hos tex kneponomen är väl att det finns massa bilar till salu av samma typ (tex Passat eller Audi A4) och dom flesta lägger sig på samma eller liknande priser som alla andra (VG se blocket).

    DÅ kan det vara värt att ha VW stämplar för om du köper en bil där service är gjord vid 2000mil mellan varje service och VW stämpel så skulle det iaf stå högre i kurs än samma miltal mellan service men med annan "fristående" stämpel.

    Och att en säljare inte vet hur man kodar om en VW bil kommer väl kanske inte som en chock...inte mkt dom vet i "hardcore" tekniskt vetande.

    Tanken från VW´s sida är nog inte att detta 99 kr avtal ska bli billigare (mkt billigare) för den stora massan men att det ska bli både enkelt och "billigt" pga att du slipper klump summan (Typ avbetalning). + att effekten av detta blir att VW behåller sin vagnspark som kunder och inte tappar till tex mekonomen eller MECA.
    Visst man ska inte betala för mkt för nåt men det ÄR skillnad på en VW åf och en Meknomen verkstad som för 1 år sen var leffe på hörnet...dom håller inte samma klass när det kommer det bakomliggande arbetet (Utbildningar , uppdateringar , uppdaterat teknikst info mm mm)

    Finns en mkt bra artikel i Auto motor sport där KIA , Mekonomen och VW tar ord mot varandra och det är bra läsning och udda pga att VW sällan utalar sig om sånt här (Är man stor och nästan marknads ledande så behöver man inte , är resonemanget).

    Just my 2 cents....

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    joförvisso

    det jag menar är skillnaden där en bil bara är servad hos ex. vag vart 3000mil medans en annan är servad vart 3000mil hos Vag medans man gör en mellanligggande oljebytesservice hos "leffe på hörnet..." vilken nästa en dresserad shipmans borde klara av

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Ja det har du rätt i att en apa kan byta olja på vad som helst men inte alla lägger dom pengarna på att byta olja en xtra gång , men självklart skulle det vara ultimat för alla parter..vw får sitt och Leif får sitt=)

    Men mer eller mindre inga bilar kommer upp i några 3000mil utan den varnar ut redan vid 1800-2400mil (typ) pga att man har svårt att sköta bilens olja så som dom har lyckats i lab eller under mkt kontrollerade tester.

    Men jag säger koda om bilen till QG0/QG2 (ej longlife) och byt olja var 1500mil så är man safe + du vet när kostnaden kommer (alltid skönt).
    Och om du gör det borde ju 99kr avtalet bli kanon...3 servicear på 3 år=)

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Är det nån som kört på detta avtal en tid nu?

    Nån som har fått till 2st servicar på detta avtal?, om man bara få en service. Så är inte ens 99kr billigt..

  18. #18
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Finns en mkt bra artikel i Auto motor sport där KIA , Mekonomen och VW tar ord mot varandra
    och det är bra läsning och udda pga att VW sällan utalar sig om sånt här
    (Är man stor och nästan marknads ledande så behöver man inte , är resonemanget).
    Ovanstående låter intressant !
    Någon som kan lägga ut den artikeln här på forumet ???

  19. #19
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Men mer eller mindre inga bilar kommer upp i några 3000mil
    utan den varnar ut redan vid 1800-2400mil (typ) pga att man har svårt att sköta bilens olja
    så som dom har lyckats i lab eller under mkt kontrollerade tester.

    Men jag säger koda om bilen till QG0/QG2 (ej longlife) och byt olja var 1500mil så är man safe + du vet när kostnaden kommer (alltid skönt).
    Vilka VAG bilar gäller dessa koder ?

  20. #20
    Wolverine
    Gäst
    Alla, men för bilar med common rail dieslar vinner man inget, då man på dessa ändå måste använda longlife-oljan.
    Har du dock en bil med bensinmotor är det i de flesta fall bättre att köra med fasta 1500mils-intervaller.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin