Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32
  1. #21
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Av en händelse sitter jag just nu och pillar med en caddyvärmare ut i en annan sak , men jag kollade upp startvillkoren för värmaren. (går att kolla upp i VAS).

    Startvillkor för värmare : Motortemp ska vara under 69 grader och yttertemp ska vara under 5 grader samt att ECON knapp ej får vara intryckt.
    Jag kom för engångs skull ihåg rätt. ;-)
    Grymt Henrik...
    Då har vi lärt oss något idag också!

    En lite följdfråga, kan man på något sätt se om värmaren är igång?
    Typ med VAG-COM eller på nåt annat enkelt sätt!?
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  2. #22

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av P-plats.se Visa inlägg
    Grymt Henrik...
    Då har vi lärt oss något idag också!

    En lite följdfråga, kan man på något sätt se om värmaren är igång?
    Typ med VAG-COM eller på nåt annat enkelt sätt!?
    Går att se med VAG-COM med jag kommer inte ihåg vilka mätvärdesblock.
    Annars är det ju bara att sticvka in huvudet under motorhuven på höger sida och höra om den går alt kryka under bilen och sätta handen mot avgasröret för att känna om det kommer avgaser.

    Brukar jag göra när jag ska ställa en snabb dioagnos ifall värmaren går eller inte.

    Man ska inte glömma bort att man är utrustad med verktygen Hörsel , Känsel, Syn & Lukt...........bland dom bästa vertygen ibland när man ska ställa snabb diagnos. ;-)

  3. #23
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Går att se med VAG-COM med jag kommer inte ihåg vilka mätvärdesblock.
    Annars är det ju bara att sticvka in huvudet under motorhuven på höger sida och höra om den går alt kryka under bilen och sätta handen mot avgasröret för att känna om det kommer avgaser.

    Brukar jag göra när jag ska ställa en snabb dioagnos ifall värmaren går eller inte.

    Man ska inte glömma bort att man är utrustad med verktygen Hörsel , Känsel, Syn & Lukt...........bland dom bästa vertygen ibland när man ska ställa snabb diagnos. ;-)
    Är inte helt tappad bakom vagnen MEN det låter som den tänder men jag känner inte röklukten så jag funderar över om den går eller ej...
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  4. #24

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av P-plats.se Visa inlägg
    Är inte helt tappad bakom vagnen MEN det låter som den tänder men jag känner inte röklukten så jag funderar över om den går eller ej...
    Lossa gallret/dimjusgallret på höger sida och känn på värmarens vattenpump (den gråa plastcylindern) medan du har bilen igång.
    Känner du att den surrar/vibrerar = Pump går dvs värmare går , känner du ingeting så går ej vattenpump = värmare avstängd.
    Är du ännu osäker men känner dig riktigt modig?..... känn med fingranra på värmarens mantelkropp alt avgasrör.........det avgör saken.
    Går värmaren känner du det , går den inte så märker du det också.

    Bränn dig inte bara!

  5. #25
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Lossa gallret/dimjusgallret på höger sida och känn på värmarens vattenpump (den gråa plastcylindern) medan du har bilen igång.
    Känner du att den surrar/vibrerar = Pump går dvs värmare går , känner du ingeting så går ej vattenpump = värmare avstängd.
    Är du ännu osäker men känner dig riktigt modig?..... känn med fingranra på värmarens mantelkropp alt avgasrör.........det avgör saken.
    Går värmaren känner du det , går den inte så märker du det också.

    Bränn dig inte bara!
    Tack för tipset!
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  6. #26
    ThaSaint
    Gäst
    lyfter denna gamla tråden lite.. Monterade en VAG (!) fjärrsats till min webasto i caddyn i söndags.. (står 1K0 963 513 A på mottagaren)
    Till dygnsuret går det brun röd och svart kabel. Från mottagaren går det 6 kablar. kliade mej i skallen och kopplade in 3 mot uret och värmaren startar och går med fjärren, men man kan ju med denna (T91) ställa gångtiden med t.ex. en kabel ska kopplas till gul (W-BUS) jag antar att det är den ensamma gula i motorrummet vid säkringarna med en kabelsko på som går i värmaren kabelhärva? Nån som vet?

    //Erik

  7. #27

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    W-BUS endast för webasto diagnos , där kopplar man i datorn med diagnosutr. (En gul kabelstump med en vit kabelsko på).
    Tiden på fjärren ställer du genom knapptryckningar , hur du gör står i istrboken till fjärren.
    Hade jag vetat hade jag skrivit men jag kommer inte ihåg hur man gjorde därav hänvisningen till den allt för underskattade instruktionsboken.

  8. #28
    ThaSaint
    Gäst
    1K0 963 513A
    så heter min T91-box som sagt, är väl en VW original

    Har inga anvisningar, köpte kitt med box, fjärr och kontakt till boxen med en emter kabel ca
    6tåtar,
    1 - +12V
    2 - W-Bus
    3 - Utgång
    4 - CAN High
    5 - CAN Low
    6 - Jord
    ..är väl vad jag kom fram till. Utgången är väl istort sett bara en slutande utgång som drar igång värmaren.
    Ställer den tiden med? Tänkte om det går via W-Bus (?) kopplade ihop den gula du nämner med den gula under huven och än har inget brunnit CANBUS-tåtarna har jag inte alls hookat i.. Grenade in T91'an på kablarna (svart röd och brun) som går till uret bara.. var 2 kablar till där som inte är kopplade, lila och en till brun.

    har inget som helst komplett schema tyvärr.

    Men fixade bra pris på fjärrkittet så klagar inte. Funkar ju att slå på och av
    Tankat hem en fjärr-instruktions som pdf nu ska kika i den om hur man ställer gångtiden, default verkar vara en timme. Lite onödigt länge det..
    Webasto är inte min grej, eber har man ju kursat några gånger däremot :P

    //Erik

  9. #29
    karmato
    Gäst
    Hur har denna problem fortskridit... Har haft caddy sen 05, har just beställt den tredje som ska komma strax efter nyår, men detta problem retar mig som fan! På 05:an hade jag ECON knapp, så de gick utan problem, men sedan när jag böt upp till -08:an, så den har fått ECON knappen utbytt till AC! Men har kommit på ett knep att kunna starta bilen utan att dieselvärmaren hoppar igång, när man inte har climatronic, så vrider man fläkt reglaget till nollan före man starar, så kan man köra hur länge som helst utan att värmaren hoppar igång. Men de ju inge fungerade ide... Om man kör hem från affären så hinner de bli imma på rutor så man inte ser ut. Speciellt om man duscha på jobbet just innan.. =) Så, har någon ännu nån lösning att hoppa över tillsatsvärmeren??

  10. #30
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Jag kör så lite med min Caddy nu för tiden så jag har inte forskat vidare eller gjort något med värmaren.
    ...dock ryker den endel nu så jag tror den behöver renoveras lite!?
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  11. #31
    karmato
    Gäst
    Verkar nog vara så liten marknad i att se detta som ett problem! =( Medelsvensson fattar väl inte problemet i det. "bilen är ju varm och go"! =) Synd att ECON knappen försvann.. Me den kunde man styra tillsatsvärmaren...

  12. #32
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Har hör att det ska gå att montera en strömbrytare men inte lyckats få reda på hur...
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin