Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1
    figgosand
    Gäst

    Golf 2 -90 Går illa vid regn eller fuktigt väder.

    Ja, som rubriken säger går min bil kasst när det är regn ute eller småfuktigt i luften.

    Det som händer är att ca 3-5 min in i körningen så börjar bilen gå dåligt. Den svarar illa på gasen.
    När man gasar så händer det ibland inget för att i nästa stund hoppa till av alla gas den får.

    Tomgången går ibland långt ner och i vissa fall dör bilen.

    Det roliga är att bilen går hur bra som helst de första minuterna och även sen efter de 3-5 problemfylda minuterna.


    Dvs så är motorn riktigt orolig. Vad kan detta bero på?

    Det jag har kollat själv är den blå tempgivaren och lamdasonden.

    Saker som är bytte: Tändstift, fördelarlock, rotor samt tändspole.

  2. #2
    R_offer
    Gäst
    vad är det för motor du har?? rp eller? i såfall pröva att byta gummi packningen under "förgasaren"

  3. #3
    figgosand
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av R_offer Visa inlägg
    vad är det för motor du har?? rp eller? i såfall pröva att byta gummi packningen under "förgasaren"
    Vad jag fått fram som motorbetäckning så är det "GX/RP"

    Men är det allmänt kännt att det felet yttrar sig vid fuktigt väder och man då bör byta packningen?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Såg nu att du inte bytt tändkablar! detta är det absolut vanligaste orsaken att det går dåligt/misständer vid fuktigt väder. Du kan testa att köra motorn, gärna när det är mörkt och ta en "blomspruta" och ställa munstycket på finaste dimman och sedan spruta lite mot tändkablarna, går den dåligt nu eller att du ser "blixtar" så har du kassa tändkablar, kom ihåg att även testa den från tändspolen till fördelaren. Du kan också böja och peta på kablarna med motorn igång, får du då en lagom elchock så är tändkablarna absolut dåliga

    Prova att med motorn igång vicka på "förgasaren" samtidigt som du sprutar startgas runt förgasarfotspackningen och vacumslangarna runt omkring går tomgången upp eller motorn går jämnare där du sprutar så har du en vacumläcka där och du får byta delen som det falskar vid. Tänk på att inte hoppa för fort mellan de olika så att du vet var det ger verkan. Spraya inte mot/på avgasgrenröret då den ev kan börja brinna då om det är tillräckligt varmt.

    Du kan också kolla den stora bruna kontakten på "förgasaren" den brukar vara helt oljeindränkt så rengör den och dess kontakter med kontaktspray samt att du provar att jucka på den och kabeln när den sitter ikopplad.
    Senast redigerad av Janne.M den 2010-08-05 klockan 11:20. Anledning: Läste ordetligt nu!

  5. #5
    figgosand
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Såg nu att du inte bytt tändkablar! detta är det absolut vanligaste orsaken att det går dåligt/misständer vid fuktigt väder. Du kan testa att köra motorn, gärna när det är mörkt och ta en "blomspruta" och ställa munstycket på finaste dimman och sedan spruta lite mot tändkablarna, går den dåligt nu eller att du ser "blixtar" så har du kassa tändkablar, kom ihåg att även testa den från tändspolen till fördelaren. Du kan också böja och peta på kablarna med motorn igång, får du då en lagom elchock så är tändkablarna absolut dåliga

    Prova att med motorn igång vicka på "förgasaren" samtidigt som du sprutar startgas runt förgasarfotspackningen och vacumslangarna runt omkring går tomgången upp eller motorn går jämnare där du sprutar så har du en vacumläcka där och du får byta delen som det falskar vid. Tänk på att inte hoppa för fort mellan de olika så att du vet var det ger verkan. Spraya inte mot/på avgasgrenröret då den ev kan börja brinna då om det är tillräckligt varmt.

    Du kan också kolla den stora bruna kontakten på "förgasaren" den brukar vara helt oljeindränkt så rengör den och dess kontakter med kontaktspray samt att du provar att jucka på den och kabeln när den sitter ikopplad.
    Tack för en massa bra tips! Detta ska undersökas snarast!

  6. #6
    figgosand
    Gäst
    Jag testa att fukta vatten med en sprayflaska på tändkablarna och omgående så gick tomgången ner och bilen höll på att dö.
    Då borde man nästan kunna konstatera att det var dessa som är problemet?

    Nu när jag ska köpa nya, funkar biltemas eller ska man satsa på dyrare via mekonomen?

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av figgosand Visa inlägg
    Nu när jag ska köpa nya, funkar biltemas eller ska man satsa på dyrare via mekonomen?
    Det är som med det mesta man köper, klart det funkar, frågan är bara hur länge,
    man får ju vad man betalar för.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  8. #8
    figgosand
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Det är som med det mesta man köper, klart det funkar, frågan är bara hur länge,
    man får ju vad man betalar för.
    Jo, men nu får jag ha i åtanke att detta är en bil i 4-5000kr klassen som jag inte vet hur länge jag ska behålla.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    KÖp biltema om det billigare kitet passar, måste du ha det dyrare för runt 500kr så kanske du ska kolla nån annanstans.

  10. #10
    figgosand
    Gäst
    Kan meddela att bilen bara går sämre och sämre! Nu även vid torrt och fint väder!

    Provade att byta tändkablarna vilket resulterade i att bilen är totalt obrukbar....

    Vad kan det vara. Jag blir galen!

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    har du tändkablarna rätt? alt. att du kar köpt fel tändkablar?

    Vissa fördelare har "gängstång" som kontakter upp mot kablarna och vissa har bara runda "brunnar" och då spelar det roll vilka kablar man köper då anslutningarna skiljer.

    Sen kan du även vara tvungen att sätta på/ta av de små "hättorna" som man skruvar på tändstiften för att kablarna ska sitta rätt.

  12. #12
    figgosand
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    har du tändkablarna rätt? alt. att du kar köpt fel tändkablar?

    Vissa fördelare har "gängstång" som kontakter upp mot kablarna och vissa har bara runda "brunnar" och då spelar det roll vilka kablar man köper då anslutningarna skiljer.

    Sen kan du även vara tvungen att sätta på/ta av de små "hättorna" som man skruvar på tändstiften för att kablarna ska sitta rätt.
    Ja kablarna ska va rätt!

    De där med hattarna har jag kollat med! Fick skruva på nya hattar för det saknades på mina stift!

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Hur ser rotor och fördelarlock ut? Om kablarna är dåliga brukar dom andra saker och vara kaputt.
    Annars kollar du "förgasar foten" och sen även slangen från broms servot (stora svarta burken som bromsvätske behållaren sitter på)

  14. #14
    figgosand
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Hur ser rotor och fördelarlock ut? Om kablarna är dåliga brukar dom andra saker och vara kaputt.
    Annars kollar du "förgasar foten" och sen även slangen från broms servot (stora svarta burken som bromsvätske behållaren sitter på)
    Fördelarlock och Rotor är bytta de också! Så allt är sprillans!
    Nästa steg får nog bli att kolla över förgasarfoten! Ska bara införskaffa startgas!

  15. #15
    figgosand
    Gäst
    Idag fortsatte felsökandet!

    Hittade en slang med ett ordentligt hål i (Slang från bromsservon som nån tipsa om här) som jag såklart bytte utan framgång. Bilen var fortfarande lika knasig!

    MEN! Sen provade jag att dra ur kontakten till den blå tempgivaren. Har testat den förut och trott att den varit OK!

    När jag sedan tog en testtur med den urdragen gick bilen klanderfritt! Borde jag satsa på en ny tempgivare och problemet bör vara ur världen?

  16. #16
    figgosand
    Gäst
    Bara för skojs skull ska ni få se det lilla diskreta hålet jag hitta i slangen från bromsservon!


  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Tändningen kan vara fel inställd (dock bara om det är tempgivaren/ECU:n som styr tändförställningen = ingen vacumklocka på fördelaren så när du plockar bort kontakten så är det inget som försöker ställa upp tändningen utan det går tillbaka till grundläget +6 grader eller någonting närmare grundläget om tändningen står galet.)

    Eller så har du en kass tempgivare, mät upp den enligt graferna som du kan hitta på nätet. Alt att du köper en ny och chansar.

  18. #18
    figgosand
    Gäst
    Nu har jag bytt den blå tempgivare och hittils går bilen kanon!
    Men jag ska inte ropa hej riktigt än utan får köra lite nu och se hur det går!
    Återkommer med rapport när jag vet mer!

  19. #19
    figgosand
    Gäst
    Nu har jag kört bilen i totalt 3 dagar utan några problem alls! inte ens vid regn som var det ursprungliga problemet!

    Tack för all hjälp i felsökningen!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin