Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Sergey
    Gäst

    Sergey's G3 variant

    hej!

    Det var länge sen jag sist hadde en VW. 2 veckor sen köpte jag en mk3 Variant 1.9TDI 110hk från Örebro.


    Bilen har fungerat kanon och AC + svart skinnklädsel ger relativt skön komfort. AC behövde fyllas i.


    Men sen blev det en del fix att få bilen i skick, så jag har filat en hel del. Pioneer CD/MP3 spelare med Handsfree + Orion XTR10 subwoofer tog jag från mercan och vilken skilnad!

    Bilen ska sänkas ännu, är alltså inte ännu sänkt.

    Ljudisolering (försöker få det till Mercedes W124 nivå, som jag har blivit van med senaste 3år):


    Fixat ny OEM ljuddämppare med modifierad utblås


    DIY mörka framljus


    Extraljus för fastlands/sverigekörning (totalt oacceptabelt här i finland, men Åland registrering kan förvirra polisen )


    Sen jag tänkte, när jag har massor av mercedes fälgar och annat så varför inte sätta dit mercedes fälgar och? testade lite och Nu ska jag borra nya hål i nya trummor! 5x112


    Fälg MB Barock 7,2x16 hemma svarvade från 14" med BBS RS 16" fälgbanor


    Photoshoppad ännu!


    Så nu går jag på semester och det händer ingenting på minst 3 veckor. men har bestält coilovers och däck.
    Senast redigerad av Sergey den 2010-07-27 klockan 02:24.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Fin bil du hittat!

    Helt rätt idéer angående fälgarna.
    Kommer bli kanon på Golfen!

  3. #3
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Coolt! Kan man få se närbilder på fälgarna och kanske bilder från byggnationen?
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Sergey Visa inlägg
    AC behövde fyllas i.
    Tänk på att AC-systemet är slutet, d.v.s. saknas det kylmedium läcker det.
    Var fyllde du?
    Är numera olagligt att fylla utan felsökning vart det läcker?

    Är ingen paragraf-ryttare hehe men bara så du vet :-)

    Fräsch golf, ser ut att bli snyggt med fälgarna!

  5. #5
    Sergey
    Gäst
    Olagligt kanske i sverige, men inte i finland De pyser nog ut med tid OCH förra ägaren har bytt "torkaren(?)" och sen har inte fyld på.

    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Coolt! Kan man få se närbilder på fälgarna och kanske bilder från byggnationen?
    Wheel whores topic har jag: KLICK

    Båda fälgar är ~7,25" breda men bakre fälgbanor är 2+5 tum breda med ETminus5 och fram finns 1+6 tum ET31 Det är nödvändigt annars blir ET för smal. för att det ryms inte 5x112 bultcirkel i hjulnavet och jag borrar fram alltså 5x100 och sen 15mm adapters, då fram fälgar blir 7,25x16ET16


  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Grymma fälgar riktigt snyggt, men hur blir det med däcken när du har mindre kant på insidan? du måste väl ändå köra med 14" däck och då kanske det blir lite galet mot framkanten om du inte har rätt bredd och profil.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Grymma fälgar riktigt snyggt, men hur blir det med däcken när du har mindre kant på insidan? du måste väl ändå köra med 14" däck och då kanske det blir lite galet mot framkanten om du inte har rätt bredd och profil.
    Funderade på det jag med, men tror man lurar ögat lite, på de andra bilderna
    ser det ut som att det ska vara 16" däck monterat, och att inre kanten också är
    den dimensionen.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Sergey Visa inlägg
    testade lite och Nu ska jag borra nya hål i nya trummor! 5x112
    Har länge funderat på att göra likadant men då ha dubbla bultmönster 4x100 och 4x114,3
    men är även kluven till om balanseringen blir bra, måste ha bra centrerat isf, hur har du gjort?

    Jag är operatör för en Haas VF4ss och har isf tänkt köra axeltapparna i den,
    ingen idé just nu heller då jag har planer på att bygga om till skivor bak.

    Hur gör du med bromsskivorna fram? borrar hål även i dessa?
    på min ombyggnad skiljer hålen 7.15mm i radie och borde gå
    att förstora hålen utåt eller kan rent av passa ändå.

  9. #9
    Sergey
    Gäst
    Framnav rymms inte med 5x112 (alltså 6mm större radie), kommer för nära kanten, dvs mellan hål och yttre kant blir kvar för lite gods. så jag sätter 5x100 och sen med 15mm tjocka adapters till 5x112. Borrar hål med en svarv... jag vet ingenting om de, men vet att vinkel är 72 grader och diameter är 112mm och maskinen gör resten. Centrering från nav 57,1mm!

    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Grymma fälgar riktigt snyggt, men hur blir det med däcken när du har mindre kant på insidan? du måste väl ändå köra med 14" däck och då kanske det blir lite galet mot framkanten om du inte har rätt bredd och profil.
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Funderade på det jag med, men tror man lurar ögat lite, på de andra bilderna
    ser det ut som att det ska vara 16" däck monterat, och att inre kanten också är
    den dimensionen.
    nu har ni inte kollat alla bilder... kanske ni är trötta efter helgen och konstruktion är helt vanlig TRE delad fälg, se bild:

    The centerpiece

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Sergey Visa inlägg
    Framnav rymms inte med 5x112 (alltså 6mm större radie), kommer för nära kanten, dvs mellan hål och yttre kant blir kvar för lite gods. så jag sätter 5x100 och sen med 15mm tjocka adapters till 5x112.
    Blir det inte lite onödigt jobb att både göra 5x100 i navet/axeltapp, för att sedan göra spacers till
    5x112?

    Varför inte bara ha spacers från 4x100 till 5x112?

    Det hade varit det lättaste för mig med, men undviker det helst då jag
    ogillar spacers, dels p.g.a. större slitage på lager med mera och att
    spacers känns osäkert. (har redan tappat ett däck med spacer)

  11. #11
    Sergey
    Gäst
    Största orsaken till mig är hobby och pris... Åt mig det är i princip gratis och borra hål osv. Men spacers kostar 160euro/par. Jag har även funderat om man skulle göra egna lite större nav i orginal stuk men 10mm större i diameter, kostnader vet jag inte ännu... fast audi a4b5 quattro bak hjulnav liknar mycket dessa.

    ändå, med 5x100/5x112 får man tunnare spacer, dvs 15mm. Dom som är direkt 4x100/5x112 är dock en alternativ men tunnaste jag vet är 20mm. Men absolut inte 2-delade som finns överallt, man ska ha dessa:


  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Oj, de var lite annorlunda, då har du en gånga i den stora skruven också eller?

    160euro per par lät dyrt, jag har köpt 4 för 1000:- tidigare.

  13. #13
    Sergey
    Gäst
    Dom riktiga kvalitetsgrejer kostar i ebay 149euro/par+frakt. dom i bilden ovan. Jo, gänga i den stora skruven.

    Dessa kostar 25euro styck men dom håller inte. 2 kompisar har haft. andra körde ur vägen när fram däck lossade (gängor kom ut) och andra hadde samma sak men hann kolla läge före alt gick åt helvete. (FK och SteyrTek)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin