Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    GolFIVGTI-00
    Gäst

    Min Golf IV Gti 00a Går IBLAND inte på en cylinder??

    Hej alla!

    Jag är ny här på forumet och är egentligen inte särskillt kunnig på bilar. Har nyligen köpt en Golf Gti 00a.
    Bilen är chippad av seriöst företag och med bra programvara.

    Problemet med bilen är att 2a cylindern från väster sett frammifrån slutar att fungera ibland. Om problemet kommer under en körning så är det nästan alltid efter ungefär 10 min. Sedan när jag parkerar bilen över natten så försvinner problemet och det kan vara borta i flera dagar och sedan återkomma.

    Har läst runt lite men inte riktigt blivit klok på vad det kan vara. En sak som jag lagt märke till är ett pys-ljud efter gas pådrag. Men vad jag har förstått härifrån så kan det vara alltifrån helt normalt. (dumpventilen). Eller att det kan vara något läckage!? Kan det isf vara ett problem som har med cylindern att göra?

    Hade bilen inne på en mindre verkstad för en felsökning. De hittade felkod på Spjällhus och något med tomgången!

    Är jättetacksam för all typ av hjälp!

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel jönsson
    Medlemsnr
    3641
    Ort
    malmö
    Inlägg
    329
    finns en hel del vaccum slangar som kan ställa till med oreda på dessa motorerna. bla under insuget.
    hur vet du att det är cyl 2 som klyddar? fått en felkod på den eller?

  3. #3
    GolFIVGTI-00
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av danno Visa inlägg
    finns en hel del vaccum slangar som kan ställa till med oreda på dessa motorerna. bla under insuget.
    hur vet du att det är cyl 2 som klyddar? fått en felkod på den eller?
    A okej, men kan det verkligen komma och gå när det gäller vakuum slangarna? Känns som det borde vara ett konstant problem?

    Jag vet att det är cylinder 2 eftersom jag först misstänkte tändspolarna och stiften. Då provade jag att dra ut sladdarna till var och en av tändspolarna och vid cylinder 2 märktes ingen skillnad när jag drog ut den. Lika hoppig på tomgång. Självklart har jag testat att byta spolen och stiftet efter det men utan resultat.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    du skulle nästa gång det uppstår lossa på kontakten aktuell tänspole och mäta så där finns 12 Vdc på stift 15 och 4a

    kolla sedan med en spänningsprovare av lysdiodsmodell på den Grå bruna ledaren så det är pulser

    det sitter en mellanliggande förstäkare för tändningen mellan tänspolarna och Motorstyrningsboxen med 4 in och 4 utgångar kolla så det finns pulser på alla dessa
    Senast redigerad av a128 den 2010-07-24 klockan 19:38.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Ev en spridare som strular?

  6. #6
    GolFIVGTI-00
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    du skulle nästa gång det uppstår lossa på kontakten aktuell tänspole och mäta så där finns 12 Vdc på stift 15 och 4a

    kolla sedan med en spänningsprovare av lysdiodsmodell på den Grå bruna ledaren så det är pulser

    det sitter en mellanliggande förstäkare för tändningen mellan tänspolarna och Motorstyrningsboxen med 4 in och 4 utgångar kolla så det finns pulser på alla dessa
    Okej, jag ska föröka leta fram en spänningsprovare och kolla det!

    Om det skulle vara en spridare. Är de dyra? Lätta att byta själv?

    Jag jobbar på ett bildelslager och kan får tag i delar billigt så är det inte så dyra så kan det vara värt ett försök istället för att lämna in skiten!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin