Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Jonas Mårtensson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    55

    Fråga om chipfirmor.

    Jag har en Golf IV 2,0 -01:a automat (sugmotor), och som jag ska chipa.
    Bilen ska inte vrål trimmas utan den ska bara få ett chip och filter för ekonomin skull.

    Jag har 4st som jag funderar på (anledningen till dessa är för att de är billigaste och som sagt bilen ska ju inte vrål trimmas).
    Så mina kandidater är :

    Its fun chip
    MotorNord
    Powerchip
    TM-ChipTuning

    Är det någon som har provat chip från dom eller något att som gör att ni rekommendera någon av dom?
    Eller har ni någon dålig erfarenhet eller hört något dåligt om någon firma?

    Tacksam för all hjälp jag får.

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    Alla tillhör väl budget chippen, om de är bra eller inte det är nog individuellt. Har inte hört något negativt om någon. De lämnar väl garanti eller? Men sen är det som med allting annat....Inget billigt är bra, inget bra är billigt.....

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Jag måste nog vara lite partypooper och ställa mig lite negativ till det hela...

    Jag gissar att det kommer kosta några tusenlappar och du kommer inte känna någon skillnad...

    Lägg pengarna på någon som gör skillnad i stället... nya fjädrar eller nya dämpare eller kanske min favorit till mkIV'n... en bakre krängningshämmare vilket gör bilen betydligt roligare att svänga med...


    .

  4. #4
    nizmo
    Gäst
    ja har använt mig utan TM-ChipTuning till alla mina golfar som jag haft och inte blivit missnöjd.. men dom va turbosar vet ej hur det blir på en sugis

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Att chiptrimma en sugmotor utan att ändra något annat i motorn som gör att den behöver mer bränsle brukar vara rätt lönlöst. Det det kan göra utan andra modifieringar är att: höja eller ta bort varvstoppet, göra om tändkurvan, ställa lambdasensorns referensvärde till 14.7 (bästa effekt) istället för 14 (bästa ekonomi) dock är jag inte helt säker på siffrorna. Dessa grejer på en vanlig 1.8/2.0 ger inte många hästar då det är enstaka procents effektökning vi snackar om.

    Jag ska chippa min sugmotor pga att jag går från 1.8L till 2.0, höjt komp, trimkam, portad topp etc och pga att mitt styrsystem (digifant 2) går på fasta bränslevärden (mängd) på varv över 4000. Chippet ställer om bränslevärdena då jag saknar lambda vilket gör att motorn inte kan kompensera för dessa förändringar. Så har man en "taskigt" programerat styrsystem så kan även ett chip hjälpa.

    Har dock inte testat något av de chipen du nämnt, men har mest hört bra grejer om Powerchip (blir det inte bra första gången så fixar de problemet)

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Jonas Mårtensson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    55
    Ja vi får se vad det blir, men det lutar mest mot TM eller superchip, för båda finns ganska nära.

    Bilen kommer endas få chip och filter, ska inte bygga om den i väghållning eller något sådant eftersom det är min bruksbil och den kommer att rulla mest distans =)

    Men ska den sänkas m.m. så fixar en vän till mig det som behövs =P

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av R-Jonas Visa inlägg
    Ja vi får se vad det blir, men det lutar mest mot TM eller superchip, för båda finns ganska nära.

    Bilen kommer endas få chip och filter, ska inte bygga om den i väghållning eller något sådant eftersom det är min bruksbil och den kommer att rulla mest distans =)

    Men ska den sänkas m.m. så fixar en vän till mig det som behövs =P
    Men varför slänga pengarna i sjön?

    Chippet ger inget mer än placeboeffekt....


    Öppet filter kan man köra för att det låter lite roligare, men man ska vara medveten om att det kan skada LMM'en.

    .

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Med en bruksbil / pendlarbil så hade jag själv inte rört den motorn.
    Varför ge den ev. sämre driftsäkerhet ?, och skulle det bli problem framöver så är det inte svårt att gissa vad verkstaden som felsöker säger.
    Dessutom är det ju inte direkt något plus att den är chippad vid en ev försäljning.

    Själv hade jag avstått.

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Jonas Mårtensson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    55
    Tänkte att jag ville ha lite piggare karaktär på bilen när man kör på motorvägen.
    Sen skulle jag ha ett sport luftfilter i original boxen inget öppet
    Men vi får se vad det blir för pris, blir det för dyrt så är det klart att jag avstår.

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av R-Jonas Visa inlägg
    Tänkte att jag ville ha lite piggare karaktär på bilen när man kör på motorvägen.
    Jo, men det är ju just det... att bilen inte kommer att bli piggare...

    Citat Ursprungligen postat av R-Jonas Visa inlägg
    Sen skulle jag ha ett sport luftfilter i original boxen inget öppet
    Varför då??!? Det ger ingen mer effekt, inte roligare ljud och det renar sämre...

    Våra råd är ganska entydiga... lägg pengarna på något annat!

    .

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Jo, men det är ju just det... att bilen inte kommer att bli piggare...


    Varför då??!? Det ger ingen mer effekt, inte roligare ljud och det renar sämre...

    Våra råd är ganska entydiga... lägg pengarna på något annat!

    .
    NU är du ute och cyklar och påstår att ett sportluftfilter inte ger mera effekt ( den blir piggare med sportfilter och den behöver mindre bensin för att gå bra imot ett pappers filter som sitter standard monterat . Och att sätta i ett chip ger en vis skillnad men inte så mycket.
    Men jag skulle nog börja att byta katten till en 100cell och ett grövre avgassystem och Sportluftfilter (typ JR) insatsfilter . sist skulle jag montera i ett Chip (powerchip)
    Senast redigerad av boster den 2010-07-14 klockan 11:20.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Tyvärr! "sportluftfilter" ger inte mer effekt. Finns ett flertal tester då detta har bevisats, I Vissa fall ger det tillochmed sämre effekt.

    Då tror jag också mer på att avgassystem.

    Men lycka till i velket fall!

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    ta och kolla i bilsport 2010 14/15. så det gör ingen skilnad var i från har du fått det ???? i alla bilar jag har haft så har jag monterat sportfilter och det gör en skillnad . en som inte använder pappers filter nå mera i livet

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av boster Visa inlägg
    ta och kolla i bilsport 2010 14/15. så det gör ingen skilnad var i från har du fått det ???? i alla bilar jag har haft så har jag monterat sportfilter och det gör en skillnad . en som inte använder pappers filter nå mera i livet
    Så klart finns undantag , men det är fortfarande bilsport vi talar om.

    På en turbobil kan det säkert göra mer skillnad.
    Men lika förbaskat renar det sämre än orginal pappfilter.
    Ser man sedan på det test "foffa" gjorde på olika filter i det gamla forumet så var saken klar.
    Ingen annat än oginalfilter i orginalboxen var egentligen prestandahöjande.
    Sportfilter kunde ge mer toppeffekt men ytterst lite.

    Instämmer så att säga i kören , lägg pengarna på annat än just filter.


    En som oftast alltid kör orginal eller liknande pappfilter numer.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Vill man byta filter så varsågod, jag har gjort det men troligen haft tur att min lmm är hel fortfarande.
    Känner flera kompisar som har öppet filter osv som fått byta lmm.

    Vill man spendera pengar på ett chip som troligen inte ger någon effekt merän några Hk så varsågod.
    Man kan lika bra kolla så man har rätt lufttryck i däcken, tömma bilen på skit så får man samma effekt.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citat Ursprungligen postat av VWGolIV Visa inlägg
    Vill man byta filter så varsågod, jag har gjort det men troligen haft tur att min lmm är hel fortfarande.
    Känner flera kompisar som har öppet filter osv som fått byta lmm.

    Vill man spendera pengar på ett chip som troligen inte ger någon effekt merän några Hk så varsågod.
    Man kan lika bra kolla så man har rätt lufttryck i däcken, tömma bilen på skit så får man samma effekt.

    Nu gäller detta framförallt insatsfilter som trådskaparen pratar om!

  17. #17
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av boster Visa inlägg
    ta och kolla i bilsport 2010 14/15. så det gör ingen skilnad var i från har du fått det ???? i alla bilar jag har haft så har jag monterat sportfilter och det gör en skillnad . en som inte använder pappers filter nå mera i livet
    Så tror du effektökningen kommer ifrån de fantastiska egenskaper som det öppna filtret har eller att något stolpskott har placerat orginal filter/filterbox på sämsta möjliga sätt...?

    Sedamera så handlar tråden inte om en mkV utan om en mkIV som inte har den minsta restrektiv luftfilterbox och en sugmotor...

    Jämför inte äpplen med päron...


    .

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Så tror du effektökningen kommer ifrån de fantastiska egenskaper som det öppna filtret har eller att något stolpskott har placerat orginal filter/filterbox på sämsta möjliga sätt...?

    Sedamera så handlar tråden inte om en mkV utan om en mkIV som inte har den minsta restrektiv luftfilterbox och en sugmotor...

    Jämför inte äpplen med päron...


    .
    om det är en turbo eller en sugmotor så är ett insatsfilter typ sport bättre än ett orginal och nu vilken bil det sitter i en mk1 mk2 mk3 mk4 mk5 mm . för motor behöver luft den ska få andas tänk dig själv att andas i genom ett pappers filter eller i genom något som går lättare då skulle du vara mindre ansträngd och orka mera
    så Jämför inte äpple med päron / papperfilter mot sportfilter

  19. #19
    Exelon
    Gäst
    Har haft en IV med den där traktormotorn och jag måste hålla med ovan, lägg pengarna på annat. Du kommer inte att få mer fart i den motorn. Med ett chip kanske du får 10 hästar om du har tur. Gör som VWGolIV skrev tror det gör större skillnad än ett chip.
    Sen beror det säkert på vilken typ av filter du söker efter, tror inte ett insats sportfilter gör ett dugg i en orginalmotor, inte heller ett öppet om inte det är ljudet du söker(det blir nog svårt att överrösta det där motorn).
    Så lägg pengarna på en billig IV gti den går lika billigt som 2.0 med rätt fot och är bra mycket bättre bil med mer fart i.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citerar VÅran FAQ

    Det här är en jämförande test av två "insats" luftfilter i orginalboxen.

    Skälet till att det blev insatsfilter är att på vägtesten som gjordes innan denna bromsning visade att "openair" filtren tappade markant effekt när det blev varmt i motorrummet. Många köper openair filter mm utan att jämföra sugytan mot orginal pappfilter som 9/10 är större än tex de flesta sportfilter.

    Nu skriker säkert många att mitt xxx filter är mycket större än orginal. Men då säger jag ..har du mätt storleken på cellerna tex orginal

    Orginal pappfilter kan ha 70 celler 40mm höga x 2 (för en cell har två sugväggar).

    Sportfiltret har ofta ca 20-25 celler som är ca 15mm x2 höga.
    Cellstorlek x antal x bredd = sugyta

    Så om man jämför det med ett xxx sportfilter till orginalboxen så ser man direkt att sportfiltret har
    mycket mindre yta.

    Något som är sant med flera sportfilter är att det flödar "lättare" än orginalfiltret MEN DET GÄLLER BARA OM YTORNA ÄR LIKA STORA. Så orginalfiltret lever på att det har en stor sugyta medans sportfiltret klarar sig med mindre yta pga lättare genom flöde. Sen finns det komponenter i Vw MK4 som inte gillar smeten man ska ha på sportfiltret vid den årliga ttvätten.
    Om inte Luftmasse mätaren dör av smuts som sportfilter i regel brukar släppa igenom lättare så brukar den dö av oljan som man ska ha på filtret efter tvätt.

    Filter ska ej rengöras dom ska bytas om man inte vill byta L-M a´ 3000:-

    Här är några accelerations mätningar gjorda av P.E Ståhl och en motorbromsning som är gjord av MTE med ROTO-TEST utrustning som mäter på drivaxlarna.

    TEST 1 80-120kmh på högsta växeln med 2 personer i bilen och fulltank.

    Orginal snitt 11.65sek
    Populärt sportfilter snitt 11.82sek

    40-90kmh på 2an

    Orginal snitt 5,105sek
    Populärt sportfilter snitt 5,357

    Bromsningen är gjord mellan 4000-6000varv där tillverkaren hävdar att det skall ge 5-8HK mer än orginal insatsfilter.
    Resultatet blev ~ 1.5HK och 2,2NM MINDRE vid 5500v i motorn än orginalfiltret
    räknat med xxxkw x 1.36 + 10% transmissions förlust.

    Bromsningen är gjord på hjulaxeln med nya filter.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin