Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    ett chip med tändkurvan anpassad för bränslekvaliten i detta land.. 95/98/99 oktan, istället för 90 oktan, gör märkbar skillnad även på en sugmotor.

    att motorstyrningen sedan går ifrån sina standard 14.7 i afr vid fullgas, där den går "renast", och ner till 13.2 afr där max effekt finns att återhämta på en konventionell bensinmotor, gör även det en märkbar skillnad.

    jag kommer inte ihåg på rak arm vilken kamaxel som sitter i motorn ifråga..
    men jag laborerade en hel del med en liknande spis i bruksbilen som i dagsläget är en ådi.. 7 olika VAG-kamaxlar testades tillsammans med ställbart kamdrev, och till slut fann jag en klar favorit som ökade effekten ~15hk över hela registret samt bottenvridet en hel del, UTAN att gör avkall på omkörnings-egenskaperna.
    (denna fick dock justeras nogrannt med justerbara kamdrevet för att hitta det perfekta läget)

    från början drog bilen 0.82 liter blandad körning, vid 3 fulltankningar, och nu när allt är injusterat så åker jag på 0.53 liter blandad körning, och karaktären på motorn är ruskigt skön jämfört med hur den betedde sig orginal.

    enda ändringarna är kamaxeln, kamdrevet, denso iridium tändstift, samt optimerad tändkurva.
    vad jag ville komma fram till var iaf.. ett chip gör skillnad.. å rätt kamaxel gör ÄNNU mer skillnad, långt mer än ett avgassystem, utan att för den delen försaka soppaekonomi eller körbarhet, tvärtom.. kamaxeln finns att hämta på närmaste skrot för en kostnad av ~200kr å 10 minuters skruvande.

  2. #22

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Jonas Mårtensson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    55
    Ja ett chip ska inhandlas, filter kan jag hoppas över.
    Men jag tänker inte byta till ett större avgassystem. Vill inte att bilen ska låta en jävla massa.
    Jag kan ju återkomma när jag har chipat bilen så ser vi om det blir någon skillnad.

    Och jag ska ju som sagt inte vrål trimma den.
    Hade jag velat ha en rolig bil som man kan leka med so hade jag så klart köpt mig en GTI.
    Men jag tror att jag låter motorcykeln vara leksaken =)

  3. #23
    polomannen
    Gäst
    Alltså det är väll upp till han om han vill chippa sin sug motor.

    Jag har lämnat in min bil och jag var nöjd efteråt-med sport filter så ger den piggare respons än förut.

    Du har även racimax som kan chippa åt dej.
    http://www.racimax.com/

  4. #24
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av R-Jonas Visa inlägg
    Jag kan ju återkomma när jag har chipat bilen så ser vi om det blir någon skillnad.
    Klocka bilen före/efter chippning på samma sträcka. Starta på 1500rpm och ge full gas, starta tidtagningen när du passerar 2000rpm och stanna klockan när du passerar 6000rpm.

    Så ser du hur många % effektökningen det gett...

    ...eller om du har en perfomencebox så fungerar det med...

    .

  5. #25

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Jonas Mårtensson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    55
    Tack för tipset polomannen =)

    Jag lovar att klocka bilen Thomas =)

  6. #26

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Jonas Mårtensson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    55
    En fråga till.
    Jag SKA byta till ett sport luftfilter (insats)
    Men ska jag köpa ett JR filter från www.bsr.se eller ska jag köpa ett SF Sprint filter från www.streetside.se

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Finns ju även Greenstuff eller K&N Det skulle jag satsat på...

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    jag har provar många olika filter simota/k&n/pipercross/jr/dragon m.m men det jag fastna för var JR

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    ett chip med tändkurvan anpassad för bränslekvaliten i detta land.. 95/98/99 oktan, istället för 90 oktan, gör märkbar skillnad även på en sugmotor.

    att motorstyrningen sedan går ifrån sina standard 14.7 i afr vid fullgas, där den går "renast", och ner till 13.2 afr där max effekt finns att återhämta på en konventionell bensinmotor, gör även det en märkbar skillnad.

    jag kommer inte ihåg på rak arm vilken kamaxel som sitter i motorn ifråga..
    men jag laborerade en hel del med en liknande spis i bruksbilen som i dagsläget är en ådi.. 7 olika VAG-kamaxlar testades tillsammans med ställbart kamdrev, och till slut fann jag en klar favorit som ökade effekten ~15hk över hela registret samt bottenvridet en hel del, UTAN att gör avkall på omkörnings-egenskaperna.
    (denna fick dock justeras nogrannt med justerbara kamdrevet för att hitta det perfekta läget)

    från början drog bilen 0.82 liter blandad körning, vid 3 fulltankningar, och nu när allt är injusterat så åker jag på 0.53 liter blandad körning, och karaktären på motorn är ruskigt skön jämfört med hur den betedde sig orginal.

    enda ändringarna är kamaxeln, kamdrevet, denso iridium tändstift, samt optimerad tändkurva.
    vad jag ville komma fram till var iaf.. ett chip gör skillnad.. å rätt kamaxel gör ÄNNU mer skillnad, långt mer än ett avgassystem, utan att för den delen försaka soppaekonomi eller körbarhet, tvärtom.. kamaxeln finns att hämta på närmaste skrot för en kostnad av ~200kr å 10 minuters skruvande.
    Jag har själv erfarenhet av att chippa en sugmotor och håller med om att det kan bli märkbar skillnad i effekt/vrid och lite bättre förbrukning. Men du hävdar att du har sänkt förbrukningen med 35 % med ditt fix vilket är otroligt.

  10. #30

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Jonas Mårtensson
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    55
    Jag har oxå kört med en hel olika filter men jag tänkte testa ett JR filter =)

    Även jag har chippat sugmotor förr.
    Tex min gamla eclipse som chippades på Ts-motorsport och det blev en jävla skillnad.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin