Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40
  1. #1
    haaga
    Gäst

    Svajande/ojämnt laddtryck i Golf IV 1.8T GTI, vad kan felet vara?

    Hej! Jag har nyligen köpt en Golf IV 1.8T GTI årsmodell -01. När jag gasar på så känner man hur turbon först laddar till rejält för att sedan svaja i laddtryck resten av registret. Bilen gör likadant på alla växlar (har inte testat dra ut den ordentligt på 1:an) oavsett varvtal. Bilen är enligt tidigare ägaren chippad på BSR men det hade han inget kvitto på. Men att den går bättre än orginal känns i alla fall tydligt. Jag undrar vad det är som kan orsaka detta svajande drag?

    När jag köpte bilen satt det öppet sportluftfilter på samt öppet luftfilter till till vevhusventilationen. Finns det risk att det kan skada bilen så jag borde byta till orginal? Tycker personligen om när det dumpar lite igenom filtret...

    Är väldigt tacksam för svar då jag inte har mycket erfarenhet själv.

    Tack på förhand!
    Jerry

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    öppet filter brukar förstöra luftmassemätaren, kostar ca 2000 att köpa ny

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Testa att koppla ur LMM och se om problemet kvarstår..kör dock inte för hårt eller för länge med urkopplad LMM.
    Annars går det att kolla om LMM ger rätt värden.

  4. #4
    haaga
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Åkesson Visa inlägg
    öppet filter brukar förstöra luftmassemätaren, kostar ca 2000 att köpa ny
    Okej har faktiskt hört det innan så kanske borde sätta tillbaks original då...

  5. #5
    haaga
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Testa att koppla ur LMM och se om problemet kvarstår..kör dock inte för hårt eller för länge med urkopplad LMM.
    Annars går det att kolla om LMM ger rätt värden.
    Okej men inte köra för hårt? Det är nästan bara vid full gas som laddet svajar... Så jag ska inte dra full gas några gånger och se om problemet kvarstår?

    Tackar för snabbt svar!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Jo men du behöver ju inte ligga i 300 i 45 minuter. Du borde märka ganska fort om det "löser" problemet.

    Det datan kommer göra är att köra på fasta värden istället för ett rörligt värde.

  7. #7
    haaga
    Gäst
    Okej ska testa detta då. Återkommer med svar så fort jag testat!

  8. #8
    haaga
    Gäst
    Nu har jag testat och det verkar som det var felet. Bilen drog jämnt och fint så hoppas att det inte bara var en slump att den gjorde de precis när jag kopplade ur den. För bilen har någon gång innan dragit jämnt under några uppväxlingar för att sedan börja svaja igen som vanligt.

    Men om det nu är felet, ska jag byta LMM då?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Svar ja.
    En ny borde kosta ca 1000 - 1500kr beroende på vilken motor kod du har.

    Testa att koppla in den igen och kör en repa och se om felet är tillbaka .

  10. #10
    haaga
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Svar ja.
    En ny borde kosta ca 1000 - 1500kr beroende på vilken motor kod du har.

    Testa att koppla in den igen och kör en repa och se om felet är tillbaka .
    Har kört en stund och det känns faktiskt som den drar jämnt hela tiden. Är problemet löst nu då eller borde jag byta den ändå?

    Har du någon kunskap om vart man borde lämna in bilen om man vill ha "steg 3" så småningom? Autotech eller BSR som exempel?

    Är verkligen tacksam för hjälpen

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Är du tveksam och ska köra trimmad motor så byter du LMM.

    Steg 3 har jag ingen aning om (Kör N/A) men sök på forumet så lär du hitta massa på det ämnet.

  12. #12
    haaga
    Gäst
    Okej kanske lika bra att göra det då, men om jag skulle fortsätta köra ett tag som den e nu, tror du det skadar bilen? Om den ibland skulle gå svajande och ibland riktigt?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Det som händer när en LMM ger fel sigenl/Värde är att motorns ECU kan blanda luft och bränsle fel.

    Tex: LMM ger signal att det går 200L luft in i motorn per minut men igentligen så går det in 400L.
    ECU´n (datan) ger då bara på bränsle för 200L.
    Hur får man nåt att brinna utav bara helvete? Jo tillsätt mer luft (Blåsa på glöd tex)..dvs din motor kommer elda upp sig själv innefrån (Brända ventiler , defekta kolvar mm)

    Ex ovan är inte precis utan bara ett exempel....så inte klaga=)

  14. #14
    haaga
    Gäst
    Oj det låter inte så roligt... Ska nog ta o byta den för säkerhetsskull då! Borde jag ställa bilen med en gång eller kan man köra lugnt med den tills jag får köpt en ny?

    Måste säga att det känns verkligen som experthjälp så tack igen!

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Kör du som folk och inte gasar en massa så är det ingen fara men skaffa en ny inom en snar framtid är mitt råd.
    Har sett bilar och haft sönder bilar med defekta LMM.

    Ingen fara.

  16. #16
    haaga
    Gäst
    Okej bra! Har beställt en ny LMM idag så hoppas allt är som det ska sen!

    Om det inte skulle funka som det ska, är det bara att skriva här igen eller? :P

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Självklart =)

  18. #18
    haaga
    Gäst
    Hej igen! Jag får förmodligen den nya luftmassemätaren imorgon... Är det något man ska tänka på när man byter den? Eller är det bara att koppla ur och koppla in den nya? Får ursäkta om det kanske är dumma frågor... :P

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Bara att byta. Se bara till som du inte får in massa skit i den nya utan håll den så ren du bara förmår.
    Sen måste du KANSKE nolla felminnet iom att du kört utan sladden i.

  20. #20
    haaga
    Gäst
    Ja okej det låter ju bra!
    Bilen har däremot aldrig visat någon felkod så antar att jag slipper det... :P

    Så återigen tack för hjälpen! Bara att hoppas på att bilen vill gå som den ska imorgon då

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin