Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    polo_td
    Gäst

    Byta framruta på en polo med list.

    Hej
    Jag skulle behöva lite hjälp av någon vänlig skäl att byta ruta på min bil.
    Har aldrig gjort detta så är osäker på hur man skall gå till väga.

    Kan någon i GBG regionen tänka sig att hjälpa mig???

    thomas

  2. #2
    polo_td
    Gäst
    Någon finns det väl?

  3. #3
    Barbapappa
    Gäst
    Vad för Polo har du, årsmodell, alla har ju list i nån form!

    Som anställd hos en bilglasgrossist kan jag ju undra varför man inte låter nån bilglasmästare som kan (har verktyg och lim, primers, aktivatorer mm) sånt lösa det, gött att få en bil som inte läcker och att rutan sitter fast och inte går sönder mm. Kan rekommendera nån vettig i ditt område om du inte vet vem som gör sånt. ;-)

    Men måste du göra det själv och inte har en alldeles för antik Polo så är ju rutan limmad med pu-lim, då får du skära ut rutan med nån form av skärtråd, försök spara den gamla limbädden... Är det så att du får av limbädden så mycket att plåten syns så får du ha en primer (för bilglasbruk givetvis) och stryka på innan limmet ska dit. Sen får du ta din nya ruta och 'aktivera' den, detta gör man för att limmet ska hugga bättre, man lägger på en aktivator på glaset där limbädden kommer att hamna. Sen tar du fram ditt lim, detta ska vara avsett för bilglas det går inte med vilket skit som helst, applicerar detta på antingen rutan eller karossfalsen där rutan ska vila. Sen klämmer du dit grejerna och ser till så att limmet är i kontakt med rutan hela varvet runt, sen låter du grejerna torka så länge som limtillverkaren tycker minst...

    Inga lätta grejer på alla bilar det här, och så värst billigt är det oftast inte heller, bara material utan glas är rätt dyrt t.o.m. ;-)

  4. #4
    polo_td
    Gäst
    Hej och tack för svaret.
    Min bil är en 93a och den har det gamla systemet med bara list alltså inte pur-limmad.
    Hade den varit limmad så hade jag aldrig kommit på tanken att göra detta själv.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin