Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 54 av 54
  1. #41

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citat Ursprungligen postat av Eberlund Visa inlägg
    Du är inte ensam om att tycka att bedömningen var konstig iår.

    Pratat med minst två andra som tyckte att bedömningen var under all kritik bägge dom två tyckte jag hade självklara vinnarbilar i sina klasser men den bägge två besegrades av i mina ögon originalbilar.
    Citat Ursprungligen postat av fjadrik Visa inlägg
    Syndromet kallas " klubben för inbördes beundran"
    Det handlar inte om vilka som är med i Gtiklubben. Det är en väldigt liten del av Juryn på BR som är med i Gtiklubben, Dessutom så röstas det inom juryn så att det skall bli ett rättvist resultat. Personligen hade jag gärna sett att fler folk ifrån andra klubbar var med och bedömde då specialkunskapen då blir bättre. Alla kan inte allt om alla bilar, Inte ens i Juryn. Jag måste säga att jag vore förvånad över om alla var överens om vinnare, Både folk i uställningen och folk i Juryn har skillda meningar om vem som har "finast" bil då alla kollar på olika saker. Ang att Juryn bara går förbi alla bilar så har det att göra med att dom flesta som är med i Juryn går runt hela helgen och kollar in bilar även när det inte är utställning, På så vis vet man mer vilka bilar man skall kolla extra på och vilka som redan är "borta". Däremot är det helt omöjligt att kolla på alla bilar även om man hade velat, det finns helt enkelt inte tid för det. Så antingen är ni välkomma att komma med konkreta föslag eller helt enkelt ställa upp som Jury så skall ni se att inte är en dans på rosor.

    Jag skall inte gå in på enskillda fall, men jag kan tycka att det är bara att bita ihop och komma igen. Kanske vara intresserad av vad det var juryn inte fastande för så att man kan förbättra till nästa år och inte utgå ifrån att man skall vinna och bli sur när man inte gör det.

  2. #42
    Eberlund
    Gäst
    Jag vet att bedömning inte är den dans på rosor och att oavsett beslut alltid kommer få folk som är missnöjda. Jag tror heller inte att bedömningen har något med att göra om man är medlem i GTI-klubben eller inte.

    Dock har jag väldigt svårt att se att en original Scirocco med sänkningsats och BBS fälgar ska vinna pris i Scirocco/Corrado klassen med tanke på vilket utbud på grymma Corrados som råder på Bug Run.

    Sedan något som irritera mig var domarna attityd när man framförde sitt missnöje. Jag sa till dom att ni kan väl åt minstone prata med ägarna till dom intressanta bilarna i var klass.
    Deras svar: Vi har inte tid att leta efter varje ägare.
    Mitt svar: Jag stog vid min bil hela dagen och stog jag inte vid bilen satt jag i bilen.
    Deras svar: Jahaa....

    Jag fick en kommentar angående mitt missnöje av en person som värmde mer än ett pris från dessa domare hade gjort. Denna kommentaren kommer göra att jag återvänder till Bug Run nästa år igen. Jag vet att den personen finns här och säkert läser detta också. Jag vill åter igen säga tack till dig.

  3. #43
    Eberlund
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Puttski Visa inlägg
    Jag körde min i bromsbänken och fick resultatet 156 hk och 188 nm på hjulen.. lite konstigt då min motor ska leverera 150 hk och 188 nm orginal och min har gått 31700 mil. Enda som är gjort är moddad luftburk med sportfilter och simons avgassystem.

    Det får man garanterat inte så hög effekt utav.
    Detta beror på att en bromsbänk bara kan mäta vridet. Effekten räknar den fram genom att vrid x varvtal. Blir då avläsningen på varvtalet fel med 100-200 varv så kan det göra skillnader i effekten för då tror bänken att den vår maxvridet senare än den får i verkligheten och då blir max effekten högre också.

    Som du ser på dina siffror verkar vridet stämma.

  4. #44
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Måste få skriva av mig lite efter att ha läst era inlägg om bedömningen på Bug Run utan att diskutera specifika bilar...
    Själv har jag både varit med i juryn men även kammat hem priser på utställningen.

    Att "finaste bilen" inte vinner kan bero på flera saker för det är så att man dels försöker gynna bilar som inte vunnit tidigare om dom inte håller en så pass mycket högre klass att dom är självklara vinnare.
    En annan sak som många förlorar på är dom små retsamma detaljerna som tex. en ofärdig inredning (detta problemet hade vi bla. förra året då en mycket fin bil missade på just att vissa detaljer inte var klara och drog ner helhetsintrycket).
    Ytterligare en sak är att juryn har en stor erfarenhet av att bedöma bilar och ser ofta saker som många missar. Själv fick jag rådet en gång att "inte bli bländad av allt krom", dvs. att man ofta missar detaljer som drar ner bygget om man inte verkligen tittar noga på saker så som dålig passform eller nyanskillnader.
    Juryns arbete går ut på att finna bilar som ligger rätt i tiden, är nyskapande eller på andra sätt sticker ut från mängden lik väl som att hitta bilen i det absolut bästa skicket alltså mycket att ta med i beräkningarna!
    Som skrivits tidigare så sker arbetet med bedömningen under hela helgen så även om man inte upplever att juryn kollar på bilen så görs det kanske ändå...

    Nu finns det ju även problem som redan skrivits och juryn måste ju vara lyhörd för besökarnas och deltagarnas åsikter. Vet själv att det är svårt när det är så många fina bilar och så lite tid. Jag vet hur trött man är och hur lätt det är att bara fräsa till alla dryga utställare som ska skryta MEN man måste försöka koppla bort detta och ge alla en chans för man är ju inte mer än människa och kanske har man redan dömt en bil innan man kollat närmare!?

    En viktig sak för att krossa myten om "klubben för inbördes beundran" så uppmanas juryn till att i första hand ge priserna till bilar som inte ägs av jurymedlemmar MEN å andra sidan är juryns medlemmar folk med stor bilbyggarglädje och har ofta mycket fina bilar...

    Till slut vill jag i alla fall säga att även om det kan bli bättre är i alla fall jag glad att Bug Runs bedömning skiljer sig från många andra jippon i Sverige där det verkar primeras att hänga på så mycket plast som möjligt, ofta utan krav på passform och smak.
    Låt alla ta lärdom och som bilbyggare diskutera med juryn om varför man inte vann och på detta sätt komma igen med ännu bättre byggen i framtiden. Här måste jag ta VW GTi klubbens egen finastebiltävling som ett bra exempel där många tagit till sig av kritiken som vi domare framfört, byggt vidare och sedan stolt kommit tillbaka och visat upp resultatet!
    Som medlem i juryn finns det också mycket att göra så som att visa mer intresse och vara mer lyhörda likväl som att försöka påverka Bug Run för att få rätt förutsättningar för framtida bedömningar.

    Oj, detta blev långt och jag som har mer att skriva men nu får det räcka för en stund i alla fall!
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  5. #45

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Bra skrivet Patrik. Kan bara hålla med.

  6. #46
    Eberlund
    Gäst
    Håller med dig om många punkter bland annat att "inte bli bländad av allt krom". Passform och komplett bygge för ett högt helhetsintyck tycker jag själv är bland det viktigaste och framförallt så den röda tråden genom bygget. Jag säger inte att bilen med mest delar vinner. Däremot så tycker jag det är fruktansvärt fel att bedömma en bil som precis kommit från fabriken som ägaren knappt rört det han har rört påverkar inte passforemer eller kryper ni under bilen och kollar att sänkningssatsen ligger rätt i skålen?

    Detta talare emot att man ska ta lärdom av bedömningarna. Den lärdomen jag får av denna bedömning är att ge fan i att bygga/modifiera bilar för fabriken gör det bäst. Hur skulle Bug Run se ut med bara en massa originalbilar dom ingen vågar röra för att påverka passformen. Det tycker jag är charmen med bug run att se allas speciallösningar, kreativitet mm och det tycker jag de ska ha belönt av.

    Jury lyhörd. In my ass. Jag försökte komma med råd och tips men dom verka inte vara intresserade av råd och tips utan när jag kom med råd och tips så var det snarare attityden att "du vi kan detta bättre än du" och de börja försvara sig. Det jag skrev i mitt förra inlägg var bara en bråkdel som sas under det samtalet.

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Jag tycker att det var en bra mix på modiferade/stylade bilar och förfinade orginalbilar på Bugrun i år. Så jag vet inte vad du menar med att modiferade bilar inte vinner?

    Bara för att nämna några lite mer modiferade bilar som vann i år på BR mk3, mk4, bästa lack, passat, Wasserkühler. Sen finns det givigtvis många förfinade orginalbilar där man får gå närmare för att se allt som är gjort.

    http://www.bugrun.com/

  8. #48
    Eberlund
    Gäst
    Tror inte det är lönt att skriva mer då folk sitter och gissar på vad man skrivit.

    Jag har ingenstans skrivit att det inte var du fick att modifierade bilar inte fått pris. Jag har under samtliga mina inlägg diskuterat Scirocco 09:an som fick pris med en sänkningsats och BBS fälgar. Den tycker jag är totalt fel vinnare och det är den bilen jag skriver om hela tiden.

    Snälla i fortsättning läs vad folk skriver och gissa inte på vad jag skrivit.

    Att en äldre bil får pris i originalskick har jag absolut inget emot en en bil som är knappt ett år gammal och står i princip original ska fan inte kunna vinna. Kom inte på påstå att den bilen är renoverad till det skicket.

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    "Den lärdomen jag får av denna bedömning är att ge fan i att bygga/modifiera bilar för fabriken gör det bäst. Hur skulle Bug Run se ut med bara en massa originalbilar dom ingen vågar röra för att påverka passformen"

    Detta var det jag svarade på, då jag tolkade det som att du tyckte att modifierade bilar inte hade någon chans.

    Jag skall inte kommentera för mycket om bilen i fråga, men det händer ibland att bilar som juryn valt åker hem precis innan prisutdelning.
    Då får man snabbt leta fram den "näst bästa" bilen.

    Så du tycker att hela bugrun juryn och allt däromkring är kass för att det i EN klass blev ett orättvist reslutat enligt dig?

    Får man fråga vilken bil du tycker skulle ha vunnit?

  10. #50
    Eberlund
    Gäst
    Det citatet som du kommentera på hanvisade till just vilken lärdom man ska ta av att Sciroccon tog pris.

    Nej där var fler klasser som jag tycker var diskuterbara dock finns inte det mening att gå in i alla klasser. Tog ett fall som exempel och då valde jag det som jag tyckte var grövst. Vill du tvunget veta fler så kan jag nämna Golf MK5 t.ex.

    En bil som jag gick och drägla på och tyckte var en solklar vinnare var en Röd flakelackerad Corrado. Snygg insida och framförallt en utsida som verkligen fick en att haja till. I mina ögon outstanding i den klassen.

  11. #51

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Misstänkte att du skulle säga den bilen. Kollade du vekligen in lacken på den corradon? Jag menar om du kollade på lackjobbet?

    Vi kan sammanfatta med att det finns en del åsikter om vilka bilar som skulle ha vunnit. Vilket är helt naturligt i min mening?
    Har du några konkreta förslag på något som juryn kan göra bättre så är jag idel öra?

  12. #52
    Eberlund
    Gäst
    Mitt mest konkreta förslag som jag försökte säga till Juryn i år är att om ägaren finns i närheten. Prata med människan. Ge han två minuter att berätta om bilen. Som domare kan man omöjligt vara expert på alla bilar och det är så lätt att missa saker som är gjort vilket en bygger hinner upplysa på två minuter. Det man inte hinner säga på två minuter är inte värt att säga om bilen.

    Nu menar jag inte att man ska fråga alla bilägare men går man in i ett fält med golf femmor så kan man ganska snabbt räkna ut vilka bilar som är tänkbara vinnare. Dessa bilägare ska man prata med.

    Sedan det viktigaste av allt som jag verkligen hoppas är att en domare måste kunna koppla bort sin personliga smak. Ens personliga smak får inte lov att spela roll.

    Nu har jag inte sett hur domarprotokollet ser ut men protokollets utformning påverkar väldigt mycket på hur en person kollar och bedömer bilen.

    Sedan tycker jag att inredning är en sak som ska alltid bedömas så noggrant som möjligt. För det är här man skiljer agnarna från vetet. Ser en bil helt otroligt bra ut utvändigt men är original invändigt så ska en bil som bil med lite sämre passform på t.ex. kjolpaket vinna om den har en ombyggd och väl-byggd inredning (observera behöver inte vara felfri) för i inredning är det alltid Custom som gäller. Finns inga färdiga inredningar att beställa som man kan göra med ett kjolpaket. Därför ska en ombyggd välbyggd inredning bedömas högre än en välbyggd utsida.

    Sen ska man inte gå leta efter felfria bilar och belöna dom man tycker är felfri innan en bil som är mer custom men med några fel på. Finns inga felfria bilar. Ofta så är det att ju mer custom ju mer fel kan man hitta det följer naturligt med vart annat. Risken för fel och missar ökar ju mer man gör på bilen.

    Sen som jag skrev i ett tidigare inlägg så är helhetsintrycket och den röda tråden genom bygget som ska väga högst.

  13. #53
    onk
    Gäst
    Om juryn kopplar bort sin personliga smak, hur ska den då kunna kora vinnare i någon klass?
    Förklara gärna det för mig.

    Det kan inte vara så att du känner han som äger den röda corren eller tom är han själv och därför är lite allmänt irriterad över att den inte vann?

    Var med i juryn första gången i år och det var flera ggr jag tappade bort dom andra, så att säga att vi gick i en klunga hela tiden är helt fel.
    I flera klasser hade vi väldiga meningsskiljaktigheter så att luftkyldsfolket fick vara med och bestämma till slut.
    Många av bilarna på bugrun har inte på en utställning att göra om man kollar på skicket, så man får göra det bästa av situationen.
    Själv förespråkar jag ett schysst stuk framför en perfekt finish, men det är klart , är det utställning så är det utställning.
    Just den röda corren så var den inte min stil för fem öre, men framför allt kändes den inte färdigbyggd vill jag minnas vi diskuterade.

    Hur som helst, det var riktigt kul att gå där och gör det gärna igen.
    Det är bara att gå med i gtiklubben och anmäla sig för juryduty så kan vi få ännu vildare diskutioner nästa år

  14. #54
    Eberlund
    Gäst
    Hejsan!
    Nej jag är inte den som äger corren. Jag är ägare till en röd Passat. Idag vet jag vem killen är men det visste jag inte då. Jag träffa honom första gången på SCF Kristianstad den 17 Juli. Och det är inte därför jag tycker hans bil skulle vunnit. Där är många corrados jag kan rabbla upp som skulle vunnit före den Sciroccon som vann. Jag hår åsikter om Passatklassen också men jag har medvetet valt att inte diskutera den klassen då jag kommer ses som partisk i den klassen. Scirocco/Corrado klassen kan jag vara opartisk.

    "Själv förespråkar jag ett schysst stuk framför en perfekt finish, men det är klart , är det utställning så är det utställning."

    Just detta jag menar att man måste koppla bort den personliga smaken. En domare måste kunna kolla på bilen och kolla vad som gjorts och hur det är gjort. Sedan om man själv gillar det eller inte är en helt annan femma. Kreativitet i samråd med kvalitet ska alltid vara det som prisas högst.

    Om vi tar ett exempel. Lukas Kooz nya Eclipse. Det är ingen bil som tilltalar mig på något sätt men skulle jag bedöma den så sklulle den få pris av mig pga det jobb, kreativitet, lyckande med röd tråd genom bygget, samt kvaliten som bygget håller och framförallt allt som är custom och custom med klass.

    Hoppas du förstår vad jag menar med att en domare ska koppla bort sin smak.

    Jag ställer upp mer än gärna upp som domare på BR nästa år om ni vill ha mig och mina åsikter.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin