Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Niklas Carlsson
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    22

    Köpråd Golf R32 MkV

    Har funderat ett tag nu på att byta ut min Focus ST mot nåt lite roligare. Är lite trött på framhjulsdrift, och efter en provkörning av nya Golf R så har jag nu bestämt mig för en R32 Mk5. Men jag är lite nyfiken på om det är nåt speciellt man ska kolla efter, några vanliga fel eller brister? Dyr att äga? Alla synpunkter är välkomna.

    Är medveten om att bensinförbrukningen är ganska hög med tanke på V6:a och fyrhulsdrift, men det gör mig inte så mycket

    Sen funderar jag på om man ska satsa på en med DSG-låda eller köra på manuell?

    Har även läst om att det finns nån typ av uppgraderingsbox till haldex-systemet, finns den till R32 Mk5?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av -Niklas- Visa inlägg
    Har även läst om att det finns nån typ av uppgraderingsbox till haldex-systemet, finns den till R32 Mk5?
    http://www.ace-competition.com/index...e=haldex&gen=2

    .

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Pierre Thorsell
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    218
    Angående växellåda så råder jag dig att provköra en bil med DSG-låda om du inte provat en förut så att du har en uppfattning om båda lådorna. Jag var helt inställd på manuell låda men sedan provkörde jag en DSG ovch blev helt såld. Nu längtar jag dock tillbaka till manuell

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Arne Karlsson
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    52
    Tvekade också lite inför DSG vs manuell men efter att till slut ha fått prova en manuell så var det verkligen ingen tvekan . Manuell tycker jag ger överlägsen känsla och (drift)kontroll på vintern + då motorn är mycket bottenstark och snäll så man behöver verkligen inte växla mycket - om man inte vill. Dock var mauell mycket ovanligare än DSG då jag letade bil... DSG är ju också en sak till som kan krångla.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Jag är är orolig för vad det kostar när bilen har gått 15 - 16 tusen mil och DSG:n börjar krångla. Sen vill jag ha en manuell inte en automat jag får välja växelvarvtal på. Tycker fortfarande känslan är just automat så manuell för mig blev det. Grymt nöjd med bilen annars. Ligger på ca 1.1 blandad lagom hård högerfotskörning. Perfekt bruksbil tycker jag.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Niklas Carlsson
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    22
    Tackar för de snabba svaren.
    Provade ju DSG-lådan på Golf R:en jag testade förut. Ganska kul och väldigt skönt med automatläge, men jag tror jag kommer tröttna på det i längden. Är nog roligare med manuell.
    Nåt annat man ska tänka på när man letar R32? Vad ligger servicekostnaden på?

    Smurfen: 1,1 är ju riktigt bra med tanke på att jag brukar snitta 1,3-1,4 med Focusen. Men det kanske hänger på hur man kör också... :P

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Pierre Thorsell
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    218
    Jag ligger också på ungefär 1,1 med min. Servicen är inte speciellt dyr, tror jag betalade 2000-3000 sist. Det som drar iväg är var 6000:e mil då oljan i Haldexen ska bytas och i mitt fall även i DSG-lådan.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Jo visst gör det så. men inte kör jag speciellt lugnt med min. Landsväg så kom jag ner till under 0.8 så jag är helnöjd. Nu borde det kunna bli ännubättre med Pipercross insatsfilter. ny olja och stift. Borde ge en lite bättre förbränning då originalfiltret var svart som sotarn själv.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Niklas Carlsson
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    22
    Okej, då verkar det ligga på ungefär samma nivå som Focusen. Betalade lite över 3.000 för senaste servicen... Då får jag bara hoppas att jag hittar en bil med rätt utrustning snart, vill byta innan vintern kommer så man kan ha lite kul i snön

    Tackar för alla utmärkta svar!

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Så nu kommer det rulla ännu mer R32 MKV i Eskilstuna.
    I fredags ute på barvarakan var vi en svart manuell. Min blåa och en vit MKV R32. Familjefest.. Vilken färg är du ute efter? vilka planer och vilken utrustning vill du ha.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Niklas Carlsson
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Smurfen Visa inlägg
    Så nu kommer det rulla ännu mer R32 MKV i Eskilstuna.
    I fredags ute på barvarakan var vi en svart manuell. Min blåa och en vit MKV R32. Familjefest.. Vilken färg är du ute efter? vilka planer och vilken utrustning vill du ha.
    Ja, har sett att det finns ett par stycken redan. Men har drömt om en sån här så länge och nu börjar de komma ner i lagom prisnivå. Jag är ute efter en svart femdörrars med den mesta utrustningen. Väldigt sugen på skalstolarna, men de verkar ovanliga. Sen vill jag ha stora stereon som jag kan koppla in ipod/iphone i. I övrigt så vill jag ha den vanliga "lyxen", farthållare, elspeglar, elhissar, gärna taklucka och multifunktionsratten. Egentligen allt man kunde få från fabrik, så jag hoppas det dyker upp nån sån till salu snart.
    Planer har jag väl inte så mycket, hänger på hur mycket pengar man kan spara ihop. Men tona rutorna är första prio, sen blir det kanske nya fälgar och ett sportsystem. Ska dock försöka spara ihop till en sån där uppgraderingsbox till haldex-systemet så man kan ha lite kul med bilen också

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Låter mycket skoj. Skall bli skoj att se vad som händer i framtiden för dig..

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Niklas Carlsson
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Smurfen Visa inlägg
    Låter mycket skoj. Skall bli skoj att se vad som händer i framtiden för dig..
    Japp, får väl säga detsamma. Du lär ju också ha lite planer. Kanske får styra upp en R32-träff i närheten när jag skaffat min också

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Jo lite planer finns. men då det bara är min bruksbil så blir det inte så mycket. Krutet läggs på busbilen. Denna skall ju tanten kunna köra runt i oxå. Självklart borde vi styra upp en R32 träff.

  15. #15
    bopra
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av -Niklas- Visa inlägg
    Har funderat ett tag nu på att byta ut min Focus ST mot nåt lite roligare. Är lite trött på framhjulsdrift, och efter en provkörning av nya Golf R så har jag nu bestämt mig för en R32 Mk5. Men jag är lite nyfiken på om det är nåt speciellt man ska kolla efter, några vanliga fel eller brister? Dyr att äga? Alla synpunkter är välkomna.

    Är medveten om att bensinförbrukningen är ganska hög med tanke på V6:a och fyrhulsdrift, men det gör mig inte så mycket

    Sen funderar jag på om man ska satsa på en med DSG-låda eller köra på manuell?

    Har även läst om att det finns nån typ av uppgraderingsbox till haldex-systemet, finns den till R32 Mk5?
    Efter att jag haft bilen i två månader så kan jag rekommendera den om man inte är rädd för hög bränsleförbrukning.
    Jag snittar 1,25 i blandat körning i lagom hög tempo, på landsvägen drar den runt litern. Jag tycker det är ok med tanke på att Corrado VR6 som jag har haft hade samma förbrukning men vägde 300 kilo mindre och hade mindre motor.

    Valet mellan en manuell och DSG?

    Jag var inne på att köpa en manuell men fick ett riktigt bra pris på en R32:a med mycket utrustning och DSG. Jag har inte ångrat det valet och saknar inte den manuella lådan. Tycker dessutom att den passar bra till en bruksbil och Launch Control ska inte underskattas heller.

    Vanliga fel och brister?

    Jag har inte haft bilen så länge men jag kände tidigare brukare och de hade inga problem med bilen heller MEN se upp med lacksläpp och rost i framskärmar då det är flera bilar som jag har sett som har haft problem med det, annars så är den en bra bil med en karisma som de flesta nya bilar saknar tycker jag.

    Lycka till med ditt bilköp!

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Niklas Carlsson
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    22
    Tackar för det! Men rost på framskärmarna borde ju täckas av rostskyddsgarantin?

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2009
    Namn
    Pierre Thorsell
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    218
    Angående problem så har jag endast fått byta två saker på min. Köpte den vid 6000 mil och den har nu gått drygt 8000, har fått byta en luftmassemätare samt blinkersspaken pga krånglande farthållare. Vad jag vet har det inte krävts några reparationer av föregående ägare.

  18. #18
    bopra
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av -Niklas- Visa inlägg
    Tackar för det! Men rost på framskärmarna borde ju täckas av rostskyddsgarantin?
    Nix! Bara om det är genomrostat och lackgarantin gäller i tre år.

  19. #19
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av bopra Visa inlägg
    Nix! Bara om det är genomrostat och lackgarantin gäller i tre år.
    Innefrån!!

    / Per

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Håkan Lindahl
    Ort
    Landsbygden
    Inlägg
    153
    Min 05:a 1.6FSI på 9900mil är inne nu för omlackning av dörrar o tröskel på garanti.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin