Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    henkesjorud
    Gäst

    extra olje kylare mk2

    tjena tjena.
    nån som har bra tips på hur man får delar till att sätta in extra olje kylare och var man pluggar in dom prylarna.
    har kollat lite olika saker men jag får inget helhets begrepp på det. har även försökt att kolla era tidigare taggar men hittade inget. bilen är gti - 87 16v kr motor å jag tycker den blir varm fort när man glider i stan nu när det är riktigt varmt. fläkten går stup i ett, kanske inget dåligt men det borde ju vara bättre med inte hela tiden. hha ha ah
    gärna många sköna svar tack
    mvh

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Köp en tunn våffeladapter och montera mellan oljefiltret och vatten/oljekylaren. Sen behöver du en luftkyld oljekylare och slangar. Finns att köpa från trendab.

    Jag byggde om och körde utan vatten/oljekylaren och då fick jag ner temperaturen betydligt!
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Om du kör "normalt" med bilen så ska original kylsystem räcka att kyla bilen. Kolla så att termostaten öppnar som den ska och att kylflänsarna i kylet är hela.

    När det gäller oljekyl så skaffa en våffeladapter, oljekyl och slangar enligt ovan. Jag har mitt oljekyl monterat i frontplåten bakom grillen.

    Om du utöver detta vill ha ner tempen ytterligare så kan du montera en termostat som öppnar tidigare, vid 70 grader mot originalets 85 (tror jag det är).

  4. #4
    henkesjorud
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Om du kör "normalt" med bilen så ska original kylsystem räcka att kyla bilen. Kolla så att termostaten öppnar som den ska och att kylflänsarna i kylet är hela.

    När det gäller oljekyl så skaffa en våffeladapter, oljekyl och slangar enligt ovan. Jag har mitt oljekyl monterat i frontplåten bakom grillen.

    Om du utöver detta vill ha ner tempen ytterligare så kan du montera en termostat som öppnar tidigare, vid 70 grader mot originalets 85 (tror jag det är).
    tack för alla bra tips!! termostaten bytte jag för ca en månad sen, till en sommar termostat men tycker ändå att den blir varm för fort. men jag ska nog pröva en extra kylare åxå. kanske kan vara en bra ide att köpa en ny vanlig kylare med för dom tappar väl effekt efter ett antal år dom med. ha ha

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    En början om man inte vill hålla på med extra oljekylare är att montera en 80-84graders termostat och byta till en stor kylare. (675mm bred) kostar ca 1500kr då får du mycket bättre kylning.

    Sen kan man också byta kylfläkt till en dubbel från Seat Toledo.

    Ett annat tips kan vara att montera ett relä som man kopplar så att man kan köra fläkten manuellt i stan, så kör jag när det blir kökörning.
    Senast redigerad av razer den 2010-06-06 klockan 19:11.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  6. #6
    henkesjorud
    Gäst
    nice!!! passar kyl-fläkten från toledon rakt av eller måste man sjystera med en massa maskiner å sånt som kräver garage?? Ny kylare eller liknande? Kanske kan passa bra för jag måste ändå byta fläkt den låter fruktansvärt illa.. Vet inte om det är nå kullager eller liknande men det knastrar å lever om på allvar. ha ha men den fukar bra för tempen sjunker fort när den drar i gång. dock rätt pinsamt. det där relät,, är det nått som man kan hitta på mekonomen eller liknande?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin