Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Gamla gula Koni var man tvungen att komprimera och justera, den nyare modellen med plastratt funkar utmärkt att justera utan komprimering.
    Perfekt, precis vad jag ville höra, hur var dom att justera, gick det att justera från mjukt till hårt? Eller hur funkar det egentligen?
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Jag hade dom på min bil....dock....kolla frigången mellan justertappen och motorhuven innan du stänger huven första gången !!! annars har du ett par snygga märken i huven sen, fråga mig inte hur jag vet....
    :-) Tack för tipset
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Jag fick kapa mina justertappar med vinkelslipen....se till att ha bra topplagringar också annars löper du risk för islag och du råkar köra i ett potthål.
    Jag har nya på, Biltema men jag hoppas inte det skall innebära några problem.

    Vad hade du för fjädrar på din?
    Hade du ställbara bak också? Med ratt alltså?

    Synd att jag aldrig fick träffa dig och bilen, såg den som hastigast på Bugrun men tänkte att jag skulle ta det lite senare. men sen såg jag dig inte mer. Synd hade varit kul att tjata lite.
    Senast redigerad av matsola den 2010-07-30 klockan 21:47.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Jodå dom funkar bra att justera, det är en klar skillnad från max mjukt (transportläge) till max hårt.....tänkt på att det det bara är returen du justerar, dvs hur snabbt fjädern ska få dra ut dämparen efter att den komprimerats.

    Biltemalagringarna funkar men kör du i ett potthål så flexar dom ganska så mycket....igen...akta huven. Som jag fattat det så ska Bonrathlagringarna ge mer frigång till motorhuven...dock lite osäker om det stämmer. Kostar ca 1000 kr men det kan det nog vara värt.

    Hade nåt noname aktigt i fjäderväg, Jamex eller Apex vilket det nu var....40 mm's sänkning, skulle behövt 15-20 mm till ifram för att det skulle se ok ut.
    Ja jag hade justerbara gula Koni back också....med ratt.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Jodå dom funkar bra att justera, det är en klar skillnad från max mjukt (transportläge) till max hårt.....tänkt på att det det bara är returen du justerar, dvs hur snabbt fjädern ska få dra ut dämparen efter att den komprimerats.
    okej det innebär att man måste ha en bra (rätt) fjäder för komprimeringen och dämparen tar återgången.
    Hmm.... ja nu lär man tänka rätt så man inte köper onödigt dyra grejor. Så har jag för mjuka fjädrar fram så kanske inte det hjälper mina problems. Bak borde det hjälpa, men fram kanske jag måste ha snäppet hårdare fjädrar alltså.

    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Hade nåt no-name aktigt i fjäderväg, Jamex eller Apex vilket det nu var....40 mm's sänkning, skulle behövt 15-20 mm till ifram för att det skulle se ok ut.
    min höjd börjar bli rätt bra nu, även om jag också känner att jag vill ner 10-15mm till. Men då blir det nog hårt och stötigt igen tror jag. Svårt det där att hitta rätt mix.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Mats, Hur mycket fick du kapa ratt skruvarna? Jag ser att det sticker upp lite på denna bild. Men det är väl efter kapningen eller hur? http://www.desertwind.se/20v/070725-3.jpg

  5. #25
    Barbapappa
    Gäst
    Hade varianten med plastratt på mina också, köptes runt 2000...

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Hade varianten med plastratt på mina också, köptes runt 2000...
    Hmm. Är det så att man kan justera hårdheten vid max komprimering (ihopklämda) och återfjädringen med rattarna?
    Har letat på nätet men inte hittat något som ger ett klart besked. Det jag hittar är 2 olika varianter, komprimering = Äldre och rattar = nya.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Har jag fattat det rätt så är det bara rebound som går att ställa med båda varianterna.

    Men hör med stötdämparexperten så får du raka svar.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Upp:ar mina egentråd då jag vet att det kanske kan vara aktuellt igen.

    Så fram med info om bästa sänkning ca: 50mm eller Coils för MK1.
    Kravspec är hyfsad komfort.

    Janne MK1, har byggt om fjäderbenen fram för att få bibelhållen fjädringsväg men med sänkning.
    Någon mer som har provat detta?
    Senast redigerad av matsola den 2015-06-14 klockan 17:14.

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Lär ju göra en status uppdatering också.

    Idag kör jag med Gula justerbara koni, som jag är rätt nöjd med. Och mina H&R 25-40mm fjädrar.
    Kört detta sedan våren 2013.
    Namn:  2013 liten.jpg
Visningar: 328
Storlek:  202.2 KB
    Bak kör jag mjukast läge, och fram lite hårdare påskruvat för att ta bort en återstuds som uppkommer.

    Har även kompletterat med sänkt fjäderbenstallrik från Bonrath som skulle ge 14mm, Men gav ca 7mm i verkligheten, men bättre än inget alls. Inte mina på bilden men ni fattar hur det fungerar.
    Namn:  Federteller vorn 003 (Small).jpg
Visningar: 298
Storlek:  31.5 KB
    Finns det någon som ger mera mm?

    Funderar på att plocka fram 50mm H&R kitet som ligger på lager sedan ett par år nu, men frågan är hur mycket komforten tar stryk.
    Och det börjar ta emot att vara testpilot nuförtiden.
    Namn:  IMG_1239 small.jpg
Visningar: 247
Storlek:  252.2 KB
    Senast redigerad av matsola den 2015-06-14 klockan 17:13.

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej Matsola!

    Har du nån bra bild på hur hög bilen är nu?
    Det tar ju bara en timme eller två att byta fjädrar, så prova!

    Fredrik
    Som just nu kör fulcoils.. stötigt bak kan jag säga...

  11. #31

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Jag har nu bytt H&R sats från 25-40mm (Bruna) till 40-50mm (Röda).
    Kör med fräscha stötdämpare av oljetyp (ej sport) , så har vi med det i summeringen också.
    Benämner fjädrarna efter detta med bruna resp röda fjädrar , så vet vi vad vi pratar om.

    Efter fjäderbyte så fick jag ner bilen 10mm ganska omgående , kan hända den "sätter sig" någon mm till , men knappast nått som syns för utseendet.

    Komforten i dom bruna fjädrarna gillade jag skarpt men nu efter att kört dom röda på både dålig väg och plan asfalt så kan jag tycka att dom bruna fjädrarna var lite i mjukaste laget.....faktiskt.
    Man känner skillnaden på dom röda fjädrarna direkt , bilen uppträder mer distinkt & känns tightare MEN detta utan hjulstuds och järnspetts komfort & då åker jag på 165/50-15 , så jag har inte däck som tar upp så mycket ojämnheter.
    Det var faktiskt komfort och fjäderväg även i den röda satsen , men den var mycket mer distinkt än i den bruna.

    Jämför man Brun vs Röd fjäder med varandra så är dom ungefär lika höga (Både fram och bak) , skillnaden är att den röda fjädern är betydligt mer progressivt utformad än den bruna fjädern & som jag skrev högre upp så känns det direkt i chassiets egenskaper.

    Jag är MYCKET nöjd med denna sats , hade jag vetat det jag vet nu från början hade jag nog valt denna sats framför 35mm satsen från början.

    @matsola : Det är bara att montera , du kommer inte att bli besviken.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Härligt, då kanske man ska få tummen ur och byta när semestern börjar.
    Tack för recensionen, ska bli intressant att se hur dom blir med koni dämpar.

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Sciroccogtx16v Visa inlägg
    Har du nån bra bild på hur hög bilen är nu?...
    Japp, bilder med dom bruna 25-40mm fjädrarna, och sänkt fjäderskål.


    Skulle regna snart igen, så kanske dags att prova att byta.

    Funderade lite på att ev behålla dom bruna bak, och bara sänka ner dom ett hack som ger ca 12mm, då jag är rätt nöjd över både komforten bak och körbarheten. Känns som att dom är bra anpassad till vikten bak. Men å andra sidan så går ett byte bak rätt snabbt, och ingen hjulinställning att ta hänsyn till.



    Sent from my iPad using Tapatalk

  14. #34

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Släng på fram också.
    Du kommer inte att bli besviken på komforten , den är helt ok för en hobbybil.
    Höjden kommer inte att vara någon "aha" upplevelse.
    Men du kommer dirket att känna en annan känsla i chassiet.

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Fram kommer jag att byta först. Provköra några dagar. Sen testbyte bak och se hur det känns. Jag tror du misstolkade mig.

  16. #36

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Misstolkade eller rättare sagt läste för snabbt.
    Rättar mig själv : Montera runt om på en gång.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin