Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32
  1. #21
    Alpine
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Du bör kunna se markeringen utan att ta av ventilkåpan. Tänk på att markeringen ska ligga jäms med toppenens övre kant, inte ventilkåpans med packning.
    Japp men man kan väl säga att markeringen ska sitta 12:15 på drevet?

  2. #22
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    ja, eller 12:45 om man vill det. Ruskigt oprecis liknelse dock...
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #23
    Alpine
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    ja, eller 12:45 om man vill det. Ruskigt oprecis liknelse dock...
    Okej blir nog att testa detta själv när jag åker hem någon dag. Lär mig inte annat endel. Har fan ingen lust att låta VAG fixa det. Blir dubbelbetalning för detta skit då.

    Att man inte ska kunna lämna in en bil och få det riktigt gjort... Så jävla lågt

  4. #24
    Alpine
    Gäst
    Suck och pust!

    Drog ut på en repa för att analysera hur den går. Tänkte också vrida fördelaren men innan jag hann dit råka jag komma åt kallstartsventilen vid en omkörning så oljelampan blinkade till och sen dog bilen så rullade av vägen och insåg där att knappjäveln blivit intryckt *suck*. Stiga ur kunde jag inte heller för hamnade så dåligt med massa bilar utanför så kom inte åt pumpsäkringen. Men efter lite nötning så gick den igång och luktade värre än röven på en ko.

    Sen åkte jag och drog upp huven och ta mig i själva fan så tror jag att det hade pressats ut lite olja på sidan av toppen men var inte mycket alls så får hoppas packningen höll av denna klantiga incident.. Fixade en återfjädrande knapp nyss så det kan inte upprepas..

    OnT:
    Hann iaf testa motorvägen och nu vet jag med nästan 100% att remmen är fel iaf så när jag får tag på en mindre nyckel så ska jag testa vrida fördelaren en aning och se om kraften hittas för tomgången ligger bara på 800 så kan öka den till 840~ om den går bra där sen Dock säger haynes att tomgång inte kan justeras manuelt så det återstår att se. Varför jag sätter allt på remmen är för att varvstoppet ligger på 4500v med 4ans växel och trean får jag kämpa ruskigt länge med innan den kommer upp till 5000v så galet är det!

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Även om det är trist att råka ut för det du gjort nu så finns det en positiv aspekt (som du själv redan varit inne på) och det är ju att du LÄR dig. Möjligen hade det varit roligare att lära sig till pokerproffs eller kanske formel ett stjärna men i väntan på de erbjudandena så skadar det inte att lära sig lite om det egna åket. Inte för att det kanske hjälper i den situation du nu sitter i tror jag MÅNGA här på forumet lärt sig den vägen. Det har jag, iaf. Jag borde gå upp i enskild ställning varje gång någon säger "GTi Forum" med tanke på hur mycket hjälp jag fått här. Det finns en otrolig kompetens här på forumet, det syns om inte annat i denna tråd där du faktiskt fått en del hjälp. Sen ÄR det ju ett jädra aber att hjälpa nån över ett forum mot att SE och HÖRA och kanske provköra. Med tanke på det tröghetsmomentet är det förbluffande vad mycket bra fungerande tips till lösningar som faktiskt finns generellt här på Gti Forumet.

    Hoppas du får rätsida på problemet. Allt går att lösa, ibland tar det lite tid bara.

    Det kan nog vara kamremmen men har du kollat bränslet? Om det är ett tex igensatt bränslefilter brukar det bidra till en biblisk seghet i de övre registren. Likadant med rejält igensatta luftfilter mm. Fast, de sakerna har du kanske redan kollat.

  6. #26
    Alpine
    Gäst
    Har inte fått till det än. Inte orkat testa för mycket. Försökte vrida på fördelarn men gick rätt tungt så blev bara en miniförflyttning, rädd att jag skulle bryta av axeltappen eller något. Ska ju sitta en o-ring där så visst är det säkerligen den som sugit sig fast bra men går något sönder står jag där med en död bil och ett kommande kvitto igen..

    Men idag var jag ut och tog en sväng och tänkte testa vrida igen men tro fan att bilen var alertare, nu orkade 4an varva ut och 3an varvade ur mycket snabbare Så det kan nog ha fungerat lite så blir till att vrida ytterligare. Hörde bara det där "spikande" ljudet ett fåtal gånger som uppkommer vid motorbromsning.

    Ska nog få till det tillslut hoppas jag på.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Med risk för att låta som en idiot, men du har väl lossat på 10 eller 13mm bulten på "gaffeln" under fördelaren som spärrar fast den?

  8. #28
    Alpine
    Gäst
    Jo men jag gjorde rätt, 13bulten som sitter på bygeln för axeln. Men dumt att ta i för hårt om man känner att något annat kanske hinner gå av före.

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    En annan orsak till dåligt flås kan vara att katten bränt sönder innuti och att den inte släpper igenom avgaserna som den ska = strypning.
    Vet inte exakt hur avgassystemet på din bil ser ut men om du har en skarv innan katten så lossa den och provkör bilen, visst det dånar
    en del men du märker rätt fort om den varvar ur som den ska eller inte.

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Din bil är nog bland dom enklare att ställa in motorn på.

    Killen som gjorde jobbet först måste inte vetat vad han hållit på med iom att du skriver att HANS markeringar inte finns kvar (Finns markeringar så egna behövs ej...hemma fixare och lallare gör så).

    Sätter pengar på att om du nollar motorn PÅ RÄTT sätt så kommer den gå som en klocka...fast att du har en "manuell" kallstarts ventil låter lurigt och då undrar man ju hur resten av bilen mår.

    Och att dra alla VW anställda i skiten för att du inte litar på nån (vw anställd då) är ju bara ett bevis på att du inte har en susning vad du sysslar med...och ja , jag är nog dryg.

  11. #31
    Alpine
    Gäst
    Bil fixad

    Kamremmen står fel for sure = Vred upp tändningen så nu fick jag ner bensinförbrukningen 0.2dl till plus att den drar nu jämnt på alla växlar, effekten är
    inte maximal men dom sista hästarna är bara onödigt

    Mätte upp bensintrycket också och fick då svar på att backventilen är helt borta så kallstartsventilen manuelt kopplad fixar startproblemet(bortkastade pengar att köpa en ny pump nu när den startar lätt).



    Tack för hjälpen ska ni ha iaf
    Senast redigerad av Henrik.M den 2010-06-06 klockan 17:18.

  12. #32

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Tråd rensad på ovesäntlig och otacksam skit , trådskaparen har ett PM du bör läsa till nästa gång du startar en tråd.

    Problem löst , tråd låst.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2010-06-06 klockan 11:09.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin