Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1
    Alpine
    Gäst

    Kamrem står antagligen fel men ena verkstan säger NEJ och andre JA :( fan

    Hej igen..

    Hade i min andra tråden massa fel med ryckig gång, ojämn tomgång m.m. Men nu har jag fått till allt men istället har felen blivit till ett stort jävla problem som jag inte vet hur jag ska lösa utan ytterligare ett 4k kvitto

    Felet med bilen är att ca 60hk saknas, hur trög som helst och drar inte först 5-6000varv.

    En verkstad bytte kamremmen när jag tog ut den från vinterförvar. Sen lämna jag in den på VW och de såg att den stod 1kugg fel, vet inte om det är 1kugg skillnad mellan kam/vev-axeln de menade eller från markeringen. De som gjorde det tog in den igen och testade men utan resultat, den stod rätt enligt han för när snubben flyttade fram/bak kuggen 1 läge så startade inte bilen. Det här är absolut inte mitt område så jag vet inte vad jag ska tolka allt som Han sa iaf att det säkert stod rätt...

    Jag tvivlar nu på deras kunskap + VW hatar jag för dom tar ju 1miljon/h och är inte heller de bästa mekarna jag vet...

    Lämnar jag in bilen ska de jävlarna göra en felkoll igen för ca 1000kr för att sen ställa till den enligt hur de vill, det går säkert på ytterligare 25-3000kr och då är det inte ens säkert att det kommer vara felet. Men pengar ska jag hosta upp ändå vilket jag fan inte har lust med om det inte är felet, för då har de ljugit tycker jag.


    Behöver fan tips på vad jag ska ta mig till.
    Fyfan, bytte kamremmen för att bilen inte skulle skära ihop och inte för att den skulle bli sämre så att det inte går att sälja fanskapet :`( Är en Golf 3 GTI 8v det gäller.

    Tacksam för kloka idéer nu

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Trist att du råkat illa ut men du ska nog i detta läget driva ärendet mot den verkstad som gjorde bytet. Det är kanske något annat som de kommit åt som felar? Gick bilen som den skulle innan bytet på verkstaden gjordes kan du hävda det så ligger ansvaret på verkstaden att åtgärda problemet. Du får ju sakligt säga att bilen inte går att nyttja pga att de inte gjort jobbet rätt. De får väl fortsätta att leta tills de hittar felet? Annars ska du har pengarna tillbaks? Ingen seriös firma tar betalt för något så misslyckat. Det är min åsikt iaf.

    Ang att snacka ner andra verkstäder "kollektivt" ska man nog inte göra. Det finns bra och dåliga inom VAG. Har träffat bra mekar som aldrig "sticker ut" för de gör ju det som förväntas av dem men de som är idioter (jo, de finns förstås) syns mycket, tyvärr. VAG är inte automatiskt kopplat till dålig service och dåligt utförda arbeten men man ska ju ha klart för sig vilken målgrupp de vänder sig till, generellt är det väl så att privatpersoner med vanliga löner faktiskt har svårt att lämna på vilken verkstad som helst som tar 1000:- + moms i timmen eller mer. Tyvärr. Man får välja verkstad efter plånbok helt enkelt.

    Lycka till med felsökningen på din bil. Trist att jag inte kunde kasta ljus över det specifika problemet.

  3. #3
    Alpine
    Gäst
    Det är nog just det som är det tråkiga att jag hade köpt hem servicematerial så jag bytte oljan och rubbet som jag ansåg viktigt samt skickade in den direkt för kamremsbyte(tur var att den var så pass dålig att den kunde gå av vilken sekund som helst) när jag tog ur den ur vinterförvar. Bilen gick redan då pyrt pga LMM, gasspjällslägesgivare, ena bromsen låg på på ena drivande hjulet samt att vägen dit är en sån där 50/70 väg med en väg som borde lagats för 1miljon år sedan. Så kommer inte ihåg hur den känndes att köra sen förra året. Vet bara att jag alltid förvånas av hur snabbt den accar men pga detta kan jag inte med 100% säga att kamremsbytet var orsaken. Tyvär... Hade ju inte varit något snack om den rullade ut därifrån med ca -60hk för då hade jag varit 100 på felet och att de gjort något fel som dom fan får fixa Vill inte bråka med han heller eftersom föräldrarna lämnar bil där med och sen förväntas man ju inte att bli "lurad".

    Nej förstår dig men har haft och göra med 3-4st(VW VAG) som bilen varit hos och varje gång har jag kommit ut med ett fet kvitto och en bil som inte fungerar ändå. Prata och spela pacman på datorerna kan dom, men skruvmejseln har dom ingen direkt koll på dessvärre. Har ju flyttat ner från norrland nu(2år sen) tyvär och där hade jag en kille som kunde precis allt som jag vet hade fixat detta på 30-40min...

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Trist att du råkat illa ut men du ska nog i detta läget driva ärendet mot den verkstad som gjorde bytet. Det är kanske något annat som de kommit åt som felar? Gick bilen som den skulle innan bytet på verkstaden gjordes kan du hävda det så ligger ansvaret på verkstaden att åtgärda problemet. Du får ju sakligt säga att bilen inte går att nyttja pga att de inte gjort jobbet rätt. De får väl fortsätta att leta tills de hittar felet? Annars ska du har pengarna tillbaks? Ingen seriös firma tar betalt för något så misslyckat. Det är min åsikt iaf.
    Klokt skrivet.

    Ang att snacka ner andra verkstäder "kollektivt" ska man nog inte göra. Det finns bra och dåliga inom VAG. Har träffat bra mekar som aldrig "sticker ut" för de gör ju det som förväntas av dem men de som är idioter (jo, de finns förstås) syns mycket, tyvärr. VAG är inte automatiskt kopplat till dålig service och dåligt utförda arbeten men man ska ju ha klart för sig vilken målgrupp de vänder sig till, generellt är det väl så att privatpersoner med vanliga löner faktiskt har svårt att lämna på vilken verkstad som helst som tar 1000:- + moms i timmen eller mer. Tyvärr. Man får välja verkstad efter plånbok helt enkelt.
    Ännu klokare skrivet.
    Vi inom VAG brukar vara dumma ihuvudet och ej kunna någonting.........tills den dagen man får fel på bilen och man behöver tips för att spara 1 krona eller 2 , då jävlar är vi helt plötsligt guld värda.

    Lycka till med felsökningen på din bil. Trist att jag inte kunde kasta ljus över det specifika problemet.
    Säger jag med , för MT4BASE har redan skrivit allt som jag tänkte skriva man kan nästan tro jag skrivit raderna själv.. =)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Det kan ju vara så att tändningen står helt fel för att kompensera för att kameremmen monterades en kugg fel, så att det när man sätter den rätt står helt åt fanders.

    Skriv ut och ge denna tilll mekanikerna eller kika på den själv
    http://www.oneilcastro.com/A2Bentley/GE01/ch4.2.html

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    [QUOTE=Henrik.M;120009]Klokt skrivet.



    Ännu klokare skrivet.
    Vi inom VAG brukar vara dumma ihuvudet och ej kunna någonting.........tills den dagen man får fel på bilen och man behöver tips för att spara 1 krona eller 2 , då jävlar är vi helt plötsligt guld värda. QUOTE]

    Tycker du har en tråkig attityd i många av dina inlägg. Det finns faktiskt många VAG-anställda (och även på andra verkstäder) som inte kan eller vet speciellt mycket. Alla fel skall kunna läsas ut genom felkoder typ... För ett tag sedan var jag inne på en stor VAG-handlare och skulle köpa en ny avlastningsventil/dumpventil till min brors A4 TSQ, fick till svar av reservdelsmannen -Vad är det?

    Säger jag som inte heller har något vettigt att komma med...

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    [QUOTE=Crille82;120029]
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Klokt skrivet.
    Ännu klokare skrivet.
    Vi inom VAG brukar vara dumma ihuvudet och ej kunna någonting.........tills den dagen man får fel på bilen och man behöver tips för att spara 1 krona eller 2 , då jävlar är vi helt plötsligt guld värda. QUOTE]

    Tycker du har en tråkig attityd i många av dina inlägg. Det finns faktiskt många VAG-anställda (och även på andra verkstäder) som inte kan eller vet speciellt mycket. Alla fel skall kunna läsas ut genom felkoder typ... För ett tag sedan var jag inne på en stor VAG-handlare och skulle köpa en ny avlastningsventil/dumpventil till min brors A4 TSQ, fick till svar av reservdelsmannen -Vad är det?

    Säger jag som inte heller har något vettigt att komma med...
    SOrry för OFF-TOPIC, men prova att knalla in på en VAG verkstad ovanför sundsvall och jag kan garantera att ni hittar "bättre" mekaniker än "Din Bil" etc som det verkar vara så mycket snack om.

    Till Trådskaparen:

    Om du är osäker och den firman som gjorde jobbet först inte vill göra om jobbet och kan bevisa att det är rätt och tändningen inte står fel = startar inte, så ta den till VW och betala dem för att göra ett kamremsbyte inkl tändinställning, då ska allt vara rätt om den första verkstaden inte gjort något fel. Litar du inte på din VW handlare så gå till den verkstad du litar mest på eller har gott rykte typ en Bosch-verkstad.

    Ett kamremsbyte på en golf 3 kan vilken 15-åring som helst göra, då det bara är att följa intruktionerna som jag länkade till ovan. Det är tändningen som skall ställas på rätt sätt som kan ställa till det, har du en Haynes så kan du ju ta med den och visa för mekanikerna på första verkstaden om de inte vet hur man ställer tändningen på en Golf 3 Gti.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    OK, mycket möjligt, men det var attityden jag pratade om. Är kompetensen bättre men attityden sämre i norra Sverige?

    Sen "knallar" jag inte gärna in på en verkstad 100 mil hemifrån när jag skall ha hjälp/delar...

    Ber också om ursäkt för Off-Tropic, men har reagerat förr på Henrik.M:s spydiga inlägg, moderator som han dessutom är...

  9. #9
    Alpine
    Gäst
    Såhär hände allt typ:
    -Ber verkstan jag innan detta gillat väldigt mycket(han har alltid hittat felen direkt emot VAG som inte kan annat än plugga datorer med bilar) att bytta remmen. Fixar det..
    -Får hem LMM och ber VW VAG som finns i stan att ställa tändning och byta LMMen samt radera felkoderna. Men dom ser sen antagligen när de
    ska ställa tändningen att remmen står 1kugg fel(sa aldrig på vilket sätt) så de ville inte gå vidare i processen först det var fixat.
    -Ringer och sen lämnar jag in den till första killen och han flytter bak/fram remmen ett hack men då startade den inte så allt var rätt enligt han(bilen var då också gryyymt svårstartad pga det andra felet jag fuskat till med manuel kallstartsventil nu istället för automatiskt).

    Problemet nu är att den första killen(anställd hos verkstadsägaren) inte hittade markeringarna så han gjorde egna på något sätt. Har nu suttit och "pluggat" hur man själv fixar detta men just pga att markeringarna inte syns så fixar jag nog inte det bättre än de. Hade det varit en vanlig Golf 3a hade man ju kunnat testa men vågar inte, ventilerna blir väl soppa Veven är inga problem utan markering men kammen som de var borta på förstår jag inte hur den ska kunna ställas rätt utan annat att gå efter?

    Vet att man kan kompensera remfelet med att vrida fördelarn lite men sitter dreven(kam/vev) osynkroniserade så tror jag inte det går emot om det bara var kuggfel som gällde...

    PS: Tändningen stod rätt då de skulle ställa den. Och är det något ni inte förstår så säg till, sömniga ögon som skriver...

    OffTop
    Såna där VAG verkstäder och andra riktiga märkesverkstäder följer ju deras jävla lista och första regeln är nog tammefan: BYT SÅ MYCKET SOM MÖJLIGT! OCH TA SJUKT BETALT. he he he
    Alla håller nog med mig om att dom drullarna gärna byter onödiga saker som tändstift som är körda 10mil och gör gärna lite extra felsökningar...
    Senast redigerad av Alpine den 2010-05-27 klockan 01:01.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Ber också om ursäkt för Off-Tropic, men har reagerat förr på Henrik.M:s spydiga inlägg, moderator som han dessutom är...
    LÄS trådskaparen inlägg från början till slut , så inser du VARFÖR jag skriver det jag skriver.
    Jag kan vara mer än spydig , men jag vet hur det funkar.
    Ena dagen är man en inkompent VAG anställd , för att i nästa stund vara killen som ger dig svaret som sparar pengar , då är man guld värd.

    Inte smidigt att kasta bajs innan man ber om hjälp & sen dessutom fortsätta med det.

    Men det är ju inte min börs.

    Sen att jag är moderator betyder inte att jag inte får skriva vad jag tycker , jag brukar stå för det jag skriver eftersom jag lärt mig att tänka först & skriva sen.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    LÄS trådskaparen inlägg från början till slut , så inser du VARFÖR jag skriver det jag skriver.
    Jag kan vara mer än spydig , men jag vet hur det funkar.
    Ena dagen är man en inkompent VAG anställd , för att i nästa stund vara killen som ger dig svaret som sparar pengar , då är man guld värd.

    Inte smidigt att kasta bajs innan man ber om hjälp & sen dessutom fortsätta med det.

    Men det är ju inte min börs.

    Sen att jag är moderator betyder inte att jag inte får skriva vad jag tycker , jag brukar stå för det jag skriver eftersom jag lärt mig att tänka först & skriva sen.
    Du har med andra ord antagit dig moderator-rollen för att vara en jävla besserwisser?

    Nog om detta, men man kan ju bespara sig att svara på "dumma" frågor, så slipper man tänka och irritera sig så mycket...

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Du har med andra ord antagit dig moderator-rollen för att vara en jävla besserwisser?
    Har du personliga frågor/problem du vill reda ut med mig ta det över PM

    Åter till ämnet.

    Jag kan ju ge ett tips : Häng av remmen , ställ kam , vev och fördelaraxel i "0"-läge.
    Se om den går bättre.
    Ingen ide att ställa 2 av 3 saker i "0" läge dvs kam och vev & strunta i fördelaraxeln förmodligen det som blivit fel när kamremmen byttes.

    Vev : Du har märkning på svänghjulet som ska motsvara piggen på sprängkåpan.

    Kam : Du har märkning på drevet som ska stå i linje med ytterkanten på toppen.

    Fördelaraxel : Nocken på rotorn ska peka mitt över linjen på fördelaren , linjen syns om man tar lös locket och plastskyddet.

    Gör man så så har man garanterat allt i rätt läge och bilen går på grundtändläge.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2010-05-27 klockan 02:08.

  13. #13
    Alpine
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Har du personliga frågor/problem du vill reda ut med mig ta det över PM

    Åter till ämnet.

    Jag kan ju ge ett tips : Häng av remmen , ställ kam , vev och fördelaraxel i "0"-läge.
    Se om den går bättre.
    Ingen ide att ställa 2 av 3 saker i "0" läge dvs kam och vev & strunta i fördelaraxeln förmodligen det som blivit fel när kamremmen byttes.

    Vev : Du har märkning på svänghjulet som ska motsvara piggen på sprängkåpan.

    Kam : Du har märkning på drevet som ska stå i linje med ytterkanten på toppen.

    Fördelaraxel : Nocken på rotorn ska peka mitt över linjen på fördelaren , linjen syns om man tar lös locket och plastskyddet.

    Gör man så så har man garanterat allt i rätt läge och bilen går på grundtändläge.
    Tack men var kanske lite otydlig. Märkningen på kamdrevet samt toppen(har för mig att det var drevets "prick") hittades inte. Så vad går man då efter?

    Ingen idé att jag lyfter upp den och tar löst allt om jag inte vet hur man hittar denns nolläge utan markering "/

  14. #14
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    märkningen bör sitta på insidan av kamdrevet.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  15. #15
    Alpine
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    märkningen bör sitta på insidan av kamdrevet.
    Men vem fan sätter en märkning på insidan... Då måste man ju lossa tror jag. Fast enligt haynes så ska den sitta på utsidan.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Tack men var kanske lite otydlig. Märkningen på kamdrevet samt toppen(har för mig att det var drevets "prick") hittades inte. Så vad går man då efter?
    Då kan man lyfta av ventilkåpan och se så att kammen ej trycker på ventilerna.
    MEN det ska finnas en märkning på drevet antingen på ut eller insidan.

  17. #17
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av Alpine Visa inlägg
    Men vem fan sätter en märkning på insidan... Då måste man ju lossa tror jag. Fast enligt haynes så ska den sitta på utsidan.
    Postar väl bilden IGEN...:



    Bättre än så här blir det inte. Förstora bilden.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  18. #18
    Alpine
    Gäst
    Kommer inte ihåg hur tajt den sitter(kamaxeln) men får man plats med en liten spegel tro bakom hjulet? Ventilkåpan orkar jag inte ta bort så jag kommer åt något i toppen... Kan ju isfall ta bort övre Remkåpan och leta markering på kamaxeln och hittar jag och ser att den sitter fel så kan jag nog ändra det själv. Om den inte sitter flera kugg fel för snurrar man på den utan att snurra på vevaxeln finns det väl risk att jag mosar någon ventil eller är det ofarligt?

  19. #19
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Du bör kunna se markeringen utan att ta av ventilkåpan. Tänk på att markeringen ska ligga jäms med toppenens övre kant, inte ventilkåpans med packning.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  20. #20
    Alpine
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Postar väl bilden IGEN...:



    Bättre än så här blir det inte. Förstora bilden.
    Har inte sett den.. Men att tyda av den där bilden så ska det egentligen sitta både en markering på utsidan och en på insidan av kamaxeln, sitter dom markeringarna på samma kugg från båda håll eller är det 2 olika inställningar?(om du förstår)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin