Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151

    Hög bränsleförbrukning enligt färddator, Golf II 16v

    Min färddator visar som lägst 17 l / 100 km, alltså 1,7liter/mil vid landsvägskörning. Testade senast när jag åkte en sträcka på 25 mil att "nolla" färddatorn flera gånger under resan, men den visade fortfarande runt 1,7-1,8 liter/mil.

    Eftersom detta är på tok för högt, beräknade jag fram den faktiska förbrukningen under resan, vilket blev cirka 0,7-0,8 liter/mil. Detta känns mer normalt.

    Färddatorn räknade dock fram rätt STRÄCKA, 250 km.

    Motorn går fint i övrigt på hela registret.

    Mina frågor är nu: Hur/vart hämtar färddatorn sin information om bränsleförbrukningen? Vart kan jag börja felsöka? Läst nåt om igentäppt vevhusventilation, men detta borde väl också innebära att den faktiska förbrukningen även ökar?


    Tacksam för alla tips och förslag på detta problem!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Den räknar ut motorbelastningen via insugningsrörstrycket. Det går en tunn vacuumslang från spjällhuset till baksidan på instrumentet.
    Kolla så att den är hel och tät.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    och så ska den ha rätt längd, det får du fram hos VAG när dom kollar i ETKA (om du behöver byta)

  4. #4
    Medlem Sweepers avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Namn
    R.S
    Medlemsnr
    5209
    Ort
    Kävlinge
    Inlägg
    613
    Har exakt samma problem på min 16v!! har haft det sen jag köpte bilen att den visat ca 25l/100km. Hade bytt hastighetsmätare utan resultat och slangen är hel!

    Janne, hoppas att du har rätt, ska kolla upp det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin