Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    ozkar
    Gäst

    Golf mk1 1.6GL Keihin 75hk 5-växlad dör plötsligt med ryck och blödder

    Hej behöver tips och hjälp!
    Bil Golf mk1 1.6GL 75hk keihin förgasare Motorfamilj EM 5-växlad

    Något hände då jag var ute och körde. Plötsligt dog motorn kändes som om du slår av tändningen i fart. Vid gas under "avstängningen" blev det bara "blö blö" utan varvsvar. Men när jag vred om nyckeln igen så startade den direkt och gick bra på tomgång och varvade vid gas men när man körde iväg gick de först normalt vid gaspådrag och plötsligt bara "bööööö och död" detta uprepades hela vägen hem.

    Efter några dagar skulle jag titta på felet gick över slangar tändstift och kollade ev. läckor. allt såg bra ut Två vakuum slangar byttes då dessa hade lite sprickor. Stiften var torra med svartbrunt sot. bilen startades och gick perfekt men efter ett tag så kom samma problem igen den bara dör och man kan få den att gå lite om man pumpar med gasen men blödrar och rycker mycket kraftigt. om man står stilla och varvar upp kraftigt och sen direkt släpper gasen så smäller den vid nervarvning. vet ej om detta bara hörs nu när det gått ett hål i ljuddämparen.
    Har nu upptäckt att de läcker ut lite olja runt foten på fördelaren.

    Nu har jag tagit av förgasaren för att kolla förgasarfoten "gummit" ser rätt bra ut tycker jag.
    Åtgärdade för ett par år sedan vatten läcka i tanken renoverade då förgasaren med alla nya packningar och o-ringar och bränsleslangar. Ställde även in tändningen.

    Så nu behöver jag hjälp med alla tänkbara tips.
    Bilen har ej körts ofta och 95%bränsle har används
    Allt skall vara original på den.

    Mycket tacksam för snabb hjälp

  2. #2
    ozkar
    Gäst
    Lagad! Var bränslepumpen som typ hängt sig så motorn fick ej tillräckligt med bränsle på höga varv... Skulle skruva upp pumpen från tanken knackade då på den och vips så fungerade den... tyvärr sprack pumparmaturen eller vad man skall kalla den.. Någon som vet var man kan hitta en sådan?

  3. #3
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Det sitter ingen pump i tanken på din bil.

    Däremot kan det vara så att du har fått skit i tanken efter läckaget, gissar på att tankröret läckte. Då kand et trilla ner massa grus o rostflagor som sätter igen uppsugningsröret i tanken. Kan hjälpa tillfälligt att blåsa i soppaledningen vid filtret så skiten åker ur röret.

    Annars skulle det kunna bero på glapp i starttändkontakten (bakom tändningslåset), eller dålig jord till förgasaren så bränslesolenoiden stänger av.

    Skroten är nog lämpligaste stället att hitta en armatur.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  4. #4
    ozkar
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Det sitter ingen pump i tanken på din bil.

    Däremot kan det vara så att du har fått skit i tanken efter läckaget, gissar på att tankröret läckte. Då kand et trilla ner massa grus o rostflagor som sätter igen uppsugningsröret i tanken. Kan hjälpa tillfälligt att blåsa i soppaledningen vid filtret så skiten åker ur röret.

    Annars skulle det kunna bero på glapp i starttändkontakten (bakom tändningslåset), eller dålig jord till förgasaren så bränslesolenoiden stänger av.

    Skroten är nog lämpligaste stället att hitta en armatur.
    Nä ja kom på de när jag kollade lite närmare. Men de måste nog vart så att de va någon skit som satt sig för sugröret om man kan kalla de så. Då bränslepåfyllningsröret rostat bort förra året nu utbytt kanske inte fick ur all rost ur tanken. Tack för mkt. bra svar

  5. #5
    Ekan16v
    Gäst
    Hejsan, fick du rätt på det hela? min gör exakt som du beskriver!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin