Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    Kungen
    Gäst

    MK2 GTI - Inre drivknut eller Växellådan som låter? (Se Video)

    Det låter i min Golf, främst när jag saktar in eller bromsar. Det låter "klonk-klonk" ungefär, från området kring växellådan. Det låter även när man kör ryckigt med drivlinan, t.ex. tokgasar helt plötsligt eller när man släpper på gasen lika plötsligt. Annars låter det dock ALDRIG under acceleration.

    Verkstan bytte främre motorfäste, men det hjälpte inte alls.

    När man lyfter något av framhjulen och vrider fram och tillbaka väldigt våldsamt så får man fram detta ljud. Jag spelade in och lade upp på YouTube:

    http://www.youtube.com/watch?v=vz7NAQWmPOs

    Väldigt svårt att säga exakt var det kommer ifrån, men det är GARANTERAT inte yttre drivknutar. Ljudet kommer från området kring växellådan.

    Vad tror ni, är det en drivknut som låter, eller kan det vara växellådan? Växellådan känns som normalt. Detta problem uppkom väldigt plötsligt.

    Värt att nämna kan vara att jag lät en kompis backa ut bilen från parkeringen innan problemet uppstod, och han slirade på kopplingen EXTREMT MYCKET. I och med att jag hade på bilstereon så kan jag inte säga exakt när problemet uppstod, men jag upptäckte det en kilometer efter att han kört bilen.

    Kan kopplingen låta så här? Den känns dock som normalt... tror jag. Möjligen lite sämre. Lamellerna var lite halvdåliga redan innan detta hände...

    Så vad tror ni är felet?
    Senast redigerad av Kungen den 2010-05-02 klockan 19:50.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Ovredsson
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    1 510
    Jag har samma bekymmer som du.. Tror inte det är kopplingen.. Och svårt att tro att det har med att din kompis kört... Det e nog mer förslitnings sak..

    Jag kör tills något rasar så bytar jag då... Men får du reda på svar eller hittar svaret så skriv här...

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Byta knut är ju inte så jobbigt. Pröva det och se om det blir nå bättre.

  4. #4
    Kungen
    Gäst
    ovredsson84: Har du en Scirocco eller? Samma motor & låda? Jag har väl nån 020-låda tror jag. Vet inte motorkoden rakt av (kan vara GZ), men 1.8l 112 hk i alla fall. Hur länge har du kört med problemet? Blir det värre med tiden? Du har inte försökt göra något åt det?

    kim_gulle: Kanske får testa byta knut, men jag har VÄLDIGT kass ekonomi, så jag har inte råd att byta något i onödan igen. Det är därför jag frågar här.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    En begagnad drivaxel från skroten kostar inte mer än nån hundring och då får du både yttre och inre knuten.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Ovredsson
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    1 510
    Jag kör en Golf II Gti 16v 86a.
    Har väl kört 2 månader sedan jag upptäckte felet men kan varit längre..
    Pendlar ca 10 mil om dagen med bilen..
    Jag trodde det kom från lådan så jag har bytat olja i lådan.. Men det hjälpte inte..
    Men jag tror ändå att det e lådan i och med att medbringaren eller vad det heter rör med sig, så står man och lyssnar så låter det från lådan. Tycker jag i varje fall..

    Men bara att testa med drivknut..
    Senast redigerad av ovredsson84 den 2010-05-02 klockan 14:38.

  7. #7
    Dimmanz
    Gäst
    kan vara lagret vid innre drivknuten... va samma sak för mig..knacka vid rondeller.. hann inte så långt förren de rasa,.. nu sitter man me en ok drivknut(där skruvarna inte passar över till växellådan) men problemet att flytta över lagret från den til den gamla(som gick sönder) .. 20 mil hemifrån.. lyckat

  8. #8
    Kungen
    Gäst
    Man blir inte klok på det här skitproblemet...

    Nu är det så att det låter (som i videon) när man vrider på BÅDA framhjul fram och tillbaka. Det är alltså inte bara vänster fram. Jag vet inte varför jag inte upptäckte det igår, antar att jag inte vred tillräckligt våldsamt på högerhjulet.

    Dessutom så låter det i ALLA lägen, inte bara i ett visst läge som jag skrev tidigare. Men då borde man väl kunna utesluta en drivknut? Vore konstigt om båda gick samtidigt. Jag ska ta och uppdatera startinlägget nu så att symptomen stämmer...

    Dimmanz: Jag är inte så kung på bilar egentligen. "Lagret vid inre drivknuten", exakt vart sitter det? Nånstans mellan knuten och växellådan eller?
    Senast redigerad av Kungen den 2010-05-02 klockan 20:13.

  9. #9
    bullten
    Gäst
    Om ljudet uppstår när du vrider hjulet fram och tillbaka försiktigt så är det förmodligen knutarna, och är det inte yttre knutarna så är det inre. om glappet är så pass stort att man hör det när man gör det förhand så kan du även kolla på inre knutarna samtidigt som du ber en kompis vrida på hjulet, följer knuten inte med drivaxeln till 100% så har du hittat glappet.
    är det inte där felet är och du misstänker att det är ett lager så bör du höra ett mer metalliskt skrapande hela tiden när du snurrar på hjulen.
    Och om du ska o kräla under bilen så palla upp den ordentligt.

  10. #10
    Kungen
    Gäst
    Yttre knutar är det inte. Och om det är en inre drivknut, varför låter det då när man vrider både höger och vänster framhjul? I så fall måste väl båda knutar vara kassa, och att de båda skulle gått sönder på en gång är väl orealistiskt.

    Nåt metalliskt skrapande tycker jag mig inte höra när jag vrider hjulen. Det är ljudet på videon som hörs. Sen när man är ute och kör, och bromsar (vilket framkallar mycket oljud), så minskar dess frekvens i takt med att hastigheten minskar... och i låga hastigheter tycker jag faktiskt att det låter mer skrap än "klonk".

    Men vi får se... jag ska lämna in bilen på verkstad imorrn (igen), så ska vi se vad de säger. Men jag gissar att de kommer se ut som lika stora frågetecken som förra gången... jag ska i alla fall låta dem fylla på olja i lådan och se om det gör nån skillnad (fick inte upp pluggen själv).

  11. #11
    Dimmanz
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Kungen Visa inlägg
    Dimmanz: Jag är inte så kung på bilar egentligen. "Lagret vid inre drivknuten", exakt vart sitter det? Nånstans mellan knuten och växellådan eller?
    lagret sitter som innuti den inre drivknuten satt säga... den delen som e fastskruvad mot växellådan.. vet iallafall att de lät som likadant för mig..körde så ett tag.. och nu sitter ja här .. :P bromsar man på växlarna lite hårt eller gasar hårt efter växling(antagligen nerväxling som jag fattade?) så kan sånt hända.

  12. #12
    Kungen
    Gäst
    Nu är det så att jag var på verkstan, och de fattade så klart inte vad som var fel. De visade i alla fall att nån packning från växellådan runt nån drivaxel hade tryckts ut. Så de menade att den läcker olja, och att det inte är nån idé att fylla på eftersom det ändå kommer läcka ut. De sa även att det finns olja, men för lite - dock inget akut. Jag ska ändå testa att fylla på och se vad som händer, tror knappast att det kommer läcka särskilt fort. Bara jag får upp den där jävla påfyllspluggen som fastnat. Kräver nån enorm insexnyckel som jag inte har, och som knappt finns att köpa nånstans...

    I alla fall, jag fyller på, fortsätter köra bilen, och ser om något havererar. Klart är att problemet blir gradvis sämre, och att det låter allt oftare. Förjävligt...

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Conny Olofsman
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    67
    Detta som du gör med hjulen att jucka dom fram och tillbaka kan du göra på en flong ny bil och du får samma ljud för du har alltid lite glapp i diffen. (Slutväxeln) Om du har ett glapp i lagrena till medbringarna (Där du skruvar fast de inre knutarna) så kan du röra dom i sidled. Ta ett montörspett eller en heffa skruvmejsel och känn lite på medbringarna. Enkelt sätt att bedöma glapp i dom. Om en drivknut är kass så skulle den garanterat låtit vid gaspådrag vid svängning så det kan vi räkna bort. Dessa klonkande ljud som du beskriver att du får vid körning kan bero på kassa delar i framvagn, lösa inre drivknutar ( Viktigt med rätt moment och gärna gänglim vid montering). För att göra ett eget verktyg till påfyllningspluggen så tar du en längre modell av bult med en 17mm skalle och sätter två muttrar längre ut på bulten så muttrarna låser mot varandra.(skallen ska in i pluggen och muttrarna är verktygssida. Sedan har du en provisorisk 17mm insex. Hoppas detta kan vara till hjälp.

    MVH Conny

  14. #14
    Kungen
    Gäst
    Tack Conny för tipset ang. påfyllningspluggen.

    Nu vet jag dock med 95% sannolikhet vad felet är på bilen är. Måste vara vänstra, inre drivknuten. En av dess bultar är borta!
    Först hissade jag upp bilen och ryckte i drivknuten. Den högra hade inget glapp, men den vänstra glappade kanske 1mm om man ryckte den upp och ner. Sen körde jag en sträcka, och fick ett jävla malande ljud. Det maler hela jävla tiden, förutom vid gaspådrag. Sen kollar jag in knuten, och en bult är borta.

    Ska testa med att köpa ny bult, men jag gissar att knuten är förstörd. Jag har ju kört några mil med detta ljud, och sista milen har det låtit som fasen. Den låter som en kvarn.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin