Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209

    mystisk obalans passat 03:a?

    Efter att jag bytt till sommardäck så har jag fått en liiten mystisk obalans. Känns inte som obalans i däcken pga felaktig balansering då däcken är nästan nya och även balanserade för 1vecka sedan. Så det kan jag utesluta. Det rycker inget i ratten men när jag kör 20km/h 60km/h och 90km/h så har jag småå vibrationer som nästan känns som mer upp/ner än att det skakar i sida...vad kan det vara?...när jag hade på vinterhjulen så hade jag inga vibrationer alls...
    tacksam för tips!!!
    /
    M

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Bil som hoppar upp & ner är ett tecken ovala på fälgar eller däck.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    kan inte säkert säga att det är upp/ner eller höger/vänster det vibrerar....det är som sagt små vibrationer
    fälgarna och däcken har inte gått en säsong sen nyköp och det är inte ett märke på fälgarna. Som sagt så var
    dom in på balansering nyss och då borde dom ha sett om dom var skeva(?)....vad kan det annars vara??
    /
    M

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Var du med när dom balansera fälgarna ?
    Annars vet du inte att det är korrekt balanserat.

    Min fars nya bil hade nya däck o fälgar med över 40 g på ena fälgen.
    Man kan säga att den fälgen var skrot redan innan de försökte balansera den, och det blev då rakt inte bättre efteråt heller.

    Så du skall inte lita blint på att det är korrekt.

    Sen kan vikterna lossna, har varit med om det.

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2008
    Namn
    Mats W
    Ort
    Boden
    Inlägg
    209
    jo jag var där när dom balanserade...balanserade 8däck...ingen vikt har släppt då det var så från början...och
    det är inte så mkt vikt på ngn fälg heller....
    /
    M

  6. #6
    Hattmutt
    Gäst
    Jag har nästan samma problem på min Passat -03! Trodde först det var punktering. Min drar dessutom till höger.Ska kolla först att hjulbultarna sitter ordentligt. Sen kolla lufttrycket i däcken. Sen kolla fälgarna ordentligt. Är allt bra kan man misstänka någon utsliten styrled kanske?

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Andreas Ekhagen
    Ort
    Täby
    Inlägg
    215
    Vad är det för fälgar och däck du har satt på?
    Navring?

  8. #8
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Golf-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Trywall
    Medlemsnr
    244
    Ort
    Vimmerby/Storebro
    Inlägg
    442
    Citat Ursprungligen postat av AndreasE Visa inlägg
    Vad är det för fälgar och däck du har satt på?
    Navring?
    Precis centreringern är oerhört viktig annrs blir det lätt obalans så kolla navringen noga
    Kolla även så det inte ligger nått skräp mellan fälgen och bromsskivan(navet)

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2012
    Namn
    Andreas Ekhagen
    Ort
    Täby
    Inlägg
    215
    Precis, det kan räcka med att navringen inte sitter tajt i fälgen eller på navet.
    Eller att däck/fälg inte är monterat korrekt så det inte har slagit ut på fälgen ordentligt.

    I en värld där det säljs väldigt mycket billiga fälgar så blir dessa problem större och större, därav frågan vad det var för däck och fälg

  10. #10
    Caddy1988
    Gäst
    navring är a och o, hade en bmw, där det vibrerade irriterande, då jag saknade en navring i ett bakhjul. Såg vibrationerna mest, när man tittade på passagerarsätet, då såg man att ryggstödet for fram och åter

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ronnie Mattsson
    Ort
    Sorunda
    Inlägg
    62
    ...och hittar inte TS något svar på sina problem av ovan tips är det dags att titta på drivknutar, gärna inre.

  12. #12
    Caddy1988
    Gäst
    håller med ovanstående

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin