Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    KalleH
    Gäst

    DSG, vanligt med ryckiga växlingar?

    Hej!

    Ni som kör bilar med DSG-växellådor, upplever ni att dom kan ge ryckiga växlingar ibland? Har aldrig haft någon bil med DSG själv men dom jag har provkört har växlat perfekt. Läste i Vi Bilägare att dom upplevde DSG som väldigt ryckig ibland vid parkeringsmanövrar ex.
    Någon som vet om det är vanligare med fel på DSG-lådor jämfört med vanlig automat?

    Mvh, Kalle.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Sonny
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    30
    Är inne på min andra GTI ( MK5 och MK6) med DSG och tillsammans har de gått ca 15 000 mil. Inga problem med lådorna överhuvudtaget! Tvärtom har de växlat förvånansvärt mjukt ( och snabbt ) hela tiden. Har upptäckt att DSG-lådan i MK6 vid nedväxling har mera märkbara steg än min tidigare MK5. Absolut inget som stör men det finns en skillnad.
    Körde tidigare Volvo, Ford, SAAB och VW Passat med automatlådor och de ryckte en hel del vid växlingar tyckte jag. På SAABEN (9/3) var det riktiga problem med ryckiga växlingar tills man bytte någon fjäder (tror jag det var).
    Sen är det ju väldigt skönt att slippa momentomvandlaren som ibland gör att det känns som att motor och växellåda är sammanfogade med ett långt gummirep.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Gti
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    93
    Nä, jag har aldrig upplevt DSG som ryckig, särskilt inte vid parkeringsmanövrar. Min förra bil med DSG kunde någon gång smälla i 1an vid t ex en korsning vilket gjorde det hela onödigt högvarvigt men i övrigt är automatlådan väldigt trevlig. Nuvarande bil är väldigt smooth konstant

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Om den rycker vid tex iväg körning från rödljus mm kan det vara en defekt Mecatronic. Vi har bytt ett par pga ryckningar och detta utan att dom sätter någon felkod.
    Finns massa mätvärden att ta ut som Fabriken utvärderar.

    Kontakta ÅF och be dom kolla på det.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Anders Delstam
    Medlemsnr
    4727
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    263
    Kör Passat V6 FSI 4Motion 07'a med DSG, den går generellt så mjukt i växlingarna under acceleration (och även inbromsning) att jag måste titta på displayen för att veta vilken växel den ligger på. Kan instämma med författaren "Gti" här ovan att nån gång ibland inför en korsning eller trång rondell så har den fått för sig att slänga i 1'an och det kan ju bli lite onödigt högvarvigt som sagt. Nån gång när man står med hjulen mycket vridna och håller på med fickparkering så kan den "slå" lite grann när man lägger i backen, men inte så man blir nervös direkt. Det är väl det enda jag kan rapportera i frågan.

    /Gb.

  6. #6
    KalleH
    Gäst
    Tusen tack för svaren! Känns som man kan vara rätt lugn med att DSG blir hyffsat ryckfritt mao

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin