Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Kungen
    Gäst

    Ljud i koppling/växellåda (Golf GTI -85)

    Har problem med min Golf GTI från 1985, och skulle uppskatta om någon kan hjälpa till. Jag är inte överdrivet bilkunnig, men ska försöka beskriva problemet så kort och utförligt jag kan:

    När jag körde så började jag höra ett konstigt ljud. Det började låta mer och mer, och nu låter det ganska mycket. Ljudet kom väldigt plötsligt, under en sträcka på 1 mil.

    Det verkar komma från växellåda/koppling, och kan bäst beskrivas som "klonk-klonk-klonk". Tänk på att jag inte är SÄKER på att det kommer därifrån, men låter som det området ungefär. Det låter relativt stumt, lite som ett skrammel kanske, fast ett lite "tyngre" sådant. Svårt att beskriva...

    Det låter när:
    1: När bilen saktar in. Då låter det MYCKET.
    2: Om bilen rullar sakta på en parkering så låter det. ÄVEN om jag trycker ner koppling, och ÄVEN OM jag inte har i någon växel.


    Det låter INTE när:
    1: När jag gasar. Acceleration tar helt bort ljudet.
    2: När bilen står stilla med motorn på.



    Jag har märkt att det har droppat olja från bilen senaste tiden. Verkar inte vara så mycket, men kanske är mer under färd? Det kanske är så att växellådsoljan är slut, och att något i växellådan gått sönder?

    Notera att växellådan känns helt normal. Detsamma gäller kopplingen. I och för sig är det en gammal (nött?) koppling som kanske inte tar så tvärt som en ny, men den verkar inte slira på gaspådrag.

    Notera även att bilen sedan tidigare haft ett "ryck" när man släppt gasen tvärt, eller när man tryckt ner gasen plötsligt. Vet dock inte om detta är normalt eller ej.

    Någon som vet vad problemet kan vara?

  2. #2
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    Det första som jag kommer att tänkta på är muttern som håller drivaxel ute vid hjulen, de har en tendes att släppa. Skulle kolla det först.

    Se: http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=6077

    /Johan
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  3. #3
    GTI-nissen
    Gäst
    Kolla också hjulbultarna!

  4. #4
    Kungen
    Gäst
    Tack för era svar. Muttern vid drivaxeln låter vettigt (även om jag inte har den minsta aning om hur den ser ut, eller exakt var den ligger). Orkade inte läsa hela tråden, men det verkar som om den oftast brukar lossna på "rätt" sida, dvs vänster. Ska även kolla om hjulet sitter på ordentligt, men det bör det göra...
    Senast redigerad av Kungen den 2010-04-24 klockan 21:38.

  5. #5
    Kungen
    Gäst
    Nu var det bara så att ett motorfäste var sönder, och att motorns rörelser resulterade i ljudet. Så det blir rätt billigt att laga.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin